Co nowego na budowie drogi S3 na Dolnym Śląsku: piękne estakady i długie tunele w górach
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-10-01
Prace na dwóch dolnośląskich odcinkach S3 Bolków – Kamienna Góra i Kamienna Góra – Lubawka są bardzo mocno zaawansowane. Trasa nabiera imponujących kształtów - piękne zdjecia budowy S3 Bolków - Lubawka - jesień 2022 r.
Galeria najnowszych zdjęć z budowy drogi S3 na Dolnym Śląsku
S3 Bolków - Lubawka, wrzesień 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA
W ciągu S3 do Lubawki powstają nowe tunele, wiadukty i estakady.
Obiekt mostowy w ciągu odc. S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjęcia: GDDKIA
TS-26 - olbrzymi tunel na budowie drogi ekspresowej S3 powstaje pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice. Drugi tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.
Tunel drogowy TS-26 w ciągu drogi S3
Drążenie tunelu od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku.
Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. New Austrian Tunnelling Method, pol. Nowa austriacka metoda).
Tunele na drodze ekspresowej S3 w woj. dolnośląskim - widok na plac budowy. Zdjęcia: GDDKIA
Krótszy tunel drogowy TS-32 realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja.
Budowa S3 Bolków - Kamienna Góra, wrzesień 2022 r. Zdjęcia: GDDKIA
Ciekawostki z budowy tuneli w ciągu drogi S3 Bolków - Lubawka:
- Zakłada się wbudowanie ok. 214 tys. ton mas bitumicznych, co jest równoznaczne z wagą 21 wież Eiffla.
- Podczas jednego zabioru, wiercono od 150 do 190 otworów strzałowych. Na ich wypełnienie potrzeba było od 100 do 140 kg materiału wybuchowego na każdy metr bieżący.
- W ramach realizacji obudowy ostatecznej tunelu TS-26 zakłada się wbudowanie łącznie ok. 94 tys. m3 betonu, co pozwoliłoby na wykonanie 32 kopuł Hal Stulecia we Wrocławiu.
- W tunelu TS-26 zakłada się wbudowanie ok. 4,5 tys. ton stali w obie nawy, co jest porównywalne z wagą ok. 22 samolotów Boeing 747 Jumbo Jet.
- Łączna ilość zbrojenia potrzebna do wybudowania tunelu TS-32 wynosi ok. 2 tys. ton, co odpowiada wadze 12 Jumbo Jetów.
S3 Bolków - Kamienna Góra Północ Lubawka - na tym zadaniu zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny.
Nowe jezdnie drogi ekspresowej S3 z Bolkowa. Zdjecia: GDDKIA
Na budowie 31-kilometrowego odcinka trasy, pomiędzy Bolkowem i granicą państwa w Lubawce, trwają prace na wszystkich możliwych frontach.
Roboty w miejscu budowy tuneli na S3 Bolków - Lubawka. Zdjęcia: wrzesień 2022 r., GDDKIA
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S3, która docelowo połączy się z czeską autostradą D11, została podzielona została na dwa odrębne zadania. Najbardziej zaawansowane prac dotyczą odcinka Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa), którym pojedziemy w przyszłym roku.
Estakada w ciągu drogi S3 Kamienna Góra - Lubawka. Zdjęcia: GDDKIA
Odcinek Kamienna Góra - Lubawka (granica państwa) będzie miał długość ok. 15,3 km. Planowany termin zakończenia robót budowlanych to I połowa 2023 r. Na zadaniu realizowane są trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe, Lubawka oraz Punkt Kontroli Granicznej. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 16 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów).
Węzeł drogowy na Kamienna Góra Południe na S3 do Lubawki. Zdjęcia: GDDKIA
Droga ekspresowa S3 obecnie przejezdna jest na odcinku od Troszyna, północne okolice Szczecina (woj. zachodniopomorskie) do Bolkowa na Dolnym Śląsku. Trasa łaczy się m.in z autostradą A6 (obwodnicą Szczecina), A2 i A4 koło Legnicy. Przejazd drogą S3 nie jest płatny. W najbliższych latach trasa wydłuży się o kolejne odcinki w woj. dolnośląskim i zachodniopomorskim, kończąc swój bieg w Świnoujściu i na południowej granicy kraju w Lubawce.
Budowa drogi S3 w woj. dolnośląskim zakończy się w 2024 roku. Do tego czasu potrwa budowa odcinka z tunelami Bolków - Kamienna Góra. Zdjęcia: GDDKIA