1. Strona główna
  2. Informacje
  3. DK20: Na Kaszubach powstanie obwodnica Kościerzyny

DK20: Na Kaszubach powstanie obwodnica Kościerzyny

  1. conadrogach.pl
  2. info. pras.
  3. 2014-09-11
DK20: Na Kaszubach powstanie obwodnica Kościerzyny
Obwodnica Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20 w województwie pomorskim, fot. GDDKiA
Konsorcjum STRABAG Sp. z o. o. oraz Heilit+ Woerner Sp. z o. o. wybuduje 7,6 kilometrową obwodnicę Kościerzyny w ciągu drogi krajowej nr 20. Trasa będzie budowana w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. - Za trzy lata Obwodnicą Kościerzyny pojadą pierwsze pojazdy - zapewnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wartość kontraktu to 165 mln zł.
Wykonawca założył, że 8 miesięcy potrwa projektowanie trasy a czas realizacji inwestycji wyniesie 30 miesięcy.
Zadaniem obwodnicy Kościerzyny będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum miasta leżącego na ważnym szlaku turystycznym Kaszub. Obwodnica Kościerzyny powstanie w ciągu drogi krajowej nr 20 łączącej Stargard Szczeciński i Gdynię. Kontrakt obejmuje budowę czterech węzłów drogowych, łączących trasę główną z innymi drogami: Węzeł Kościerzyna Zachód (połączenie z drogą powiatową Kościerzyna-Wdzydze), Węzeł Kościerzyna Południe (skrzyżowanie z DW nr 214), Węzeł Kościerzyna Wschód (skrzyżowanie z DW221) oraz Węzeł Wierzyca (skrzyżowanie z DK20). Początek projektowanego przez wykonawcę odcinka obwodnicy leży około 1 km od miasta Kościerzyna, koniec jej sięga miejscowości Kościerska Huta.

Przebieg obwodnicy w ciągu DK20 wyznaczony został na gruntach ornych, co zminimalizuje utrudnienia komunikacyjne w okolicach Kościerzyny. Prace budowlane będą przebiegały na terenie morenowym w sąsiedztwie trzech jezior: Wierzysko, Dobrogoszcz, Bibrowskie oraz licznie występujących na nim oczek wodnych. Początkowy odcinek o długości 1120 metrów przetnie kompleks leśny Nadleśnictwa Kościerzyna. Trasa dwukrotnie będzie przecinała ciąg ekologiczny rzeki Bibrowa, a w końcowym odcinku o długości 1000 metrów będzie przebiegała wzdłuż tej rzeki. Obejmie także rejon korytarza ekologicznego rzeki Wierzyca.

W ramach kontraktu, konsorcjum STRABAG i należącej do koncernu spółki Heilit+Woerner, zobowiązane jest do wykonania drogi o przekroju 2+1(dwa pasy w jedna stronę i jeden w przeciwną), z rezerwą pod przyszłą rozbudowę obwodnicy do przekroju 2x2 (po dwa pasy w każdą stronę), szerokości jezdni 2x7 metrów, szerokości pasa dzielącego 4 metry, szerokości poboczy 2x1,5 metra i obciążeniu drogi 115 kN/oś. Przebudowane lub zbudowane zostaną drogi lokalne i dojazdowe przylegające do nowej trasy.

Projekt obwodnicy Kościerzyny będzie obejmował budowę 9 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktu biegnącego nad trzytorową linią kolejową oraz obiektów mostowych, szeregu urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym). Z uwagi na charakter terenu, na którym będzie przebiegała obwodnica Kościerzyny konieczne będzie zaprojektowanie i wykonanie także: szczelnego systemu odprowadzenia wód opadowych, zespołów podczyszczających wody opadowe z jezdni, zbiorników retencyjnych i infiltracyjnych. Inwestycja będzie realizowana w oparciu o unijny Program Infrastruktura i Środowisko. Oprócz odciążenia miasta i wyprowadzenia z niego ruchu pojazdów ciężarowych, ma udrożnić szlak komunikacyjny przez teren Kaszub i uczynić jej okolice atrakcyjnymi dla potencjalnych inwestorów i przedsiębiorców.
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 20 Jak dojadę - Kościerzyna