1. Strona główna
  2. Informacje
  3. DK16 Biskupiec - Borki Wielkie dostępna dla kierowców

DK16 Biskupiec - Borki Wielkie dostępna dla kierowców

  1. conadrogach.pl
  2. GDDKiA
  3. 2014-07-21
DK16 Biskupiec - Borki Wielkie dostępna dla kierowców
Zakończyły się prace na budowie 8,2 km drogi krajowej nr 16 na odcinku Biskupiec – Borki Wielkie w województwie warmińsko-mazurskim. Ruch odbywa się już całkowicie po nowej jezdni.
Przypomnijmy, że budowę szesnastki realizował wykonawca, konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo, którego GDDKiA  zdyskwalifikowała na etapie przetargu ze względu na rażąco niską cenę. Decyzję zamawiającego potwierdziła Krajowa Izba Odwoławcza, jednak w efekcie procesu sądowego zdyskwalifikowanego wykonawcę GDDKiA musiała przywrócić do realizacji projektu. Mimo wezwań do realizacji, konsorcjum nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych. Umowa na budowę drogi krajowej nr 16 z Biskupca do Borek Wielkich została rozwiązana i ogłoszono nowe przetargi na dokończenie budowy.

Dokończenie kontraktu przerwanego przez konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo zrealizowały firmy PBDiM z Mińska Mazowieckiego, PROWERK z Krakowa  oraz SKANSKA SA. - Wykonawca ułożył warstwę ścieralną nawierzchni, wykonał  naprawę osiadania nasypu oraz roboty wykończeniowe takie jak umocnienie skarp, rowów i pasa dzielącego, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, wykonanie oznakowania. Jesienią ubiegłego roku zakończyły się prace niezbędne dla zapewnienia przejezdności drogi, zabezpieczenia robót w okresie zimowym oraz montaż drogowych barier ochronnych. W ramach zadania do wykonania pozostał jeszcze remont starego przebiegu drogi krajowej nr 16.

- W ramach dokończenia kontraktu została wykonana naprawa osiadania nasypu, które stwierdziliśmy jeszcze podczas wykonywania robót przez konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo. Koszt naprawy pokryły środki ze złożonej przez konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo gwarancji należytego wykonania kontraktu.  Podczas naprawy osiadania nasypu zastosowano innowacyjną metodę odciążenia nasypu poprzez użycie polistyrenu piankowego (styropianu). Dzięki temu obniżona została masa własna konstrukcji nasypu,  co w rezultacie zniwelowało proces osiadania. Do wykonania nasypu w tej technologii zostały użyte bloki ze specjalnego styropianu EPS-200 o wymiarach 0,5m x 1m x 2m. Z tych bloków ułożono  4 warstwy styropianu  o łącznej wysokości 2 m. Maksymalna szerokość  konstrukcji – 33 m, długość – 53 m. Całkowita objętość zastosowanego styropianu – 2840 m3. Wykonaną ze styropianu konstrukcję przykryła płyta żelbetowa, na której odbudowano konstrukcję drogi - opisują drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 16 Jak dojadę - Biskupiec