Co się dzieje na S1 Przybędza – Milówka? Otwarcie dopiero pod koniec 2025 r.
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2024-10-28
Jak wynika z ostatniego raportu GDDKIA, zaawansowanie prac na 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka osiągnęło blisko 87 proc. Prace mostowe są na finiszu. Ich zaawansowanie osiągnęło prawie 98 proc. Jeszcze tylko na dwóch z dziesięciu obiektów kończone są prace wykończeniowe i montaż wyposażenia. Trwa też budowa tuneli.
- W październiku zakończymy betonowanie ostatniego segmentu sklepienia obudowy zasadniczej w tunelu prowadzącym w kierunku Żywca, zlokalizowanym bliżej Zwardonia. Tym samych zakończymy wykonywane obudowy zasadniczej w tunelach – podają drogowcy.
Do wykonania obudowy zasadniczej tuneli zlokalizowanych bliżej Zwardonia (TD2), wydrążonych w masywie Białożyński Groń, o długości ok. 1000 m, pozostały cztery segmenty (łącznie około 48 m) w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca.
Budowa obudowy tunelu (bliżej Zwardonia) na S1 Przybędza - Milówka
Zdjęcia: GDDKIA
W nawie tunelu w kierunku Zwardonia betonowanie sklepienia zostało zakończone we wrześniu. - Układanie konstrukcji nawierzchni w tej nawie chcemy zakończyć w grudniu tego roku. Dla tunelu w kierunku przeciwnym – w kierunku Żywca – zakończenie układania konstrukcji jezdni powinno nastąpić na początku przyszłego roku – dodają drogowcy.
Jeszcze większe zaawansowanie prac jest w tunelu położnym bliżej Żywca (TD1), wydrążonym w masywie Barania, o długości ok. 830 m. Wykonawca w maju br. zakończył wykonywanie obudowy zasadniczej, a układanie nawierzchni betonowej w sierpniu. W obu nawach trwa już montaż instalacji związanych z bezpieczeństwem i monitorowaniem ruchu. Niebawem zakończy się też budowa i zabezpieczenie portalu południowego tunelu.
Budowa tunelu w ciągu S1 Przybędza - Milówka, obiekt bliżej Żywca
Zdjęcia: GDDKIA
W tym roku, przy sprzyjającej pogodzie, powinna zakończyć się też całość prac asfaltowych, za wyjątkiem krótkich odcinków portalowych. Do 17 października wykonawca ułożył 89 proc. podbudowy bitumicznej i ponad 85 proc. warstwy wiążącej. Ruszyło także układanie warstwy ścieranej SMA, po której będzie odbywał się ruch (zaawansowanie na poziomie 42 proc.).
Cała inwestycja ma długość 8,5 km. Drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,3 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. W ciągu odcinka powstaną liczne estakady, mosty i dwa tunele. Przekrój jezdni w tunelach będzie się składał z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,5 m każdy oraz opasek o łącznej szerokości 1,2 m. W tunelu, po obu stronach jezdni, zlokalizowane będą też chodniki techniczne o szerokości 1 m.
Wykonawcą S1, obejścia Węgierskiej Górki, jest konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż. Umowę na prace o wartości prawie 1,4 mld zł podpisano 10 października 2019 r. Po drodze pojawiły się problemy z drążeniem tuneli, co przesunęło harmonogram prac. Obecnie drogowcy deklarują, że dopuszczenie do ruchu tego odcinka S1 przewidywane jest pod koniec 2025 roku.
S1 Przybędza - Milówka to jedna z piękniejszych tras w Polsce
Zdjęcia: GDDKIA
Oddanie drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza – Milówka jako obwodnicy Węgierskiej Górki, zakończy realizację południowego odcinka S1 pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem na granicy Polski i Słowacji. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.