1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Droga ekspresowa S19 połączyła Lublin z Rzeszowem. Mamy ponad 233 km trasy Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 połączyła Lublin z Rzeszowem. Mamy ponad 233 km trasy Via Carpatia

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-05-23
Droga ekspresowa S19 połączyła Lublin z Rzeszowem. Mamy ponad 233 km trasy Via Carpatia
Oddanie odcinka Kraśnik - Niedrzwica zakończyło budowę trasy S19 między Lublinem a Rzeszowem. Zdjęcia: GDDKIA
Na trasie Lublin – Rzeszów kierowcy mają do dyspozycji pełną drogą ekspresową S19. Do ruchu oddano ostatni, około 20-kilometrowy odcinek trasy S19 między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem w woj. lubelskim. To jeden z najdłuższych fragmentów na jakie podzielono realizację ekspresowej trasy Lublin – Rzeszów. Wcześniej, przed weekendem majowym udostępniono odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem z mostem na Sanie w woj. podkarpackim.

Oddane ostatnie 20 km trasy S19 pod Lublinem 

Oddany do użytku odcinek S19 Kraśnik – Niedrzwica Duża jest najdłuższy spośród sześciu odcinków trasy Via Carpatia Lublin – Rzeszów budowanych w woj. lubelskim. Za jego realizację odpowiadała firma Mota Engil Central Europe. W ramach inwestycji powstało m.in. 17 obiektów inżynierskich, w tym 12 wiaduktów, dwa przejścia dla dużych zwierząt, most i dwie kładki. Powstał jeden węzeł drogowy - Wilkołaz.


Nowa droga ekspresowa S19 Kraśnik - Niedrzwica Duża

Nowa droga ekspresowa S19 Kraśnik - Niedrzwica Duża. Zdjęcia: GDDKIA

Jak wylicza wykonawca, na odcinku wykonano ok. 1,4 mln m3 wykopów, czyli odpowiednik ok. 400 basenów olimpijskich. Materiał użyty do nasypów, o objętości ok. 1,2 mln m3, pozwoliłby wypełnić niemal w połowie piramidę Cheopsa. Łącznie na odcinku ułożono ok. 2,25 mln m2 masy bitumicznej, co zakryłoby powierzchnię ok. 315 boisk piłkarskich. Do budowy obiektów mostowych wykorzystano 2,5 tys. ton stali (jedną czwartą materiału wykorzystanego do budowy wieży Eiffla) i ok. 23 tys. m3 betonu (wypełniłby sześć basenów olimpijskich).

- Oddanie do ruchu ostatniego odcinka S19 między Lublinem a Rzeszowem pozwala nam domknąć ekspresowe połącznie między stolicami woj. lubelskiego i podkarpackiego - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Po dzisiejszym (red. 21 maja 2022 r.) udostępnieniu do ruchu kolejnego odcinka S19, kierowcy mają już do dyspozycji ponad 233 km trasy Via Carpatia na terenie Polski. Ponadto obecnie ponad 250 km tego międzynarodowego szlaku jest w realizacji, a to oznacza, że w najbliższych latach kierowcy zyskają kolejne odcinki tej niezwykle ważnej drogi – dodał.


Nowy fragment trasy Via Carpatia w woj. lubelskim

Nowy fragment trasy Via Carpatia w woj. lubelskim. Zdjęcia: GDDKIA


Około 20-kilometrowy odcinek trasy S19 między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem to ostatni fragment szlaku Via Carpatia między Lublinem a Rzeszowem. Dzięki temu podróż samochodem pomiędzy granicami Lublina i Rzeszowa będzie bezpieczniejsza, bardziej komfortowa i skróci się do ok. 90 minut. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali nie tylko sprawny dojazd do Lublina ale również szybkie połączenie z Warszawą (poprzez S19 i S17, która przejmie ruch z obecnej DK9 i S7), a kierowcy z woj. lubelskiego ekspresowo dotrą do autostrady A4.

Mapa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, po otwarciu odc. Kraśnik - Niedrzwica trasa jest kompletna

Mapa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, po otwarciu odc. Kraśnik - Niedrzwica, trasa jest kompletna. Mapa: GDDKIA


Przypomnijmy, umowy z wykonawcami na realizację ciągu S19 między Lublinem a Sokołowem Małopolskim koło Rzeszowa podpisywaliśmy pomiędzy końcem października 2017 r. i grudniem 2018 r. Budowa została podzielona na dwanaście odcinków o łącznej długości ok. 130 km, z czego sześć (ok. 75 km) powstało w woj. lubelskim. Jako pierwszy, w czerwcu 2021 r. otwarto odcinek od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie. W październiku i grudniu 2021 roku nadeszła kolej na dziewięć kolejnych fragmentów Via Carpatii w woj. lubelskim i podkarpackim. To łącznie blisko 92 km, które znacząco skróciły czas przejazdu. Kierowcy otrzymali do dyspozycji odcinki pomiędzy węzłami: Lublin Węglin - Niedrzwica Duża, Kraśnik Północ - Zdziary oraz Rudnik nad Sanem - Sokołów Małopolski. Przed tegorocznym weekendem majowym udostępniono odcinek z mostem na Sanie, Zdziary - Rudnik nad Sanem. I jako ostatni do ruchu oddano wspomniany fragment między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem.

Łączny koszt budowy dwunastu odcinków S19 w woj. lubelskim i podkarpackim, od węzła Lublin Węglin do węzła Sokołów Małopolski Północ (wraz pracami przygotowawczymi, wykupem gruntów i nadzorem) to ok. 4,5 mld zł, z czego ponad 2,2 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

 

Przebieg drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem

Część szlaku Via Carpatia pomiędzy stolicami województw lubelskiego i podkarpackiego prowadzi od węzła Lublin Węglin na południe w kierunku Sokołowa Małopolskiego. Tam łączy się z oddanym do ruchu w 2017 roku odcinkiem Sokołów Małopolski - Stobierna i dalej z funkcjonującym od 2012 roku odcinkiem Stobierna - Rzeszów Wschód na przecięciu z autostradą A4.

Wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S19, o nawierzchni bitumicznej, od węzła Lublin Węglin początkowo biegnie wzdłuż starej drogi krajowej nr 19, a potem na wschód od niej, omijając Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Wilkołaz. Następnie przechodzi na zachodnią stronę starej krajówki i przed Kraśnikiem wraca na jej wschodnią stronę, omijając to miasto po nowym śladzie. Dalej biegnie po zachodniej stronie starej DK19, omijając Modliborzyce oraz Janów Lubelski. Przecinając Lasy Janowskie, biegnie w pobliżu starej DK19, a dalej na południe prowadzi zmiennie po zachodniej lub wschodniej starej drogi, omijając rozłożone wzdłuż niej miejscowości - Domostawa, Zdziary, Nisko, Nowosielec, Jeżowe i Kamień.

Aktualne dane o sieci dróg w Polsce: autostrady, drogi ekspresowe i krajowe. Program Budowy Dróg Krajowych i Program Budowy 100 Obwodnic

Nowe ekspresowe połączenie Lublina z Rzeszowem

S19 - nowe ekspresowe połączenie Lublina z Rzeszowem. Zdjecia: GDDKIA


Jak powstawała Via Carpatia, S19 Lublin – Rzeszów, podział na odcinki realizacyjne:

  • S19 Rzeszów Wschód - Stobierna

    Odcinek udostępniono kierowcom 10 września 2012 r. Trasa obejmuje odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 6,9 km. W ramach inwestycji wybudowano węzeł drogowy Jasionka, czternaście obiektów inżynierskich, w tym cztery wiadukty drogowe, cztery mosty oraz sześć przepustów i przejść dla zwierząt.

  • S19 Stobierna - Sokołów Małopolski Północ

    Odcinek oddano 1 września 2017 r. Ma on długość 12,5 km. W ramach inwestycji wybudowano węzeł drogowy Sokołów Małopolski, cztery wiadukty drogowe, jedną estakadę, dziewiętnaście przejść dla zwierząt i przejazd gospodarczy a także jedną parę Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP-y Stobierna i Nienadówka) kategorii I.

  • S19 Sokołów Małopolski Północ - Łowisko

    Odcinek udostępniono do ruchu 23 grudnia 2021 r. Ma on długość ok. 8,2 km. W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Łowisko i Sokołów Małopolski Północ), sześć wiaduktów drogowych (w tym przejścia dla zwierząt średnich górą i dołem) oraz dwa przepusty dla zwierząt małych o funkcji ekologicznej.

  • S19 Łowisko - Jeżowe

    Odcinek oddano kierowcom 6 grudnia 2021 r. Ma on długość 10,3 km. W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe (Jeżowe i Nowa Sarzyna), a także siedem wiaduktów (w tym trzy wiadukty w ciągu dróg bocznych), pięć mostów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem), przejście dla zwierząt górą, przejście dla zwierząt dołem oraz pięć przepustów o funkcji ekologicznej.

  • S19 Jeżowe - Nisko

    Odcinek został udostępniony kierowcom 6 grudnia 2021 r. Ma on długość 11,2 km. W ramach zadania wybudowano trzy wiadukty nad drogą ekspresową, sześć przejść dla zwierząt (dwa górą i cztery dołem), dziewięć przepustów dla celów ekologicznych, a także Miejsca Obsługi Podróżnych Podgórze (kat. III) i Jeżowe (kat. II).

  • S19 Nisko - Rudnik nad Sanem

    Ruch na odcinku puszczono 6 grudnia 2021 r. Ma on długość 6,5 km. W ramach zadania wybudowano dwa węzły drogowe (Rudnik nad Sanem i Nisko), sześć wiaduktów (w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem) i sześć przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).

  • S19 Rudnik nad Sanem - Zdziary

    Odcinek otwarto 29 kwietnia br. Ma on długość 8,2 km. Najciekawszym elementem robót mostowych był most na Sanie. Jego przęsło nurtowe wybudowane w technologii nawisowej jest pod względem długości trzecim w Polsce. Oprócz wspomnianego mostu, wybudowano jeszcze dwa obiekty mostowe w ciągu głównym S19, sześć obiektów mostowych poprzecznych (w tym przejście dla zwierząt dużych górą) oraz siedem przepustów (w tym zespolone z przejściami dla zwierząt).

    Via Carpatia. S19 Lublin - Rzeszów niemal w całości

    Odcinek drogi S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem
    Odcinek drogi S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem (ostatni na trasie Lublin - Rzeszów w woj. podkarpackim). Zdjęcia: GDDKIA

  • S19 Zdziary - Lasy Janowskie

    Odcinek udostępnono kierowcom 11 października 2021 r. Ma on długość ok. 9,5 km. W ramach kontraktu wybudowano dwa mosty, dziesięć wiaduktów, jedną kładkę dla pieszych, piętnaście przepustów, jedną parę Miejsce Obsługi Podróżnych Bukowa (kat. I) oraz węzeł Zdziary łączący S19 z DK19.

  • S19 Lasy Janowskie - Janów Lubelski

    Kierowcy korzystają z tej drogi od 16 czerwca 2021 roku. To 8-kilometrowy fragment trasy ekspresowej przebiega przez kompleks leśny, wzdłuż “starej” drogi krajowej na odcinku od miejscowości Jonaki do Łążka Ordynackiego. W ramach inwestycji wybudowany został węzeł Lasy Janowskie, a także dwa mosty i dwa wiadukty oraz dziewięć przejść dla zwierząt.

  • S19 Obwodnica Janowa Lubelskiego

    Odcinek liczy ok. 6,5 km. Do ruchu trafił 16 grudnia 2021 r. W ramach inwestycji powstało pięć obiektów inżynierskich (cztery wiadukty i jeden most) oraz dwa węzły drogowe (Janów Lubelski Północ i Janów Lubelski Południe). Wykonanych zostało też pięć przejść dla zwierząt oraz osiem przepustów

  • S19 Janów Lubelski - Kraśnik

    Odcinek liczy ok. 18 km. Jego otwarcie miało miejsce 16 grudnia 2021 r. W ramach inwestycji powstało m.in. 21 obiektów inżynierskich, w tym most, 14 wiaduktów i sześć przejść dla zwierząt. Wybudowane zostały też dwa węzły drogowe (węzeł Szastarka i Modliborzyce).

  • S19 Obwodnica Kraśnika

    Odcinek ma długość ok. 10 km. Pierwsi kierowcy pojechali nim 16 grudnia 2021 r. Powstało 12 obiektów inżynierskich - dwa mosty i 10 wiaduktów. Wybudowane też zostały dwa węzły drogowe (Kraśnik Północ oraz Kraśnik Południe, gdzie powstało także połączenie drogą krajową nr 74).

  • S19 Kraśnik - Niedrzwica Duża

    Najdłuższy spośród sześciu odcinków trasy S19 budowanych w woj. lubelskim. Liczy ok. 20 km i został oddany do ruchu jako ostatni na trasie Lublin – Rzeszów tj. 21 maja 2022 r. W ramach inwestycji wybudowanych zostało m.in. 17 obiektów inżynierskich, w tym 12 wiaduktów, dwa przejścia dla dużych zwierząt, most i dwie kładki. Powstał jeden węzeł drogowy - Wilkołaz.

  • S19 Niedrzwica Duża - Lublin

    Odcinek liczy ok. 12 km i rozpoczyna się za węzłem Lublin Węglin. Do ruchu udostępniono go 16 grudnia 2021 r. Wybudowano 15 obiektów inżynierskich, w tym cztery mosty, 10 wiaduktów i kładkę. Powstały dwa węzły drogowe (Strzeszkowice i Niedrzwica Duża).

 

W realizacji kolejne odcinki trasy S19, Via Carpatia

Droga ekspresowa S19 połączy w przyszłości Kuźnicę na przejściu granicznym z Białorusią oraz Barwinek na granicy ze Słowacją. Jej długość wyniesie ok. 577 km, z czego pomiędzy Białymstokiem i Barwinkiem będzie pokrywała się z przebiegiem szlaku Via Carpatia. Obecnie w realizacji, w systemie projektuj i buduj jest ponad 221 km, w przetargu ponad 93 km, a w przygotowaniu ok. 84 km. 

Na początku maja drogowcy ogłosili przetarg na dobudowę drugiej jezdni na odcinku Sokołów Małopolski - Jasionka. Po jej ukończeniu cała trasa pomiędzy Lublinem i Rzeszowem będzie miała przekrój dwujezdniowy.

 

 

 

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Kraśnik Jak dojadę - Niedrzwica Duża