Budowa odcinka S19 z estakadami i mostami za ponad miliard złotych
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-06-03
Zakres inwestycji obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej S19 Iskrzynia – Domaradz o długości ok. 12,5 km, o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach oraz pas awaryjny. W ciągu trasy głównej powstanie siedem estakad, osiem mostów oraz osiem wiaduktów drogowych. Zbudowane zostaną także trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich i jedno dla zwierząt dużych), trzy przepusty oraz szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Rozpiętość trzech estakad w ciągu drogi ekspresowej będzie przekraczać 400 m, natomiast najdłuższa będzie mierzyć ok. 700 m i przebiegać będzie nad doliną na filarach o wysokości dochodzącej do 30 m.
Ponadto w ramach inwestycji w miejscowości Zagórze wybudowane zostaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych MOP Zagórze kat. I (MOP Zagórze w kierunku Barwinka będzie przystosowany do rozbudowy do kat. III, natomiast MOP Zagórze w kierunku Rzeszowa będzie przystosowany do rozbudowy do kat. II).
Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia BRD, infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. W ramach zadania zostaną wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi poprzeczne kolidujące z inwestycją, cieki wodne, a także infrastruktura techniczna.
Droga ekspresowa S19 połączyła Lublin z Rzeszowem. Mamy ponad 233 km trasy Via Carpatia
Mapa z odcinkiem drogi ekspresowej S19 Domaradz - Iskrzynia. Mapa: GDDKIA
Zainteresowanie realizacją wspomnianego odcinka było duże. - W przetargu na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 między Domaradzem a Iskrzynią wpłynęło osiem ofert. Sześć z nich mieści się w budżecie, jaki zaplanowaliśmy przeznaczyć na to zadanie – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Kwota, jaką GDDKiA na sfinansowanie realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S19, wynosi 1 396 026 772,62 zł. Oferty w przetargu złożyły firmy:
- Mostostal Warszawa - 1 063 251 940,57 zł,
- Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret - 1 144 332 960,00 zł,
- Budimex - 1 183 978 975,59 zł,
- Intercor - 1 205 400 000,00 zł,
- Strabag - 1 215 803 308,02 zł,
- Mota - Engil - 1 394 332 154,94 zł,
- PORR - 1 519 871 640,00 zł,
- POLAQUA - 1 676 950 048,29 zł.
- Najniższa ze złożonych ofert stanowi 76 proc. kosztorysu GDDKiA. Średnia z tych sześciu ofert to ok. 86 proc. wartości kwoty jaką zamierzamy przeznaczyć na realizację tego zadania. To dobre informacje, wbrew temu, co dało się słyszeć ostatnio w przestrzeni publicznej. Pracujemy dalej i realizujemy nasze plany zgodnie z założeniami – dodają drogowcy.
Wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi w oparciu o trzy kryteria: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na ekrany akustyczne wraz z ich posadowieniem, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.), a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (20 proc.).
Drogowcy planują, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 39 miesięcy od daty podpisania umowy.
Droga S19. W ciągu Via Carpatii na Podkarpaciu powstaną imponujące tunele drogowe
Droga ekspresowa S19 w woj. podkarpackim będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Na etapie przetargu są odcinki S19: Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka. Na ogłoszenie przetargu czeka jeszcze odcinek z tunelami Jawornik - Lutcza. Łącznie w przygotowaniu jest 42,3 km trasa, a kolejne tyle w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe - Babica oraz w systemie Projektuj i buduj: Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla).
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.