1. Strona główna
  2. Informacje
  3. DK44 - obwodnica Skawiny dłuższa o 2 km, wkrótce budowa kolejnego odcinka

DK44 - obwodnica Skawiny dłuższa o 2 km, wkrótce budowa kolejnego odcinka

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-07-23
DK44 - obwodnica Skawiny dłuższa o 2 km, wkrótce budowa kolejnego odcinka
Zakończył się II etap budowy obwodnicy Skawiny w woj. małopolskim. Otwarto 2,2 km odcinek w ciągu DK44. Do domknięcia obwodnicy potrzeba jeszcze III odcinka o dł. 2,3 km. Zdjęcia: GDDKIA
Kierowcy jadący drogą krajową nr 44 z Krakowa do Oświęcimia omijają Skawinę nową obwodnicą. Zakończył się kolejny etap budowy obwodnicy na odcinku od ul. Energetyków do drogi krajowej nr 44 o długości 2,2 km. W ramach inwestycji powstał most nad linią kolejową, rondo na skrzyżowaniu z DK44, a także droga klasy GP wraz z chodnikami i ścieżką rowerową. Do końca roku powinien ruszyć kolejny etap budowy trasy wokół Skawiny - odcinek prowadzący od DK44 do DW953.

Od 22 lipca 2019 r. kierowcy mogą korzystać z drugiej części obwodnicy Skawiny, która wyprowadza z centrum miasta ruch tranzytowy odbywający się do tej pory drogą krajową numer 44. W ramach inwestycji został wybudowany most nad linią kolejową, rondo na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 44, a także droga o długości 2,2 km, przy której powstały chodniki, pobocza i ścieżka rowerowa. Rozpoczęte w 2016 r. zadanie było realizowane przez konsorcjum firm „Most” i „Polbud Pomorze”. Koszt robót budowlanych to ponad 41 mln zł. Inwestycja była kontynuacją pierwszego etapu budowy, zakończonego w 2014 roku.

Obwodnica Skawiny powstała dzięki współpracy GDDKiA z samorządem województwa małopolskiego i gminy Skawina.

- To była wieloetapowa inwestycja. 29 lipca 2016 r. podpisaliśmy porozumienie z samorządem województwa małopolskiego, dzięki któremu GDDKiA zobowiązała się do pokrycia kosztów przygotowania i realizacji inwestycji. Dotyczy to głównie otwartej dziś ostatniej, 2-kilometrowej części obwodnicy Skawiny. Wcześniejsze jej fragmenty zostały wybudowane przez gminę Skawina i podległy Marszałkowi Zarząd Dróg Wojewódzkich. Sam projekt i budowa były przygotowane i realizowane przez Urząd Marszałkowski. Obwodnica została otwarta jako droga wojewódzka, jednak dzięki porozumieniu zostanie przekazana pod zarząd GDDKiA. Dotychczasowa droga krajowa nr 44 przebiegająca przez miasto, przejdzie pod zarząd Marszałka Województwa – wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Obwodnica Skawiny - odcinek drogi krajowej nr 44 otwarty. Zdjęcia: GDDKIA

Obwodnica Skawiny - odcinek drogi krajowej nr 44 otwarty

 

Cała obwodnica powstała w standardzie o nośności o 11,5 tony na oś i jest przystosowana do przenoszenia ruchu ciężkiego zgodnie europejskimi standardami. Pozwoli to skutecznie wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. Skróci się także czas przejazdu oraz zwiększy komfort podróży na trasie Kraków – Oświęcim. Przedsiębiorcy zyskają większą dostępność do terenów inwestycyjnych.

Całą obwodnicą Skawiny kierowcy będą mogli przejechać w 2020 roku. Wtedy do użytku ma być oddany ostatni jej odcinek prowadzący od drogi krajowej nr 44 do drogi wojewódzkiej 953. Koszt ostatniego etapu to ponad 35 mln zł.

- Pod koniec tego roku zostanie rozpoczęty kolejny etap budowy obwodnicy Skawiny, w kierunku Rzozowa. Inwestycja będzie realizowana przez firmę „Energopol”, w systemie zaprojektuj i wybuduj. Czekamy więc na zezwolenie na realizację inwestycji – zapowiedział Łukasz Smółka, wicemarszałek woj. małopolskiego.

Ostatni fragment obwodnicy Skawiny ma mieć 2,3 km długości. W ramach inwestycji powstaną m.in. dwa wiadukty i dwa ronda. Wzdłuż całej trasy powstanie ścieżka rowerowa.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 44 Jak dojadę - Skawina