1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Droga S19. W ciągu Via Carpatii na Podkarpaciu powstaną imponujące tunele drogowe

Droga S19. W ciągu Via Carpatii na Podkarpaciu powstaną imponujące tunele drogowe

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-04-04
Droga S19. W ciągu Via Carpatii na Podkarpaciu powstaną imponujące tunele drogowe
W ciągu drogi S19 Rzeszów - Barwinek powstaną trzy nowe tunele drogowe. Jeden z nich o długości ok. 3 km będzie najdłuższym w Polsce. Zdjęcia: GDDKIA
Na całej południowej trasie Via Carpatia od Rzeszowa do Barwinka powstaną trzy tunele o łącznej długości około 6 km. Drążenie pierwszego z nich na odcinku S19 Rzeszów – Babica ruszy na początku 2023 roku. W kolejnych latach powstaną dwa tunele drogowe na odcinku S19 Babica – Domaradz. Jeden z nich po wybudowaniu tymczasowo przejmie miano najdłuższego tunelu w Polsce. Jakie tunele powstaną w ciągu podkarpackiej drogi ekspresowej S19?

W na początku przyszłego roku rozpoczną się prace przy drążeniu pary tuneli w paśmie Pogórza Dynowskiego, o długości ok. 2250 m. To znaczna część pond 10 kilometrowego odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica, dla którego wystartowały pierwsze roboty budowlane.

Budowa S19 Rzeszów – Babica z tunelem staje się faktem

Tunel w ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica (T-1)

Długość: ok. 2250 m

Tunel T-1 przebiega na granicy powiatów rzeszowskiego oraz strzyżowskiego, pod wzniesieniem Pogórza Strzyżowskiego w ciągu projektowanej drogi ekspresowej S19. Z uwagi na przewóz materiałów niebezpiecznych, kategoria, na jaką projektowany jest tunel, to kategoria A, dla której nie ma ograniczeń dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych. Tunel taki nie jest oznakowywany, a wjazd do niego jest dozwolony bez względu na przewożony towar i jego wagę.

Obiekt sklasyfikowano jako dwunawowy tunel drogowy o zmiennym nachyleniu oraz obudowie żelbetowej, wykonywany z metodą mechanicznego drążenia przy pomocy maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Jej tarcza wiercąca mierzy 15,2 m.

- Rozpoczęcie transportu do kraju maszyny drążącej tunel (TBM) planowane jest w drugiej połowie tego roku tak, aby na początku 2023 roku mógł rozpocząć się etap drążenia tunelu – zapowiadają drogowcy.

Nowy odcinek S19 Rzeszów – Lublin pod koniec kwietnia

Planowany tunel w ciagu odc. drogi S19 Rzeszów - Babica

Planowany tunel w ciągu odc. drogi S19 Rzeszów - Babica. Zdjęcia: GDDKIA


Konstrukcja tunelu będzie zbudowana z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe. Łączna planowana ilość pierścieni wynosi ok. 22 tys. sztuk. Na wyprodukowanie jednego pierścienia potrzeba ok. 5,6 m3 betonu co łącznie daje 123 200 m3 betonu przeznaczonego na budowę konstrukcji tunelu.

Tunel o długości 2255 m składał się będzie z dwóch naw, które będą połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z pojedynczych naw będzie miała 12,4 m średnicy. Ze względu na przebieg trasy w łuku poziomym, nawy tunelu na obecnym etapie projektowym posiadają niewielką różnicę długości - dłuższa z nich - prawa (zachodnia) wraz z częściami wykonywanymi rozkopem oraz portalami ma długość 2263 m mierzona w osi jezdni prawej, zaś krótsza - lewa (wschodnia) - 2243 m mierzona w osi jezdni lewej. Długość tunelu mierzona w osi głównej wynosi 2250 m. Wykonawca zaznacza, że ostateczna długość tunelu może ulec zmianie. Na tunel składają się dwie, jednokierunkowe nitki: prawa w kierunku węzła Babica, oraz lewa w kierunku węzła Rzeszów Południe.

Wykonawca zaproponował okrągły kształt przekroju poprzecznego tunelu wynikający z propozycji zastosowanej technologii drążenia oraz charakteru pracy konstrukcji. W każdej nawie o szerokości użytkowej 12,4 m będą dwa pasy ruchu po 3,5 m i pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz drogi ewakuacyjne o szerokości 1,2 m po obu stronach jezdni.

Tunel drogowy T-1 zaprojektowano dla przekroju dwunawowego (dwie oddzielne nawy z przejściami poprzecznymi i przejazdem poprzecznym) rozdzielającego ruch w przeciwnych kierunkach. Obie nawy stanowią dla siebie wzajemnie drogi ewakuacji dla uczestników ruchu w razie wystąpienia zagrożenia w jednej z naw.

W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa użytkownikom ruchu, w ramach wyposażenia tunelu wykonawca ma zaprojektować i wykonać niezbędne systemy techniczne, bezpieczeństwa i sterowania tunelem wskazane w umowie.

Jednym z wyzwań przy realizacji tuneli na tym odcinku trasy S19 jest skomplikowana budowa geologiczna w postaci fliszu karpackiego. Głównymi skałami budującymi flisz karpacki są piaskowce i zlepieńce oraz łupki i mułowce o różnorodnej strukturze, teksturze i składzie petrograficznym, co powoduje istotne zróżnicowanie ich parametrów fizykomechanicznych i anizotropię. Tereny te charakteryzuje duża zmienność nachylenia warstw oraz występowanie uskoków tektonicznych. Dodatkowo tereny jego występowania charakteryzuje duża ilość osuwisk, jak i terenów predysponowanych osuwiskowo. Układ warstw ma duży wpływ na zachowanie się masywu skalnego podczas drążenia tunelu. Bardzo złożone warunki geotechniczne i znaczne rozmiary naw tunelu, mogą przysporzyć wiele problemów i trudności przy realizacji tego zadania inwestycyjnego.

Via Carpatia wydłuży się o odcinek do południowej granicy. Duże zainteresowanie budową S19 do Barwinka


Drążenie tunelu w ciągu S19 Rzeszów - Babica ruszy na początku 2023 r.

Drążenie tunelu w ciągu S19 Rzeszów - Babica ruszy na początku 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA


W kolejnych latach będą powstawać dwa tunele w ciągu trasy S19 Jawornik – Domaradz (realizowanej w podziale na dwa zadania: Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz).

Via Carpatia. Przetarg na kolejny odcinek S19 z tunelem

Tunele w ciągu drogi ekspresowej S19 Jawornik - Domaradz

W ramach realizacji trasy Jawornik - Lutcza - Domaradz projektowane są dwa tunele: T-2: 2910 m; T-3: 990 m

  • T-2 w lokalizacji km ok. 34+970 do km ok. 37+880 o długości 2910 m, pod górą Kamieniec na Pogórzu Strzyżowskim, który po wybudowaniu tymczasowo przejmie miano najdłuższego tunelu w Polsce 

  • T-3 w lokalizacji km ok. 42+150 do km ok. 43+140 o długości 990 m pod górą Hyb na Pogórzu Dynowskim

Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek

Mapa drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Barwinek. Mapa: GDDKIA


Tunele projektowane są jako tunele jednokierunkowe, o zmiennym nachyleniu niwelety. Na każdy tunel będą składać się dwie, jednokierunkowe nawy z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,50 m, pasem awaryjnym o szerokości 2,50 m oraz obustronnymi chodnikami ewakuacyjnymi o szerokości 1,20 m.

W ramach koncepcji programowej analizowane i opracowywane są równolegle dwa warianty budowy/drążenia tunelu:

  • w technologii górniczej (np. NATM),
  • w technologii maszynowej, tarczowej (TBM).

- Bardzo złożone warunki geotechniczne i znaczne rozmiary naw tunelu mogą być dużym wyzwaniem przy realizacji tego zadania inwestycyjnego. Jednym z wyzwań przy realizacji tuneli na tym odcinku jest skomplikowana budowa geologiczna występująca w obrębie tuneli w postaci fliszu karpackiego. Tereny te charakteryzuje duża zmienność nachylenia warstw oraz występowanie uskoków tektonicznych. Dodatkowo tereny jego występowania charakteryzuje duża ilość osuwisk, jak i terenów predysponowanych osuwiskowo. Układ warstw ma duży wpływ na zachowanie się masywu skalnego podczas drążenia tunelu – przypominają drogowcy.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S19 Jak dojadę - Domaradz