DK9 Radom – Rzeszów: Trzy lata na projekt i budowę obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2019-02-07
Obie oferty na zaprojektowanie i zbudowanie obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego w ciągu krajowej dziewiątki opiewają na kwoty w przedziale 72-73 mln złotych. Wykonawcy zaoferowali zrealizowanie inwestycji w ciągu 36 miesięcy podpisania umowy z doliczeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych, co oznacza, że z nowej obwodnicy skorzystalibyśmy w 2022 roku. Komisja przetargowa w kieleckim Oddziale GDDKiA przystępuje do szczegółowej analizy ofert.
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego powstanie jako droga jednojezdniowa klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o długości około 2,7 km. Zostanie poprowadzona nowym śladem od węzła na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755 do ulicy Opatowskiej w ciągu istniejącej drogi krajowej nr 9 stanowiącej wylot z Ostrowca w kierunku Opatowa i Rzeszowa. W ramach inwestycji planowana m.in. jest korekta części węzła, budowa wiaduktu nad drogą powiatową, dwóch mostów, przepustów oraz ronda w miejscu włączenia nowego przebiegu drogi nr 9 w istniejącą trasę.
Obecnie międzynarodowa droga krajowa nr 9 przebiega przez Ostrowiec Świętokrzyski miejskimi ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekraczało w 2015 roku liczbę 23 tysięcy pojazdów na dobę. Dzięki inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu poprzez przełożenie ruchu tranzytowego na wybudowany w ostatnich latach ciąg ulic oraz planowany przez GDDKiA odcinek łączący istniejący węzeł z wylotem drogi krajowej nr 9 w kierunku Rzeszowa.
Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca, a także do uwolnienia od korków i hałasu mieszkańców centrum miasta.