Budowa ostatnich odcinków drogi S3 na Dolnym Śląsku. W tym roku S3 do granicy w Lubawce
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2022-01-04
W 2021 odcinek S3 pomiędzy Polkowicami a Lubinem został udostępniony kierowcom
Po licznych problemach i opóźnieniach, jesienią 2021 roku, zakończyła się budowa odcinka drogi ekspresowej S3 przez Zagłębie Miedziowe. Mowa o ponad 14-kilometrowym fragmencie drogi ekspresowej S3 od węzła Polkowice Północ (dawniej Kaźmierzów) do węzła Lubin Północ (na północ od autostrady A4). Udostępnione zostały trzy węzły drogowe: Polkowice Północ, Polkowice Południe i Lubin Północ, a trasa omija miasta Lubin i Polkowice. Dzięki zakończeniu tej inwestycji kierowcy bez przeszkód mogą podróżować pomiędzy Bolkowem, a Szczecinem.
Jeździmy ekspresową S3 od Bolkowa do Szczecina. Otwarta S3 Lubin – Polkowice
Droga ekspresowa S3 Lubin - Polkowice, węzeł Polkowice Południe. Zdjecia: GDDKIA
W 2022 roku droga S3 połaczy się z granicą państwa w Lubawce
Obecnie w budowie pozostają już tylko dwa ostatnie odcinki S3-ki prowadzące do południowej granicy z Czechami: Bolków – Kamienna Góra i Kamienna Góra – Lubawka o łącznej długości 31,5 km. W ciągu pierwszego fragmentu trwa budowa najdłuższego pozamiejskiego tunelu w Polsce drążonego w skale. Odcinkiem Kamienna Góra – Lubawka pojedziemy już w II połowie tego roku.
Mapa drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka, przebieg, tunele. Mapa: GDDKIA
S3 Bolków - Kamienna Góra
Zadanie III to odcinek od Bolkowa do Kamieniej Góry. W ramach inwestycji zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Powstaną również dwa dwunawowe tunele drogowe. Tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.
Tunel TS-26 będzie obecnie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i zostanie wyposażony we wszystkie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa systemy. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt oraz 39 przepustów. Zrealizowane zostaną również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg będzie odpowiednio przebudowana. Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wykonawca przystąpił do prac w zakresie branży drogowej.
Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjecia: GDDKIA
Tunele drogowe TS-26 i TS-32 w ciągu S3 Bolków – Kamienna Góra
Realizację tunelu drogowego TS-26 założono w metodzie górniczej technologii NATM, wykonując kolejno obudowę wstępną, zasadniczą oraz wyposażenie. Wobec polskich przepisów tunel realizowany jest w oparciu o Prawo budowlane oraz prawo Górnicze i Geologiczne. Pozwoliło to na uzyskanie stosownego zatwierdzenia Okręgowego Urzędu Górniczego dla opracowanego Planu Ruchu Zakładu Górniczego „Budowa tunelu drogowego TS-26”.
W grudniu 2020 roku rozpoczęło się drążenie dłuższego tunelu (TS-26), który przechodzi przez pasmo Gór Wałbrzyskich i Kaczawskich. Z uwagi na dostępność terenu oraz logistykę budowy, drążenie rozpoczęto od portalu południowego TS-26, zlokalizowanego w obrębie miejscowości Stare Bogaczowice. Do 27 grudnia br. na portalu południowym wydrążono: w nawie wschodniej ok. 1245 metrów kaloty (górna część tunelu), a w nawie zachodniej ok. 1205 metrów.
Równolegle od marca 2021 roku trwa także drążenie tunelu od portalu północnego, gdzie w nawie wschodniej wydrążono ok. 680 metrów kaloty i w nawie zachodniej ok. 640 metrów. Do finalnego przebicia w nawie wschodniej pozostało ok. 300 metrów, a w nawie zachodniej ok. 370 metrów tunelu. Wykonawca planuje, że przez cały tunel będzie wydrążony pod koniec I kw. 2022 roku.
W ostatnim czasie na obu portalach przekroczono styk dwóch uskoków geologicznych. Były to na tyle trudne warunki geologiczne, że tempo drążenie na przodkach tunelu spowolniło, ale obecnie sukcesywnie wzrasta. Wykonawca wykonał przebicie siedmiu przejść poprzecznych pomiędzy nawami. W sumie będzie ich dziewięć.
Budowa tuneli w ciągu drogi S3 Bolków - Lubawka. Zdjecia: GDDKIA
Krótszy tunel drogowy TS-32 realizowany jest metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja tunelu. Obecnie prowadzone są prace związane ze zbrojeniem ścian i stropu, trwa montaż systemu deskowań do betonowania konstrukcji tunelu. Powstaje także zbrojenie i trwa betonowanie kaloty na jezdni lewej. Termin zakończenia tego docinka drogi planowany jest w II połowie 2023 roku.
Budowa S3 Bolków - Lubawka, węzęł Kamienna Góra. Zdjecia: GDDKIA
S3 Kamienna Góra - Lubawka
Zadanie IV to odcinek od Kamiennej Góry do granicy państwa w Lubawce. W ramach inwestycji powstanie odcinek o długości ok. 15,3 km. Tak jak poprzedni, będzie miał po dwa pasy ruchu w obie strony wraz z pasami awaryjnymi. W ramach tego odcinka wybudowane zostaną trzy węzły drogowe - Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów). Decyzja ZRID umożliwiająca rozpoczęcie robót w terenie została wydana 31 sierpnia br.
Budowa odcinka drogi S3 Kamienna Góra - Lubawka. Zdjecia: GDDKIA
Wykonawca prowadzi roboty ziemnie, które w okresie zimowym spowolniły, ale na budowie znajduje się kilkadziesiąt jednostek sprzętowych. Zakończono prace związane z przebudową kolizji elektroenergetycznych, teletechnicznych, wodno-kanalizacyjnych oraz gazowych. Trwają roboty związane z uszczelnianiem i umacnianiem zbiorników retencyjnych. Kontynuowane są prace w zakresie budowy i przebudowy rowów melioracyjnych oraz cieków.
Powstają obiekty inżynierskie w ciągu S3 Kamienna Góra - Lubawka. Zdjecia: GDDKIA
Przez ostatnie miesiące trwało nasuwanie pięciu obiektów inżynierskich jednocześnie, których długości wynoszą od 435 m do prawie 600 m. W sumie łączna długość obiektów wynosi 4,45km co stanowi ok. 29 proc. całej realizowane trasy. Trzy obiekty zostały już nasunięte, a pozostałe dwa, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, wykonawca zakończyć w styczniu 2022 roku. Planowane zakończenie robót ma nastąpić w II połowie 2022 roku.
W 2023 roku zakończy się realizacja całej drogi ekspresowej S3 w woj. dolnośląskim. Zdjecia: GDDKIA
Umowna wartość całej budowanej drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacuje się na prawie 2,5 mld zł. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Może ruszać budowa pierwszego odcinka S3 do Świnoujścia
Nowa droga ekspresowa S3 w woj. zachodniopomorskim. Zdjecia: GDDKIA
Droga ekspresowa S3 jest kręgosłupem drogowym wzdłuż zachodniej granicy Polski, łączącym ze sobą trzy autostrady - A6, A2 i A4 oraz budowane i planowane drogi ekspresowe S6, S10 i S5. Ekspresowa trasa jest sukcesywnie budowana od 2007 roku. Wtedy rozpoczęła się budowa pierwszych odcinków szlakowych S3 Szczecin - Gorzów, następne powstawały i powstają w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie zdecydowana większość tej drogi jest już gotowa. Na Dolnym Śląsku do zakończenia pozostały wspomniane odcinki Bolków – Lubawka, a w woj. zachodniopomorskim ostatni fragment od Szczecina do Świnoujścia.