Budowa S74: Sąd oddalił skargę ekologów dot. odcinka w woj. świętokrzyskim
- A.K.
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2017-11-24
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla ponad 27-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S74 od granicy województwa świętokrzyskiego i łódzkiego została wydana w 2015 roku przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. W marcu 2017 po rozpatrzeniu odwołania od ww. decyzji, Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) w części zmieniając decyzję, utrzymał ją w mocy. 23 listopada, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie WSA oddalił skargę złożoną przez Stowarzyszenie Pracownia na rzecz Wszystkich Istot.
Na mocy decyzji środowiskowej wybrany został jeden z pięciu proponowanych wariantów. Odcinek drogi ekspresowej S74 od granicy województw do Mniowa o długości około 27,5 km biec będzie w przewarzającej części po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 74 z uwzględnieniem korekt niektórych łuków poziomych. Jedynie przed Smykowem nowa droga ekspresowa ma odbić na południowy zachód, aby utworzyć obejście tej miejscowości i wrócić na ślad istniejącej drogi krajowej nr 74 w miejscowości Salata.
W ramach inwestycji zaplanowano trzy bezkolizyjne węzły drogowe w Rudzie Malenieckiej (skrzyżowanie z drogą krajową nr 42), Radoszycach (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 728) i Smykowie (skrzyżowanie z drogą powiatową) oraz trzy miejsca obsługi podróżnych w miejscowościach Koliszowy, Jacentów i Lisie Jamy. Zaplanowano budowę około trzydziestu obiektów mostowych, w tym wiaduktów, mostów i przejść dla zwierząt.
Droga ekspresowa S74 o docelowej długości około 215 km będzie łącznikiem pomiędzy drogami S12 i S19. Wyznaczona trasa prowadzi od drogi ekspresowej S12 w Sulejowie poprzez Kielce, Opatów, Tarnobrzeg, Stalową Wolę do Niska gdzie połączy się z S19. Zepnie ona województwa: łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Droga S74 ma poprowadzić do Kielc i dalej do stolicy Podkarpacia.