Budowa drogi S12 Piaski – Dorohusk przed 2025 rokiem
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-10-17
Obecnie opracowywana jest koncepcja programowa dla dwóch zadań w ramach ponad 75-kilometrowego odcinka trasy S12 od węzła Piaski Wschód do granicy z Ukrainą (całość podzielono na trzy części wraz z obwodnicą Chełma o dł. 17 km). Wykonawcą dokumentacji dla odcinków Piaski - Chełm i Chełm - Dorohusk jest firma TPF Sp. z o.o. Umowę zawarto w marcu 2019 r.
Prace przygotowawcze obejmują opracowanie koncepcji programowej w oparciu o uzyskaną decyzję środowiskową oraz przeprowadzenie badań archeologicznych. Pod koniec 2020 r. oddział GDDKiA w Lublinie otrzyma właściwe opracowania projektowe. Wkrótce po tym będą mogły ruszyć prace archeologiczne oraz projektowanie i budowa drogi. Jest to możliwe dzięki zwiększonej puli pieniędzy na to zadanie w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych. Ze wstępnych ustaleń wynika, że budowa pierwszych odcinków drogi S12 Piaski - Dorohusk rozpocznie się w 2023 r.
Początek planowanej drogi ekspresowej S12 Piaski – Dorohusk zlokalizowany jest na końcu dwujezdniowego odcinka obwodnicy Piask za węzłem Chełm, natomiast koniec przy bramkach przejścia granicznego w Dorohusku od strony polskiej. Z zakresu opracowania jest wyłączony odcinek obwodnicy Chełma.
Trwają także prace nad koncepcją programową dla obwodnicy Chełma w ciągu S12
Mapa drogi ekspresowej S12 Piaski - Dorohusk wraz z obwodnicą Chełma. Mapa: GDDKIA
Dla odcinka S12-ki od Piask do Chełma porównywano w ramach studium pięć wariantów przebiegu drogi ekspresowej (w tym jeden w dwóch podwariantach), natomiast na odcinku od Chełma do Dorohuska – cztery warianty.
Dla odcinka „zachodniego” od Piask do Chełma do dalszych prac nad dokumentacją rekomendowany jest wariant nr 5 o długości 39,5 km. Został on zaproponowany po zakończeniu konsultacji społecznych. Na podstawie zebranych wniosków społeczeństwa określono, że wariant 5 powstanie z połączenia wariantu 4a (zaproponowanego do uzgodnienia w trakcie konsultacji społecznych) na terenie gminy Piaski, wariantu 4 na terenie gminy Trawniki, wariantów 3 – 4 – 2 – 3 na terenie gminy Siedliszcze oraz wariantu 3 na terenie gminy Chełm. Dodatkowo zaproponowano zmianę przebiegu fragmentu trasy obwodnicy Chełma na odcinku Tytusin – Stołpie – Kol. Nowosiółki.
Wariant 2 (W2) - zaprojektowano tak, by w jak największym stopniu wykorzystywał istniejący przebieg drogi krajowej nr 12, a jednocześnie omijał obszary zabudowane i obszary chronione ze względu na walory środowiskowe. Początkowy odcinek prowadzi po istniejącej drodze krajowej nr 12 by przed miejscowością Kolonia Stróża odejść w kierunku północnym omijając Biskupice. Przed Pełczynem przecina drogę krajową omijając tą miejscowość i Dorohuczę od południa. Za kanałem droga ekspresowa S12 znów skręca w kierunku północnym omijając zabudowę, a za Kolonią Lipówki wykorzystuje istniejący pas drogi krajowej nr 12. Później znów odchodzi w kierunku północnym omijając Marynin oraz Brzeziny, by znów wrócić na istniejący przebieg drogi krajowej.
Wariant 3 (W3) - jest najbardziej odsuniętym na północ wariantem projektowanej drogi ekspresowej S12 na „zachodnim” odcinku Piaski – Chełm. Na początkowym odcinku do Chojna Nowego II pokrywa się z wariantem 2. Na wysokości Chojna Nowego II odbiega bardziej na północ, początkowo w większej potem mniejszej odległości od by włączyć się do istniejącej drogi krajowej w Stołpiu w miejscu początku obwodnicy Chełma.
Wariant 4 (W4) - zaproponowano jako wariant o przebiegu południowym w stosunku do istniejącej drogi krajowej nr 12. Początkowy odcinek od Piask do Brzezic ma taki sam przebieg jak w pozostałych wariantach – z wykorzystaniem istniejącego pasa drogowego. Następnie trasa odchodzi nieznacznie na północ, by później skręcić na południe przecinając istniejącą drogę krajową nr 12 omijając od strony południowej Biskupice. Na odcinku od Anusina do Marynina przeprowadzono trasę wariantu na północ od istniejącej drogi krajowej, a ostatni odcinek znów biegnie po południowej stronie drogi krajowej nr 12. Koniec przebiegu wariantu 4 zaproponowano w dwóch rozwiązaniach: jako włączenie do istniejącej drogi krajowej nr 12 przed początkiem planowanej obwodnicy Chełma lub jako włączenie do projektowanej obwodnicy Chełma poza pasem drogowym drogi krajowej nr 12.
Z kolei dla odcinka „wschodniego” tj. Chełm – Dorohusk rekomendowany jest wariant IV liczący 22,96 km. Wariant IV (WIV) - jest wariantem o przebiegu najmniej kolidującym z obszarami chronionymi Natura 2000 – zaproponowano ich ominięcie od strony południowej. Jednocześnie jest to wariant, który w najmniejszym stopniu wykorzystuje istniejącą drogę krajową nr 12 – jedynie na końcowym fragmencie przed przejściem granicznym w Dorohusku. Wariant IV rozpoczyna się za węzłem Srebrzyszcze, przecina istniejącą drogę krajową nr 12, przechodzi na północ od zabudowy Kol. Antonin. Dalej biegnie w kierunku południowo-wschodnim by za Kroczynem odgiąć się w kierunku wschodnim, omijając zabudowania tej miejscowości od południa. Przed Pograniczem skręca w kierunku północno – wschodnim omijając tereny zabudowane. Skręcając na północ przechodzi pomiędzy Teosinem i Zalasoczem by wrócić na istniejący przebieg drogi krajowej nr 12.
Droga ekspresowa S12 Piaski - Dorohusk z wyłaczeniem obwodnicy Chełma dostępna będzie poprzez węzły drogowe:
- Dorohucza – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 838.
- Siedliszcze (nazwa robocza Marynin-Karczemka) – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 839.
- Chełm Zachód (Janów) – na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 12.
- Dorohusk (Okopy) – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 816.
Ponadto planowane są Miejsca Obsługi Podróżnych: Struża, Chojno Stare, Ignatów i Teosin.