DK22: Obwodnica Starogardu Gdańskiego poddana dyskusji
- A.K.
- conadrogach.pl, Transprojekt Gdański
- 2016-09-28
Obwodnica Starogardu Gdańskiego została ujęta do realizacji w rządowym programie budowy dróg krajowych na lata 2014-2023. Jej koszt szacowany jest na prawie 400 mln zł. Obecnie firma Transprojekt Gdański przygotowuje studium korytarzowe dla tej inwestycji. Omawiane są cztery warianty obwodnicy: trzy południowe (I, II, III) oraz IV - północny. Lokalne samorządy skłaniają się ku południowym wariantom obwodnicy.
Na ostatnich spotkaniach rozdawane były materiały promocyjne z zaznaczonymi przebiegami poszczególnych wariantów obwodnicy oraz informowano o możliwości składania wniosków, zastrzeżeń, protestów i opinii. W trakcie prezentacji przekazano podstawowe informacje dotyczące przekroju drogi oraz wykonanych opracowań niezbędnych do ukończenia procesu projektowego. Omówiono przeprowadzoną ankietę oraz wyniki studium geologiczno-inżynierskiego.
Starogardzka obwodnica, jak wszystkie drogi krajowe, budowana będzie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i to ta instytucja rządowa, a nie władze samorządowe zadecydują o jej lokalizacji. Mieszkańcy miasta i gminy Starogard mogą jednak wyrazić opinię w tej sprawie i mieć wpływ na ostateczny przebieg obwodnicy.
Warianty południowe obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 to:
- wariant I – najkrótszy, zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego, rozpoczynałby się przed wjazdem do miasta od strony Zblewa. Ulicę Lubichowską (na skrzyżowaniu z którą powstałby węzeł drogowy) przecinałaby pomiędzy ulicami Południową i Słoneczną. Dalej obwodnica przebiegałaby równolegle do ulicy Południowej, aby przeciąć drogę wojewódzką do Pelplina już poza granicami miasta – nowy węzeł drogowy powstałby około 700 m za ulicą Jabłowską. Następnie droga skręcałaby na północ i przed Stadem Ogierów łączyłaby się z obecną drogą krajową nr 22.
- wariant III – najdłuższy, piętnastostokilometrowy, przewiduje przebieg drogi poza granicami miasta przez stosunkowo mało zagospodarowane obszary gminy wiejskiej. W tym wariancie obwodnica rozpoczynałaby się tuż za Sucuminem, skręcając dość ostro w prawo i omijając od południa Koteże. Węzeł na skrzyżowaniu z drogą do Lubichowa powstałby około 2 km od Osiedla Przylesie. Skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 222 zlokalizowane byłoby przed wjazdem do Jabłowa. Dalej obwodnica kierowałaby się na północ, aby za Stadem Ogierów połączyć się z obecną drogą krajową nr 22.
- wariant II to wariant pośredni pomiędzy wariantami I i III. Według tego wariantu obwodnica rozpoczynałaby się za Rokocinem, ulicę Lubichowską w Starogardzie przecinałaby na północ od Osiedla Przylesie, a drogę wojewódzką do Pelplina już poza granicami miasta – nowy węzeł drogowy powstałby około 800 m za ulicą Jabłowską. Następnie droga skręcałaby na północ, aby za Stadem Ogierów połączyć się z obecną drogą krajową nr 22.
Wariant IV przewiduje obejście Starogardu Gdańskiego od strony północnej. Obwodnica rozpoczynałaby się w połowie drogi między Sucuminem a Rokocinem, prowadząc na północ i omijając w znacznej odległości Nową Wieś. Następnie droga, przecinając linię kolejową Tczew – Chojnice i dolinę Wierzycy skręcałaby na wschód, omijając od północy Osiedle Łapiszewo. Węzeł na skrzyżowaniu z ul. Skarszewską zostałby zlokalizowany w rejonie cmentarza komunalnego. Kolejny węzeł – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 222 prowadzącą do Gdańska zlokalizowany byłby w połowie odcinka między granicą miasta a wsią Kokoszkowy. Dalej obwodnica ponownie przecięłaby (w rejonie przejazdu kolejowego na końcu ulicy Kochanki) linię kolejową Tczew – Chojnice i omijając od północy jezioro Kochanki połączyłaby się z drogą krajową nr 22.
Pod uwagę brany jest także wariant zerowy, opisujący funkcjonowanie sieci komunikacyjnej w mieście w przyszłości bez budowy obwodnicy.
Harmonogram prac nad obwodnicą Stargardu Gdańskiego zakłada:
- 2016 – do końca roku - studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe finansowane przez samorządy;
- 2017 – na początku roku - wybór ostatecznego wariantu przebiegu nowej drogi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad; do końca roku - uzyskanie tzw. decyzji środowiskowej;
- 2018 – w drugiej połowie roku ogłoszenie przetargu w formule "zaprojektuj i wybuduj";
- 2019 – w połowie roku podpisanie umowy z wykonawcą;
- 2021 - w II kwartale roku rozpoczęcie budowy po uzyskaniu pozwolenia na budowę;
- 2023 - zakończenie budowy obwodnicy Starogardu w II połowie roku.