1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Budowa via Baltica: S61 Suwałki - Budzisko i Podborze – Śniadowo przypieczętowana

Budowa via Baltica: S61 Suwałki - Budzisko i Podborze – Śniadowo przypieczętowana

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2020-01-09
Budowa via Baltica: S61 Suwałki - Budzisko i Podborze – Śniadowo przypieczętowana
Są nowe kontrakty na projekt i budowę 40 km drogi S61: Suwałki – Budzisko (Budimex) i Podborze – Śniadowo (Polaqua). Zdjęcia: Budimex
Ostatnie umowy na dokończenie projektowania i budowę drogi ekspresowej S61 podpisane. Realizacja 40 kilometrów ekspresówki wyniesie około 2 mld zł. Odcinek Suwałki - Budzisko ma być gotowy jesienią 2022 r., a fragment od węzła Podborze do Śniadowa - w trzecim kwartale 2023 r. Odcinki wchodzą w skład trasy Via Baltica - korytarza transportowego łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią.

W środę, 8 stycznia, drogowcy podpisali umowy na dokończenie projektowania i budowy 40 kilometrów drogi ekspresowej S61 na odcinkach Suwałki - Budzisko z obwodnicą Szypliszek i Podborze - Śniadowo. To efekt nowych przetargów po zerwaniu umów z poprzednimi wykonawcami (maj 2019 r.). 

S61 Suwałki - Budzisko

Odcinek od obwodnicy Suwałk do granicy w Budzisku będzie miał ponad 24 km długości. Wartość obecnego kontraktu to 1,37 mld złotych. Wykonawcą jest firma Budimex. Budowa odcinka jest dofinansowana z unijnego programu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility – CEF). Zakończenie robót planowane jest na jesień 2022 roku.

- Zgodnie z warunkami podpisanej właśnie umowy, zadaniem nowego wykonawcy będzie dokończenie projektowania (ew. optymalizacja projektu), a jeśli zajdzie taka konieczność - również zmiana decyzji ZRID, oraz wybudowanie drogi ekspresowej wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą, a także uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowej drogi – wyjaśniają przedstawiciele Generalnej

Nowa droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z nawierzchnią z betonu cementowego oraz dwa węzły: Suwałki Północ i Szypliszki. Zrealizowane zostaną dwa MOP-y kategorii I: Budzisko Wschód i Budzisko Zachód. Umowa z Budimeksem uwzględnia budowę infrastruktury technicznej, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania drogi ekspresowej, w tym m.in. dróg dojazdowych, przeznaczonych dla ruchu lokalnego, 34 obiektów inżynierskich, mieszczących obiekty mostowe, wiadukty, przepusty czy przejścia dla zwierząt. Budimex zajmie się także układem urządzeń ochrony środowiska, m.in.: ekranów akustycznych oraz urządzeń bezpieczeństwa. Przebudowane zostaną także istniejące drogi oraz urządzenia infrastruktury, takie jak sieci gazowe czy wodociągowe kolidujące z planowanym przedsięwzięciem. Inwestycja jest objęta pięcioletnią gwarancją.

Odcinek S61 Suwałki - Budzisko ma być gotowy w październiku 2022 r.

Przypomnijmy. W ubiegłym roku Budimex zakończył prace nad około trzynastokilometrowym odcinkiem obwodnicy Suwałk, która jest przedłużeniem ciągu S61 wybudowanego także przez Budimex i oddanego do ruchu w 2014 roku w ramach obwodnicy Augustowa. Obecnie firma realizuje jeszcze dwa fragmenty trasy Via Baltica: ponad 18 kilometrowy odcinek Stawiski - Szczuczyn oraz 20 kilometrowy Wysokie - Raczki.

Mapa drogi ekspresowej S61: umowy na Suwałki - Budzisko i Podborze - Śniadowo

Mapa drogi ekspresowej S61: umowy na Suwałki - Budzisko i Podborze - Śniadowo. Mapa: GDDKIA

S61 Podborze - Śniadowo

Odcinek drogi ekspresowej S61, od węzła Podborze (z węzłem) do węzła Śniadowo (bez węzła), ma długość prawie 19,5 km i jest częścia trasy pomiędzy miejscowością Ostrów Maz. (gdzie łaczy się z trasą S8) a Szczuczynem. Inwestycja oprócz budowy trasy S61 obejmie dodatkowo przebudowę ok. 3 km istniejącej drogi S8.

Nowy wykonawca, firma Polaqua, sprecyzuje rodzaj nawierzchni na etapie projektu budowlanego. Wartość obecnej umowy to blisko 750 mln zł. Zadanie jest dofinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Zakończenie robót planowane jest na III kwartał 2023 r.

Zgodnie z podpisaną umową, zadaniem nowego wykonawcy jest uzyskanie decyzji ZRID oraz wybudowanie drogi ekspresowej wraz z całą infrastrukturą, a także uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytku nowej drogi. Wykonawca na etapie opracowywania projektu budowlanego dookreśli rodzaj nawierzchni na tym odcinku. W ramach inwestycji powstaną 32 obiekty inżynierskie, w tym cztery mosty, 22 wiadukty drogowe i sześć przejść dla zwierząt, a także dwa węzły drogowe (Podborze i Komorowo).

Fragment S61 od węzła Podborze do Śniadowa ma być gotowy w trzecim kwartale 2023 r.

Oba odcinki S61 mają istotne znaczenie - łączą polską część szlaku Via Baltica z Litwą (Suwałki - Budzisko) oraz dwie drogi ekspresowe - S61 z S8 (Podborze – Śniadowo).

Droga S61 – co w użytkowaniu, projektowaniu i budowie

Łączna długość przyszłej S61 to prawie 210 km, z czego kierowcy już korzystają z dwóch odcinków o łącznej długości ok. 25,5 km (fragment obwodnicy Augustowa i cała obwodnica Suwałk). Wiosną tego roku planowane jest oddanie kierowcom II jezdni obwodnicy Szczuczyna.

Podpisanie umów na odcinki Suwałki – Budzisko i Podborze - Śniadowo oznacza, że cała pozostała część S61, blisko 185 kilometrów, jest w realizacji - w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie Projektuj i buduj (przygotowanie projektu, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) albo w budowie.

  • 78,12 km - w budowie (Śniadowo - Łomża Południe, Kolno - Stawiski, Stawiski - Szczuczyn, II jezdnia obwodnicy Szczuczyna, Wysokie - Raczki)

  • 66,3 km - etap uzyskiwania decyzji ZRID (Łomża Południe - Łomża Zachód, Łomża Zachód - Kolno, Szczuczyn - Ełk Południe, Ełk Południe - Wysokie)

  • 39,62 km - podpisane umowy na dokończenie projektowania i budowy (Podborze - Śniadowo, Suwałki - Budzisko).

Realizacja ostatnich odcinków S61 powinna zakończyć się w III kwartale 2023 r.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S61