Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Lubartów. Planowane terminy prac
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2020-01-03
Pod koniec ubiegłego roku odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, które zostało zorganizowane dla rozpatrzenia Dokumentacji Projektowej w stadium Koncepcji Programowej dla drogi S19 na odcinku od węzła „Lubartów Północ” (wraz z węzłem) do węzła „Lublin Rudnik” (bez węzła). Za budowę około 24 kilometrowej trasy S19 odpowiada lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wykonawcą koncepcji programowej jest firma Mosty-Katowice, która ostatnio organizowała spotkania z mieszkańcami, samorządowcami i zainteresowanymi. Mogli oni zgłaszać swoje uwagi co do proponowanych przebiegów i rozwiązań projektowych nowej trasy.
Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac przygotowawczych i realizacji inwestycji planowane terminy kolejnych etapów prac przygotowawczych, jak i realizacji samej inwestycji przedstawiają się następująco:
- posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych w GDDKiA w Warszawie dla rozpatrzenia Koncepcji Programowej – I kw. 2020 r.,
- ogłoszenie przetargu w systemie Projektuj&Buduj – II kw. 2020 r.,
- podpisanie umowy z wybranym wykonawcą w systemie Projektuj&Buduj - IV kw. 2020 r.,
- uzyskanie decyzji Wojewody Lubelskiego Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej – II kw. 2022 r.,
- rozpoczęcie przez wykonawcę robót – II kw. 2022 r.,
- zakończenie robót – II kw. 2024 r.
Planowana inwestycja zlokalizowana jest w województwie lubelskim, powiatu lubartowskiego (gminy Lubartów i miasta Lubartów) i powiatu lubelskiego (gminy Niemce). Początkowy odcinek to przebudowa istniejącej obwodnicy Lubartowa (dobudowa drugiej jezdni, bezkolizyjne węzły, wiadukty w ciągu dróg lokalnych). Na dalszym odcinku w kierunku Lublina planowa droga ekspresowa S19 w większości prowadzić będzie po nowym śladzie. Od przedłużenia obwodnicy Lubartowa, omijając m. Niemce i włączając się do obecnego przebiegu drogi aż do w. Lublin Rudnik (nazwa robocza Lubartów) na obwodnicy Lublina. Orientacyjna długość odcinka to 23,81 km.
W ciągu trasy S19 Lublin - Lubartów przewidziano m.in. budowę czterech węzłów drogowych:
- Lubartów Północ na przecięciu z drogą wojewódzką nr 815,
- Lubartów Zachód na przecięciu z drogą powiatową 1545L (ul. Nowodworska),
- Niemce Wschód na przecięciu z drogą wojewódzką nr 828,
- Niemce Południe na przecięciu z drogą powiatową nr 1564L.
Mapa drogi ekspresowej S19 Lublin - Lubartów. Mapa: GDDKIA
Podstawowe parametry techniczne S19 Lublin - Lubartów:
- klasa drogi S 2/2 (docelowo S 2/3)
- prędkość projektowa - 100 km/h
- prędkość miarodajna – 110 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- szerokość pasa awaryjnego - 2,50 m
- podstawowa szerokość pasa dzielącego z opaskami – 4 lub 12,00 m w zależności od odcinka (docelowo 4 lub 5 m)
- podstawowa szerokość pobocza gruntowego - 0,75 – 1,25 m w zależności od odcinka.
- obciążenie -115 kN/oś
Przypomnijmy. W przygotowaniu (opracowanie koncepcji programowej) jest już cały odcinek przyszłej trasy S19 od granicy z woj. mazowieckim do obwodnicy Lublina. Natomiast w realizacji (projektuj i buduj) jest już cały 75-kilometrowy odcinek S19 na południe od Lublina do granicy z woj. podkarpackim.
W Polsce szlak Via Carpatia będzie przebiegał będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy, tworząc nowy korytarz transportowy.