Budowa Via Carpatii nabiera tempa. W budowie cztery odcinki S19 na Lubelszczyźnie
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-10-08
W pierwszej kolejności prace ruszyły na trzech fragmentach pomiędzy końcem obwodnicy Kraśnika a węzłem Lasy Janowskie. Teraz maszyny budowlane pojawiły się również na odcinku pomiędzy Lublinem i Niedrzwicą Dużą.
Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r, a na ostatni 21 grudnia 2018 r. Dla pięciu odcinków w woj. lubelskim wydano już decyzje ZRID. W poniedziałek wojewoda lubelski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla obwodnicy Kraśnika w ciągu drogi S19.
W woj. lubelskim decyzję ZRID wydano już dla odcinków drogi S19:
- Lublin Węglin - Niedrzwica Duża, długość ok. 12 km, wartość umowy na realizację ok. 312,2 mln zł,
- Obwodnica Kraśnika, długość ok. 10 km, wartość umowy na realizację ok. 319,5 mln zł,
- Kraśnik - Janów Lubelski, długość ok. 18 km, wartość umowy na realizację ok. 390 mln zł,
- Obwodnica Janowa Lubelskiego, długość ok. 7 km, wartość umowy na realizację ok. 148,5 mln zł,
- Janów Lubelski - Lasy Janowskie, długość ok. 8 km, wartość umowy na realizację ok. 183,6 mln zł,
- Zdziary - Rudnik nad Sanem, długość ok. 9 km, wartość umowy na realizację ok. 286,9 mln zł.
Pozostała jeszcze decyzja na ostatni odcinek w województwie lubelskim tj. odc. Niedrzwica Duża - Kraśnik Północ o długości około 20 km (wartość umowy na realizację ok. 498 mln zł).
Coraz bliżej rozpoczęcia robót na odcinkach biegnących do Rzeszowa w woj. podkarpackim. W poniedziałek wojewoda podkarpacki wydał zezwolenie na pierwszy z sześciu odcinków przyszłej S19 pomiędzy węzłem Lasy Janowskie a Sokołowem Małopolskim. W procedowaniu są cztery wnioski o wydanie ZRID, a dla dwóch odcinków przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku.
Odcinki S19-ki które czekają na wydanie decyzji ZRID:
- Lasy Janowskie - Zdziary, długość ok. 9,3 km, wartość umowy na realizację ok. 236,3 mln zł,
- Rudnik nad Sanem - Nisko Południe, długość ok. 6 km, wartość umowy na realizację ok. 196,3 mln zł,
- Podgórze - Kamień, długość ok. 10,5 km, wartość umowy na realizację ok. 333,5 mln zł,
- Nisko Południe - Podgórze, długość ok. 11,5 km, wartość umowy na realizację ok. 272,5 mln zł.
W przygotowaniu jest dokumentacja do złożenia wniosków o ZRID dla odcinka Kamień - Sokołów Małopolski Północ, długość ok. 7,9 km (wartość umowy na realizację ok. 286,4 mln zł).
130 km odcinek S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. Mapa trasy S19 w podziale na odcinki realizacyjne. Mapa: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S19 to obecnie największa inwestycja drogowa prowadzona w woj. lubelskim i podkarpackim. - Budowa S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim będzie realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych. 19 września podpisaliśmy umowę o dofinansowanie dla dziewięciu z dwunastu odcinków realizacyjnych: od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie oraz od węzła Nisko Południe do węzła Sokołów Małopolski. Łączna wartość tych projektów to ok. 3,6 mld zł, a dofinansowanie wyniesie ok. 1,8 mld zł. Na pozostałe trzy odcinki, od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe złożyliśmy do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Z Warszawy do Rzeszowa w niespełna 3 godziny
Obecnie kierowcy jadący z Lublina do Rzeszowa korzystają z odcinków S19 na obwodnicy Lublina (ok. 10 km pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Rudnik) oraz ok. 19 km pomiędzy Sokołowem Małopolskim a węzłem Rzeszów Wschód na skrzyżowaniu z autostradą A4.
Po ukończeniu realizowanych obecnie odcinków blisko 160 km trasy pomiędzy węzłami Rzeszów Wschód i Lublin Sławinek będzie można przejechać zgodnie z przepisami w około 90 minut. Kolejne 70 minut potrwa przejazd ok. 140 km S17 do węzła Zakręt pod Warszawą. W efekcie na trasie z Rzeszowa do Warszawy kierowcy zaoszczędzą co najmniej godzinę.