DK16 Biskupiec - Borki Wielkie dostępna dla kierowców
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2014-07-21
Dokończenie kontraktu przerwanego przez konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo zrealizowały firmy PBDiM z Mińska Mazowieckiego, PROWERK z Krakowa oraz SKANSKA SA. - Wykonawca ułożył warstwę ścieralną nawierzchni, wykonał naprawę osiadania nasypu oraz roboty wykończeniowe takie jak umocnienie skarp, rowów i pasa dzielącego, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, wykonanie oznakowania. Jesienią ubiegłego roku zakończyły się prace niezbędne dla zapewnienia przejezdności drogi, zabezpieczenia robót w okresie zimowym oraz montaż drogowych barier ochronnych. W ramach zadania do wykonania pozostał jeszcze remont starego przebiegu drogi krajowej nr 16.
- W ramach dokończenia kontraktu została wykonana naprawa osiadania nasypu, które stwierdziliśmy jeszcze podczas wykonywania robót przez konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo. Koszt naprawy pokryły środki ze złożonej przez konsorcjum Alpine Bau/Hydrogeo gwarancji należytego wykonania kontraktu. Podczas naprawy osiadania nasypu zastosowano innowacyjną metodę odciążenia nasypu poprzez użycie polistyrenu piankowego (styropianu). Dzięki temu obniżona została masa własna konstrukcji nasypu, co w rezultacie zniwelowało proces osiadania. Do wykonania nasypu w tej technologii zostały użyte bloki ze specjalnego styropianu EPS-200 o wymiarach 0,5m x 1m x 2m. Z tych bloków ułożono 4 warstwy styropianu o łącznej wysokości 2 m. Maksymalna szerokość konstrukcji – 33 m, długość – 53 m. Całkowita objętość zastosowanego styropianu – 2840 m3. Wykonaną ze styropianu konstrukcję przykryła płyta żelbetowa, na której odbudowano konstrukcję drogi - opisują drogowcy z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.