Coraz bliżej budowy obwodnic Oświęcimia i Chrzanowa
- conadrogach.pl
- 2014-11-24
w przetargu na budowę obwodnicy Oświęcimia od ronda ul. Chemików i ul. Fabrycznej w Oświęcimiu do drogi wojewódzkiej nr 933 w miejscowości Bobrek wpłynęło 11 ofert. Opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót jest oszacowane od ponad 95,5 mln zł do ponad 151 mln zł. Wszyscy wykonawcy jako termin wykonania wskazali 29 września 2017 r.
Budowę obwodnicy Oświęcimia popierają samorządy (Województwo Małopolskie, Powiat Oświęcimski, Miasto Oświęcim oraz Gmina Chełmek), które zawarły umowę ws. wzajemnego wspierania się przy realizacji inwestycji p.n. „Droga Współpracy Regionalnej – Budowa obwodnicy Oświęcimia na odcinku od DW933 w m. Bobrek do ronda ul. Chemików i ul. Fabrycznej w Oświęcimiu”. Obwodnica Oświęcimia powstanie w systemie zaprojektuj i wybuduj.
Inwestycja obejmuje wykonanie (w oparciu o opracowaną dokumentację oraz pozyskane w toku procesu inwestycyjnego decyzje administracyjne) robót budowlanych oraz nabycie niezbędnych nieruchomości wraz z wypłatą odszkodowań. Wartość szacunkowa to ok. 160 mln zł, z czego dofinansowanie unijne w ramach w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego (RPO WM) wyniesie aż 85 proc. Realizacja jest przewidziana na lata 2015-2017.
Przypomnijmy, że trasa obwodnicy Oświęcimia została uzgodniona z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Jej początek znajduje się na połączeniu z istniejącą drogą wojewódzką nr 933 relacji Oświęcim – Chrzanów. Punkt ten umiejscowiony jest na skraju lasu w rejonie kościoła i cmentarza w m. Bobrek (ok. 200 m w kierunku północnym od skrzyżowania drogi wojewódzkiej z ul. Nadwiślańską). Koniec obwodnicy zlokalizowany będzie na włączeniu do istniejącej drogi krajowej nr 44 (ul. Fabryczna) w Oświęcimiu.
Dzięki obwodnicy Oświęcimia miasto zyska sprawne połączenie m.in. z Krakowem, gminami sąsiadującymi ze stolicą Małopolski, Aglomeracją Górnośląską (poprzez autostradę A4, a w przyszłości drogą ekspresową S1). Z kolei utworzenie bezpośredniego połączenia drogi krajowej nr 44 z drogą wojewódzką nr 933 będzie stanowiło dodatkową przeprawę mostową przez Wisłę. Zyskają nie tylko kierowcy, ale też mieszkańcy – ruch tranzytowy, który przebiega teraz przez centrum miasta, zniknie w zupełności. Wśród spodziewanych efektów tej inwestycji jest również rozwój Oświęcimia pod względem turystycznym.