1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Cała S10 Szczecin – Piła w projektowaniu

Cała S10 Szczecin – Piła w projektowaniu

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2018-09-25
Cała S10 Szczecin – Piła w projektowaniu
Droga S10 już w projektowaniu na terenie całego województwa zachodniopomorskiego. W budowie pozostaje obwodnica Wałcza. Zdjęcia: GDDKIA
Do 2025 roku powinna być gotowa droga ekspresowa S10 Szczecin – Piła, która zastąpi obecną niebezpieczną i wąską krajówkę. Tak wynika przynajmniej z rządowego Programu Budowy Dróg. Obecnie na całym odcinku tej drogi w województwie zachodniopomorskim trwają prace projektowe, a na krótkich odcinkach, jak obwodnica Wałcza, realizacja robót budowlanych. Harmonogram prac przygotowawczych zakłada, że w latach 2020/2021 będzie możliwe ogłoszenie przetargu na projekt i budowę dla prawie 110 km trasy S10 Szczecin – Piła.

Obecnie trwają prace przygotowawcze dla całej drogi ekspresowej S10 na terenie województwa zachodniopomorskiego. W przyszłym roku zostanie uzyskana decyzja środowiskowa, zarówno dla odcinka Szczecin Kijewo-Zdunowo, jak i również dla odcinka Stargard - Piła. Jeszcze w październiku odbędą się konsultacje społecznie z mieszkańcami na odcinku Kijewo-Zdunowo. Dla odcinka Stargard - Piła o długości niemal 110 km zostanie zlecona Koncepcja Programowa wraz z badaniami geologicznymi. Harmonogram prac przygotowawczych zakłada osiągnięcie gotowości do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę w latach 2020/2021 - zapowiada szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Droga ekspreowa S10 Szczecin Kijewo – Zdunowo (granica miasta Szczecin)

13 marca 2018 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla drogi S10 na odcinku Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo (granica Miasta Szczecin) o długości około 6 km. Dokumentację wykona firma Transprojekt Gdański Sp. z o.o. za kwotę 2,292 miliona złotych. W skład zlecanych opracowań będzie wchodziło miedzy innymi opracowanie Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowego, uzyskanie decyzji środowiskowej i elementy Koncepcji Programowej wraz z dokumentacją geologiczno-inżynierską. Będzie to komplet opracowań i decyzji niezbędnych do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę. Prace projektowe przebiegaj planowo, zostały już wyznaczone warianty przebiegu trasy.

Nowy odcinek drogi S10 będzie stanowił wylot ze Szczecina w kierunku wschodnim, ominie Szczecin Płonię i skrzyżowanie z drogą wojewódzką w kierunku Pyrzyc (dawny przebieg DK3). Odcinek rozpoczyna się od węzła Szczecin Kijewo będącego połączeniem autostrady A6 i drogi S10 (węzeł ten jest obecnie w trakcie rozbudowy). Droga będzie prowadzić w kierunku wschodnim w obecnym śladzie DK10 odchodząc od obecnego przebiegu w rejonie stacji paliwowej omijając od północy Płonię. Droga będzie włączała się w istniejący przebieg DK nr 10 za granicą Miasta Szczecin. Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z Płoni – wschodnich przedmieść Szczecina. Kierowcy nie będą musieli już przejeżdżać przez skrzyżowanie z drogą wojewódzką w kierunku Pyrzyc (dawna DK3), nowa droga ominie również znajdujące się na wlocie do miasta skrzyżowanie w kierunku Zdunowa i Wielgowa.

 

Mapa przedstawia realizację drogi ekspresowej S10 Szczecin - Piła w podziale na odcinki. Mapa: GDDKIA

Mapa przedstawia realizację drogi ekspresowej S10 Szczecin - Piła w podziale na odcinki

 

Droga ekspresowa S10 Stargard – Piła

Pod koniec marca 2018 roku została podpisana umowa na opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla odcinka drogi S10 Stargard – Piła (z wyłączeniem obwodnicy Wałcza) o długości 108 km. Umowa została podpisana z firmą Europrojekt Gdańsk i opiewa na kwotę 3,77 miliona złotych. W tym roku wykonawca przygotuje niezbędną dokumentację i złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, która zostanie uzyskana w przyszłym roku. Decyzja ta określi korytarz przebiegu drogi i środowiskowe uwarunkowania jej realizacji. Obecnie trwają prace nad dokumentacją, przyrodniczy wykonują w terenie inwentaryzacje przyrodnicze, które są niezwykle ważną częścią dokumentacji środowiskowej. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej zostanie zlecone opracowanie dla tego odcinka Koncepcji Programowej wraz z badaniami geologicznymi.

Odcinek drogi S10 będzie łączyć obwodnice Stargardu z obwodnicą Wałcza i dalej obwodnicę Wałcza z obwodnicą Piły (połącznie dróg S10 i S11). Droga będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, nowa trasa będzie omijała wszystkie miejscowości na przebiegu drogi krajowej nr 10. Połączenia z pozostałą siecią drogową będą tylko na węzłach drogowych.

Obwodnica Wałcza w budowie

W budowie znajduje się odcinek drogi ekspresowej S10 stanowiący obwodnicę Wałcza. Cała obwodnica będzie miała długość 17,8 kilometrów. Ominie Wałcz od północy, na trasie powstaną trzy węzły drogowe - na początku i końcu obwodnicy oraz na połączeniu z drogą krajową nr 22. Droga wyprowadzi ruch tranzytowy poza miasto. Dowiedzieliśmy się, że prace, które miały zakończyć się jesienią tego roku potrwają dłużej. Obecnie drogowcy analizują roszczenia wykonawcy dotyczace zmainy terminu oddania inwestycji z uwagi na niespodziewane komplikacje wynikłe podczas budowy.

 

Mapa przebiegu obwodnicy Wałcza w ciągu drogi S10

Mapa przebiegu obwodnicy Wałcza w ciągu drogi S10. Mapa: GDDKIA

Droga ekspresowa S10 o długości docelowej ok. 460 km ma za zadanie połączyć Warszawę ze Szczecinem i utworzyć ważną oś transportu drogowego pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem.

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S10