1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa S7: Budimex z umową na obwodnicę Ostródy

Budowa S7: Budimex z umową na obwodnicę Ostródy

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2015-06-15
Budowa S7: Budimex z umową na obwodnicę Ostródy
Budimex zajmie się budową obwodnicy Ostródy w woj. warmińsko-mazurskim. Powstanie odcinek drogi S7 i DK16. Zdjęcia: GDDKiA
Konsorcjum Budimeksu (95 proc., lider) i Ferrovial Agroman (5 proc.). zajmie się budową odcinka drogi ekspresowej S7 Ostróda Północ – Ostróda Południe o dł. 9,7 km wraz z obwodnicą Ostródy w ciągu DK16 o długości 8,7 km.

Konsorcjum ma wybudować drogę w 20 miesięcy za 1,3 mld zł. Do czasu budowy nie wlicza się okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca. Wykonawca oferuje też 10 lat gwarancji. Jest to drugi kontrakt spółki na budowę drogi ekspresowej S7. W listopadzie ubiegłego roku Budimex podpisał umowę na budowę 9,4 km odcinka drogi S7 od Miłomłyna do Ostródy.

Obwodnica Ostródy: droga ekspresowa S7 Ostróda Północ – Ostróda Południe i odcinek DK16

Nowy przebieg S7 pokrywa się lub sąsiaduje z istniejącą droga krajową nr 7. Natomiast obwodnica miasta w ciągu DK 16 ominie Ostródę od strony południowej przebiegając przez miejscowości Ornowo, Kajkowo, Górka. Na odcinku od Ornowa do Górki droga biec będzie zupełnie nowym śladem, na odcinku od miejscowości Górka przebieg obwodnicy pokrywa się lub blisko sąsiaduje z istniejącym korytarzem DK16.

Obwodnica Ostródy w ciagu drogi ekspresowej S7 i drogi krajowej nr 16

Zakres inwestycji

Inwestycja polegać będzie na budowie odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S7 wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową obiektów inżynierskich oraz obiektów ochrony środowiska. Powstaną dwa węzły drogowe - „Ostróda Północ” na przecięciu z drogą wojewódzką nr 530 i „Ostróda Południe” na skrzyżowaniu z DK16. Wraz z budową odcinka S7 zostanie zrealizowana w ciągu drogi krajowej nr 16 obwodnica Ostródy od skrzyżowania z DK15 w rejonie miejscowości Ornowo do węzła „Ostróda Południe”. Obwodnica Ostródy będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Łącznie wybudowane zostanie 18,4 km nowych dróg, z czego 9,7 km w ciągu S7 i 8,7 km w ciągu DK 16.

Węzeł Ostróda Północ

Wjazd na drogę ekspresową S7 będzie możliwy poprzez dwa węzły drogowe. Węzeł „Ostróda Północ” zlokalizowany będzie na przecięciu z drogą wojewódzką nr 530 Ostróda – Łukta – Dobre Miasto po północno-zachodniej stronie Ostródy. Zaprojektowany węzeł należy do grupy węzłów WB (częściowo kolizyjny) typu półkoniczyna. Węzeł ten umożliwi wszystkie relacje skrętne. Bezkolizyjne włączenia i wyłączenia zaprojektowano w obrębie jezdni drogi ekspresowej.

Obwodnica Ostródy w ciagu drogi S7 - węzeł Ostróda Północ

Węzeł Ostróda Południe

Węzeł „Ostróda Południe” zlokalizowany będzie na przecięciu z drogą krajową nr 16 (obwodnica Ostródy) oraz istniejącą drogą DK7/DK16 w miejscowości Górka. Zaprojektowano węzeł zespolony. Na zespolony układ węzła składa się węzeł typu „pełna koniczyna” na skrzyżowaniu dróg S7 i DK 16 oraz węzeł „półkoniczyna” na skrzyżowaniu DK16 oraz istniejącej DK7/DK16, połączone ze sobą jezdniami zbierająco-rozprowadzającymi.

Obwodnica Ostródy w ciągu  drogi S7 - węzeł Ostróda Południe


W ramach inwestycji powstanie 9 wiaduktów drogowych, 5 mostów, 1 przejście dla pieszych pod drogą S7, przejścia dla zwierząt niezbędne dla bezpiecznej migracji zwierzyny. Na szczególną uwagę zasługuje najdłuższy na tym zadaniu obiekt mostowy w ciągu DK 16 o długości 677 m. Będzie to obiekt typu extradosed, czteroprzęsłowy, o rozpiętości przęseł 132,5+206+206+132,5. Będzie on prowadził drogę nr 16 nad głęboką rynną polodowcową jeziora Morliny, przez którą płynie Ornowska Struga oraz prowadzi droga gminna. Obiekt będzie pełnił również funkcję przejścia dla zwierząt. Drugim, co do wielkości mostem realizowanym w ramach tej inwestycji jest most nad Drwęcą i jej doliną, ul. Mazurską oraz linią kolejową. Będzie on miał długość 561 m. Ciekawym obiektem jest również most łukowy nad Kanałem Pauzeńskim w ciągu S7 o długości 343 m. Podobną długość (340 m) będzie miał most nad terenem bagiennym wzdłuż Jeziora Pauzeńskiego. 108 m długości będzie miał z kolei most nad akwenem znajdującym się na terenie ogródków działkowych „Nenufar”.

Budowa drogi ekspresowej S7 na Warmii i Mazurach

Podpisanie umowy na budowę drogi S7 Ostróda Północ – Ostróda Południe i odcinek obwodnicy Ostródy w ciągu DK16 zamyka serię kontraktów na budowę drogi ekspresowej S7 w województwie warmińsko-mazurskim, co oznacza, że między Miłomłynem a Olsztynkiem oraz między Nidzicą a Napierkami w budowie będzie 61,6 km tej drogi. Realizacja warmińsko-mazurskich odcinków S7 pozwoli na domknięcie sieci dróg ekspresowych i autostrad – podstawowej sieci drogowej kraju oraz usprawni połączenie pomiędzy Trójmiastem a Warszawą.

Przypomnijmy, że do 2012 r. na terenie Warmii i Mazur wybudowano odcinki drogi ekspresowej S7 między Elblągiem a Miłomłynem oraz Olsztynkiem a Nidzicą o łącznej długości 84,1 km i wartości ponad 2,7 mld zł. Po zakończeniu realizowanych obecnie zadań siódemka od Elbląga do granicy województwa w Napierkach będzie na całej długości drogą klasy S. To łącznie 145,7 km dwujezdniowej drogi ekspresowej, dzięki której podróż na tym odcinku skróci się o ok. 40 minut. Koszt budowy całej S7 na Warmii i Mazurach to w sumie 5,17 mld zł, co daje średnio 35,5 mln zł za 1 km drogi.

Rozbudowa drogi krajowej nr 16

Realizacja kontraktu to także kolejny etap rozbudowy drogi krajowej nr 16. Do przebudowanych już w województwie 52 km tej drogi dojdzie teraz odcinek obwodnicy Ostródy o dł. 8,7 km. Dzięki budowie obwodnicy Ostródy zostanie wyprowadzony poza miasto ruch tranzytowy, przez co nastąpi usprawnienie komunikacji w ciągu drogi krajowej nr 16. Inwestycja przyniesie poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Budowa drogi o przekroju dwujezdniowym przyczyni się do wyeliminowania nieprawidłowych manewrów wyprzedzania oraz zwiększenia poziomu swobody ruchu. Dzięki dostępności do drogi poprzez węzły zminimalizuje się ryzyko zdarzeń związanych z włączaniem do ruchu takich, jak wymuszanie pierwszeństwa przejazdu.

Budowa drogi S7 Napierki - obwodnica Płońska i Koszwały – Kazimierzowo

Olsztyński oddział GDDKiA przygotowuje także budowę drogi ekspresowej S7 na terenie województwa mazowieckiego – od granicy województwa w Napierkach do obwodnicy Płońska. To łącznie ponad 71 km nowej trasy. Jej realizacja przewidziana jest na lata 2018-20. Zadanie to, wraz z przygotowywanym przez gdański oddział GDDKiA odcinkiem Koszwały – Kazimierzowo o dł. ok. 40 km dopełni połączenie drogowe pomiędzy Trójmiastem a Warszawą.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Utrudnienia na drodze 16 Jak dojadę - Ostróda