Coraz więcej dróg w sieci e-myta
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2013-01-24
- Istnieje kilka czynników powodujących, że wpływy systemu viaTOLL są coraz wyższe. Cały czas rośnie liczba rejestracji kierowców, system osiągnął docelową szczelność, a wielu kierowców przekonało się, że omijanie odcinków płatnych jest tylko pozorną oszczędnością – informuje firma Kapsch, operator systemu.
W ramach systemu viaTOLL opłaty ściągane są ze skutecznością przekraczającą 99,9% (dane operatora systemu), a pozyskane środki trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa i modernizacja polskich dróg.
Przypomnijmy, system viaTOLL obowiązuje w Polsce od 3 lipca 2011 roku i jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Od 2012 roku z systemu mogą dobrowolnie korzystać kierowcy pozostałych pojazdów. Dla nich viaTOLL jest alternatywą dla manualnego sposobu płacenia za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA.
System viaTOLL w początkowej fazie obejmował około 1565 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA. 1 lipca 2012 system rozszerzono o kolejnych 325 km dróg. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów sieć dróg płatnych w pierwszym kwartale 2013 roku powiększy się o 300 km. Rozszerzenia w styczniu i marcu, i obejmują odpowiednio 140 i 160 km dróg.
W styczniu pierwszy etap rozszerzenia objął 139,12 km dróg, w tym:
Autostradę A1:
Odcinek A1węzeł Pyrzowice - węzeł Sośnica (43,7 km)
Odcinek A1 węzeł Kotliska – węzeł Stryków I (39,29 km)
Drogę ekspresową S1:
Odcinek S1 węzeł Pyrzowice- węzeł Lotnisko (1,9 km)
Drogę ekspresową S8:
Odcinek S8 węzeł Pawłowice – węzeł Dąbrowa (22,1 km)
Odcinek S8 węzeł Cieśle – węzeł Syców Wschód (25,1 km)
Odcinek S8 węzeł Modlińska – węzeł Piłsudskiego (7,1 km)
Drugi etap rozszerzenia planowany na 30 marca obejmie około 160 km. Łącznie system będzie obejmował ok. 2190 km dróg. W tym:
Drogę ekspresową S7 i drogę krajową nr 7:
Obwodnica Elbląga, odcinek skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1104N – węzeł Raczki (ok. 3,7 km)
Odcinek węzeł Modlniczka – węzeł Balice I (ok. 3,5 km)
Odcinek węzeł Raczki – węzeł Elbląg-Wschód (ok. 3,8 km)
Drogę ekspresową S8:
Odcinek S8 węzeł Piotrków – węzeł Radziejowice (ok. 93,6 km)
Drogę ekspresową S19:
Odcinek S19 Stobierna – węzeł Rzeszów-Wschód (ok. 6,9 km)
Drogę krajową nr 4:
Obwodnica Jarosławia, odcinek Tywonia – Tuczempy (koniec obwodnicy Jarosławia) (ok. 11,3 km)
Droga krajowa nr 79:
Odcinek Jaworzno (granica miasta) – węzeł Modlniczka (ok. 37,8 km)
- Zgodnie z planami do 2018 roku system opłat obejmie docelowo 7 tys. kilometrów dróg. Z szacunków wynika, że Krajowy Fundusz Drogowy powinien mieć wtedy wpływy na poziomie 23 mld zł – informuje Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services. Oznacza to, że w tempa nabiorą prace nad jednolitym system opłat w całym kraju. Ministerstwo Transportu i GDDKiA zabiegają, aby także prywatne odcinki A1, A2 i A4 zostały włączone do systemu e-myta. Obecnie prowadzone są rozmowy z koncesjonariuszami prywatnych odcinków nad ujednoliceniem systemu.
System viaTOLL obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Budową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o. na zlecenie GDDKiA.