1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S1 przy granicy ze Słowacją – zima nie rozpieszcza

Budowa S1 przy granicy ze Słowacją – zima nie rozpieszcza

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2023-02-07
Budowa S1 przy granicy ze Słowacją – zima nie rozpieszcza
Zima na budowie S1 Przybędza - Milówka pozwala jedynie na prace w tunelu. Zdjęcia: GDDKIA
Na południu Polski zima w pełnej okazałości. Śnieg i niskie temperatury bardzo ograniczają prace na budowie drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka tj. obejścia Węgierskiej Górki. Wykonawca może jednak prowadzić prace w tunelach.

Na południu woj. śląskiego powstaje brakujący odcinek drogi ekspresowej S1 do granicy ze Słowacją, tzw. obejście Węgierskiej Górki. W ciągu trasy powstaną trzy mosty, pięć estakad, dwa tunele pod masywem Barania i masywem Białożyński Groń (o dł. 830 m i 1000 m) oraz dwa węzły drogowe.

Na budowie drogi ekspresowej S1 Milówka – Przybędza zima nie rozpieszcza. Prace na zewnątrz są mocno ograniczone, zresztą zgodnie z umową przewidziane jest zawieszenie prac na czas przerwy zimowej.

Trasa S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza dopiero w 2024 r.


Budowa S1 - obejście Węgierskiej Górki, luty 2023. Zdjęcia: GDDKIA

Budowa S1 - obejscie Węgierskiej Górki, luty 2023

 

Trwają jednak roboty w tunelach, tam trwa drążenie drugiego, prawie kilometrowego, dwunawowego tunelu.


Prace w tunelu w ciągu drogi S1 Przybędza - Milówka

Prace w tunelu w ciągu drogi S1 Przybędza - Milówka. Zdjęcia: GDDKIA

Pod koniec ubiegłego roku przebito dwukomorowy tunel, wydrążony we wschodnim stoku wzniesienia Glinne w masywie Baraniej Góry.

Tunel to jeden z najtrudniejszych obiektów na 8,5 kilometrowym odcinku ekspresówki. Ma długość 830 m, a wysokość skrajni pionowej to 4,7 m. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski awaryjne o łącznej szerokości 1,2 m oraz obustronne chodniki ewakuacyjne o szerokości 1 m.

Wcześniej, przy łagodniejszej pogodzie trwały prace przy wznoszeniu obiektów mostowych. Warto zaznaczyć, że ponad trzy czwarte odcinka S1 poprowadzone będzie mostami, estakadami lub tunelach.


Piękne estakady w ciągu S1 Przybędza - MilówkaPiękne estakady w ciągu S1 Przybędza - Milówka. Zdjęcia: GDDKIA

Wykonawcą odcinka S1 Przybędza – Milówka jest konsorcjum firm w składzie: Mirbud (Lider), Kobylarnia (Partner), Prywatna Spółka Akcyjna „Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż” (Partner). Umowa na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka została podpisana w październiku 2019 roku. Obecnie wykonawca deklaruje zakończenie budowy odcinka S1 w III kwartale 2024 roku. Zadanie pochłonie blisko 1,5 mld zł.

Docelowo droga ekspresowa S1 będzie miała długość około 135 km i zapewni połączenie autostrady A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. W realizacji obecnie są jej nowe odcinki: 40 km odcinek Bielsko Biała - Mysłowice i wspomniana obwodnica Węgierskiej Górki.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S1 Jak dojadę - Milówka