DK7: Rośnie kładka w Gaju na Zakopiance
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2015-10-14
Pomost dla pieszych ma 4,1 m szerokości. Podwieszony zostanie za pomocą 20 want czyli lin o średnicy 5,6 cm każda do dwóch metalowych pylonów. Pylony maja różna wysokość, co wymusiło na projektancie pagórkowate ukształtowanie terenu i różnice poziomów po dwóch stronach drogi. Pylon po prawej stronie patrząc w kierunku Krakowa ma 17,5 m wysokości, a pylon po lewej 15,5 metra. Warto dodać, że to co każdy może zobaczyć to tylko część konstrukcji, której nie widać, bo jest pod ziemią. Przyczółki kładki posadowione są na szesnastu 13-metrowych, żelbetonowych palach po jednej stronie drogi i dwudziestu po drugiej stronie. Średnica każdego z pali ma 1,2 metra. Te pale, na których wspiera się kładka musiały być wykonane ze względu na zlokalizowanie obiektu , na osuwiskowym terenie.
W ramach inwestycji oprócz kładki dla pieszych, wybudowane powstają dojścia do kładki i odwodnienie liniowe, kanalizacja deszczowa, odwodnienie powierzchniowe, sieć elektroenergetyczna , doziemna sieć kablowa, stacja transformatorowa, przebudowany słup linii napowietrznej średniego napięcia oraz sieć teletechniczna i gazowa.
Kładka powstaje w ciągu drogi krajowej nr 7 w miejscu uznanym przez przedstawicieli mieszkańców i samorząd za bardzo niebezpieczne dla pieszych, pomimo istniejącego i dobrze oznakowanego przejścia oraz priorytetowe pod względem poprawy bezpieczeństwa.
Po ukończeniu inwestycji będzie to trzecie, bezkolizyjne przejście dla pieszych w gminie Mogilany nad drogą krajową 7 (Zakopianką) na odcinku niecałych 2,5 km. Wcześniej oddane do użytku zostały: wiadukt w Mogilanach z obustronnymi chodnikami i oddalona od wiaduktu o 750 metrów kładka dla pieszych w Mogilanach. Teraz powstanie oddalona od kładki w Mogilanach o 1,7 km kładka dla pieszych w Gaju.
Zakopianka - tak popularnie nazywana jest droga z Krakowa do Zakopanego. Jej długość to ponad 100 km. Trasa ta na odcinku z Krakowa do Rabki-Zdroju biegnie w ciągu DK7. Natomiast dalej z Rabki do Zakopanego to droga krajowa krajowej nr 47. Trasa ta w okresach wakacyjnych, ferii zimowych i weekendów często jest zakorkowana. Docelowo cała droga ma być rozbudowana i zmodernizowana.