1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Startuje wielka inwestycja drogowa: S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina z tunelem pod Odrą

Startuje wielka inwestycja drogowa: S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina z tunelem pod Odrą

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-12-17
Startuje wielka inwestycja drogowa: S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina z tunelem pod Odrą
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi S6, węzeł Goleniów. Zdjęcia: GDDKIA
Zachodnia Obwodnica Szczecina z tunelem pod Odrą będzie nowym odcinkiem drogi ekspresowej S6. Koncepcja budowy drogi, która od północy i zachodu ominie Szczecin, pojawiła się jeszcze na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Teraz wchodzi w etap realizacji. Drogowcy właśnie ruszyli z przetargami.

Rok 2024 był bardzo ważny dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina - zakończono opracowywanie projektów budowlanych i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych może ruszyć z przetragami dla trzech odcinków na jakie podzielono realizację trasy. Wyłonieni w przetargu wykonawcy inwestycji będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zająć się budową obwodnicy. 

- W 2024 roku dokumentacja projektowa została zakończona i odebrana, co umożliwiło złożenie pod koniec września wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Obecnie trwa procedura uzyskiwania tej decyzji, a jej wydanie planowane jest w pierwszej połowie 2025 roku. Umożliwi ona rozpoczęcie prac budowlanych i procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejęte pod drogę - zaznaczają drogowcy.

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu S6 w podziale na trzy odcinki realizacyjne:

  1. S6 Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)

    Odcinek ten rozpocznie się na połączeniu z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. Tu ZOS, poprzez nowy układ drogowy, włączy się do autostrady A6. Trasa przetnie następnie wiaduktem linię kolejową Berlin – Szczecin. Dalej droga będzie biegła w kierunku północnym, od wschodu omijając m. Będargowo. Za tą miejscowością będzie się znajdował węzeł drogowy Będargowo. Następnie S6 przetnie linię kolejową Szczecin – Stobno Szczecińskie (będzie tu estakada o długości 284 m – najdłuższy obiekt mostowy na całej ZOS). S6 między Dołujami i Skarbimierzycami przetnie obecną DK10. Węzeł drogowy Dołuje powstanie około 900 m na północ od DK10 i będzie łączył S6 z obwodnicą Mierzyna w ciągu DK10, która będzie budowana równolegle z ZOS przez GDDKiA i Miasto Szczecin. Wzdłuż S6 powstanie też łącznik do obecnego przebiegu DK10 między Skarbimierzycami i Dołujami. Dalej S6 będzie od zachodu omijać Wołczkowo (w pobliżu tej miejscowości będzie kończył się pierwszy odcinek realizacyjny ZOS). W ciągu odcinka powstaną dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji powstanie również obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne.

  2. S6 Dołuje – Police (11,9 km)

    Odcinek rozpocznie się na zachód od m. Wołczkowo. Nowa trasa S6 przetnie następnie drogę powiatową Wołczkowo – Dobra. Węzeł drogowy Dobra będzie zrealizowany w nowej lokalizacji. Połączy S6 od wschodu z obwodnicą Wołczkowa (przewidzianą do realizacji przez gminę Dobra), a od zachodu z ul. Dereszową i przez nią z istniejącą drogą powiatową. Dalej nowa S6 przejdzie między miejscowościami Sławoszewo i Bartoszewo. Na południe od tej pierwszej miejscowości będzie zlokalizowane Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Sławoszewo. Dalej nowa S6 skieruje się na wschód. Droga będzie wchodziła w tereny leśne, gdzie przewidziano realizację aż czterech górnych przejść dla zwierząt. Ekspresowa S6 na południe od Tanowa przetnie drogę wojewódzką nr 115 (DW115), a następnie na wschód od tej miejscowości DW114. Na połączeniu z DW114 powstanie węzeł drogowy Tanowo. Potem droga ekspresowa będzie prowadziła na północ od m. Trzeszczyn. Tu też będzie się kończył drugi odcinek realizacyjny ZOS. W ramach tego odcinka powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych.

  3. S6 Police – Goleniów (23,4 km)

    Odcinek rozpocznie się około 1,5 km na zachód od węzła drogowego Police, który powstanie na połączeniu z ulicami Kuźnicką oraz Piotra i Pawła w Policach (prowadzącymi do Zakładów Chemicznych) oraz łącznikiem w kierunku DW114 i realizowaną obecnie przez gminę Police obwodnicą. Przy węźle będzie zlokalizowany obwód drogowy wraz z Centrum Zarządzania Tunelem. Tuż za węzłem rozpocznie się wlot do tunelu drogowego przechodzącego pod instalacjami Zakładów Chemicznych, liniami kolejowymi, DW114, terenami portu Police i nurtem Odry. Wylot zlokalizowany będzie około 500 m od wschodniego brzegu Odry. S6 po wyjściu na poziom terenu będzie biegła w kierunku m. Święta, omijając tą miejscowość od północy. Dalej droga będzie prowadziła w kierunku wschodnim, przechodząc na północ od m. Modrzewie, gdzie będzie zlokalizowany węzeł drogowy na skrzyżowaniu z DW111. Około 2,5 km na wschód od węzła drogowego Modrzewie powstanie MOP Bolesławice, na którym oprócz parkingów i toalet przewidziano rezerwę terenu pod budowę stacji paliw i restauracji. Trasa połączy się z istniejącymi drogami ekspresowymi S3 i S6 na węźle Goleniów Północ, który zostanie rozbudowany o relacje w kierunku nowej S6.

    Zadanie obejmie budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Ich przyczółki będą rozstawione szerzej, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń wzdłuż cieku na przejście dla zwierząt. Powstaną również dwa duże górne przejścia dla zwierząt.

Mapa - Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi S6, odcinki, przetragi

Mapa - Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi S6, odcinki, przetragi

Mapa: GDDKIA

Terminy budowy S6 - obwodnicy Szczecina

Jak zaznaczają drogowcy, dla odcinków S6 Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police terminy realizacyjne będą takie, jak dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego tu zakończenie jest planowane w 2028 roku. Natomiast odcinek Police - Goleniów z tunelem pod Odrą, będzie miał znacznie dłuższy czas realizacji, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu o długości 5 km. GDDKIA szacuje, że kierowcy z tego odcinka skorzystają w 2032 roku.

Należy jeszcze dodać, że od września trwa już przetarg na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W ramach tej inwestycji powstanie między innymi nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, łączący ZOS z DK13 i autostradą A6.

Zachodnia Obwodnica Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6 będzie miała blisko 50 km długości, w tym 5 km będzie stanowił tunel pod Odrą w rejonie Polic - najdłuższy tunel drogowy w Polsce.

Zachodnia Obwodnica Szczecina przetnie na północ od Polic rzekę Odrę, którą prowadzi tor wodny do portu w Szczecinie. Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe, S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem o długości 5 km. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina przewidziana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S6 Jak dojadę - Goleniów