DK22 i DK55: Nowy most przez Nogat w Malborku już przejezdny
- A.K.
- conadrogach.pl
- 2016-10-04
Umowę między GDDKiA i wykonawcą firmą STRABAG Sp. z. o.o. podpisano w kwietniu 2015 roku. Obejmowała ona rozbudowę odcinka drogi krajowej 22 na długości ok. 1,8 km (od ul. Tczewskiej do Placu Słowiańskiego) do dwóch jezdni oraz budowę przeprawy w ciągu tej drogi. Przewidywała także rozbudowę skrzyżowań, ścieżek rowerowych i chodników, przystanków autobusowych i poprawę odwodnienia drogi oraz kanalizację.
Nowy, pięcioprzęsłowy most o belkowym ustroju nośnym wykonanym z betonu sprężonego ma długość całkowitą 178,8 m. Na obiekcie znajdują się dwa pasy ruchu wraz z pasem do prawoskrętu oraz ciąg pieszo-rowerowy.
Oddanie do ruchu mostu to zakończenie pierwszego etapu prac związanych z budową nowego układu drogowego o łącznej długości przeszło 1,8 km. Oprócz nowego mostu składa się na niego budowa dwóch nowych dwupasmowych jezdni wraz ze skrzyżowaniami. Zakończenie budowy w części wschodniej nowej przeprawy (od strony Tczewa) zgodnie z umową nastąpi w grudniu br. Ze względu na odkrycia archeologiczne dawnej średniowiecznej zabudowy pod obecną Aleją Rodła i Placem Słowiańskim przedłużą się natomiast prace w samym Malborku. Ta część inwestycji powinna zakończyć się najpóźniej w czerwcu 2017 r. Docelowo dzięki nowej przeprawie nie powinno być już korków przy wjeździe do miasta od strony Tczewa.
Równocześnie z wpuszczeniem ruchu samochodowego nastąpi zamknięcie dla ruchu starego mostu z dojazdami w celu przeprowadzenia remontu (wzmocnienia) istniejących nasypów dojazdowych. Obecne nasypy, zbudowane pod koniec lat 40. XX wieku okazały się być wykonane z gruzów zwiezionych z terenu miasta). Przy okazji zamknięcia wykonany zostanie również drobny remont istniejącego mostu. W jego ramach przewiduje się wymianę nawierzchni jezdni oraz wymianę dylatacji.
Realizacja inwestycji od samego początku wymagała ze strony budowniczych dużej elastyczności i równie wielkiej cierpliwości. Już prace przygotowawcze wymagały badań pod kątem zalegania w podłożu gruntów słabonośnych, po to, by dobrać najwłaściwszą technologię wzmocnień podłoża. Było to konieczne, ponieważ budowa miała być prowadzona w starym dorzeczu Wisły, czyli na kapryśnym terenie o bardzo zróżnicowanym układzie warstw ziemnych. Badania te spowodowały zmianę wzmocnień podłoża pod konstrukcją drogi oraz zwiększenie zakresu wzmocnień kolumnami betonowymi. Dlatego też, prace budowlane z pełną mocą rozpoczęły się dopiero we wrześniu 2015 roku. W ich trakcie wykonawca musiał między innymi uporać się z zapadaniem się istniejącego już nasypu drogowego oraz z odkryciami archeologicznymi.
Koszt całości inwestycji wyniesie około 70 mln zł. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku, projektantem - Mosty Katowice, Inżynierem - ZBM, a wykonawcą - Strabag.