DK42/DK9 Brody - Opatów i obwodnica Ostrowca w zgodzie ze środowiskiem
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2014-03-04
Znany jest już wariant przebiegu dwujezdniowej drogi krajowej nr 42 i 9 na odcinku Brody – Opatów wraz z obwodnicą Ostrowca Świętokrzyskiego. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tego przedsięwzięcia wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska na wniosek Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych Autostrad.
Autorzy raportu oddziaływania inwestycji na środowisko zaproponowali dwa warianty przebiegu drogi. Regionalny Dyrektor Ochrony środowiska wybrał wariant II omijający obszary chronione Natura 2000 jakimi są Wzgórza Kunowskie.
Nowa droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości 27 km przebiegać będzie przez powiaty starachowicki, ostrowiecki i opatowski, na terenie gmin Brody, Bodzechów, Kunów, Ostrowiec, Sadowie. Początek inwestycji znajduje się na granicy gmin Brody i Kunów. Do Rudnika nowa trasa ma biec po śladzie istniejącej drogi 42. Dalej trasa prowadzi według nowego obwodnicowego przebiegu poprzez miejscowości Chmielów, Świrna, Szewna. Projektowana droga łączy drogi 42 i 9 poprzez węzeł Rudnik. Następnie nowa droga odchodzi od istniejącej drogi nr 9, omija Nietulisko Fabryczne i łączy się ponownie z istniejącą drogą nr 9 w miejscowości Nietulisko Małe, aby biec po jej śladzie na długości około 4 km, po czym dochodzi do węzła Rudka. Kolejny odcinek nowej drogi o długości około 18 km biegnie nowym śladem najpierw po południowej stronie istniejącej drogi nr 9 omijając od strony zachodniej Ostrowiec Świętokrzyski, następnie po koło 11 km nowa trasa przecina istniejącą drogę krajową, przechodzi na jej zachodnią stronę, by w efekcie połączyć się z nowoprojektowaną obwodnicą Opatowa.
Na łącznej długości około 21 km droga przebiega po nowym śladzie, a na długości 6 km po istniejącym śladzie drogi nr 42 i nr 9. W ramach inwestycji powstaną:
Nowa droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości 27 km przebiegać będzie przez powiaty starachowicki, ostrowiecki i opatowski, na terenie gmin Brody, Bodzechów, Kunów, Ostrowiec, Sadowie. Początek inwestycji znajduje się na granicy gmin Brody i Kunów. Do Rudnika nowa trasa ma biec po śladzie istniejącej drogi 42. Dalej trasa prowadzi według nowego obwodnicowego przebiegu poprzez miejscowości Chmielów, Świrna, Szewna. Projektowana droga łączy drogi 42 i 9 poprzez węzeł Rudnik. Następnie nowa droga odchodzi od istniejącej drogi nr 9, omija Nietulisko Fabryczne i łączy się ponownie z istniejącą drogą nr 9 w miejscowości Nietulisko Małe, aby biec po jej śladzie na długości około 4 km, po czym dochodzi do węzła Rudka. Kolejny odcinek nowej drogi o długości około 18 km biegnie nowym śladem najpierw po południowej stronie istniejącej drogi nr 9 omijając od strony zachodniej Ostrowiec Świętokrzyski, następnie po koło 11 km nowa trasa przecina istniejącą drogę krajową, przechodzi na jej zachodnią stronę, by w efekcie połączyć się z nowoprojektowaną obwodnicą Opatowa.
Na łącznej długości około 21 km droga przebiega po nowym śladzie, a na długości 6 km po istniejącym śladzie drogi nr 42 i nr 9. W ramach inwestycji powstaną:
- 4 węzły z Rudniku ( na połączeniu drogi nr 9 i nr 42 z włączeniem drogi powiatowej i gminnej), Rudce, Szewnej (na skrzyżowaniu z droga wojewódzką 751), Miłkowie (na połączeniu planowanej drogi krajowej z istniejącą drogą nr 9)
- 4 skrzyżowania jednopoziomowe skanalizowane w Nietulisku Małym, Kunowie, Jacentowie i Bogusławicach,
- 8 mostów w ciągu drogi głównej i 5 mostów na drogach bocznych
- 10 wiaduktów w ciągu drogi głównej i 7 wiaduktów w ciągu dróg bocznych
- 4 tunele dla pieszych
- 5 zbiorników retencyjnych
- 33 przejścia dla zwierząt średnich i małych
- ekrany akustyczne o łącznej długości 7,7 km