DK90: Ponad milion pojazdów pokonało most przez Wisłę koło Kwidzyna
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2014-07-27
Most przez Wisłę koło Kwidzyna w ciągu drogi krajowej nr 90, fot. GDDKiA
Rok temu, 26 lipca 2013 r., pierwsze samochody przejechały przez most przez Wisłę. Dzisiaj most w ciągu drogi krajowej nr 90 pokonało ponad milion pojazdów.
26 lipca 2013 r. został otwarty dla ruchu most przez Wisłę koło Kwidzyna w ciągu drogi krajowej nr 90. Nowa przeprawa zbudowana po nowym śladzie drogi krajowej połączyła oba brzegi Wisły, zapewniając szybki i bezpieczny przejazd między drogami krajowymi nr 55 i 91.
Dzięki przeprawie, Kwidzyn zyskał połączenie przez drogę krajową nr 91 i wojewódzką 231 z autostradą A1 (poprzez węzeł Kopytkowo). Nowy most połączył dwa duże regiony województwa pomorskiego – Kociewie z Powiślem. Do tej pory przejechało mostem około 1,2 mln samochodów. Średnio w ciągu doby przejeżdża przeprawą 3 290 pojazdów, a średnie maksymalne natężenie w szczycie wynosi 300 pojazdów na godzinę.
Most przez Wisłę koło Kwidzyna w ciągu drogi krajowej nr 90
Most przez Wisłę koło Kwidzyna w ciągu drogi krajowej nr 90 to jeden z największych mostów typu extradosed na świecie – o długości przęseł 204 m i ponad długości całkowitej 808,5 m. Most w Kwidzynie to nowoczesne technologie infrastruktury drogowej harmonijnie wkomponowane w obszary chronione Natura 2000.
Co to jest most sprężony typu extradosed?
Dążenie konstruktorów do zwiększenia efektywności sprężania zaowocowało stworzeniem nowego układu nośnego – tzw. mostu typu extradosed (z ang. extradosed prestressed bridge – EPB) łączącego ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. W tego typu konstrukcjach część kabli sprężających poprowadzonych jest nad podporami (poza przekrojem dźwigara), które wykonane w formie niskich pylonów pełnią rolę tzw. dewiatorów. Rozpiętości przęseł mostów typu extradosed wynoszą najczęściej od 100 do 200 m. Dużą zaletą tego typu rozwiązania (w porównaniu z obiektami wantowymi) jest znaczne mniejszy koszt budowy, wynikający z konstruowania niższych pylonów. Pod względem atrakcyjności architektonicznej konstrukcje te zazwyczaj znacznie przewyższają mosty belkowe. Mosty typu exstradosed wyglądem przypominają mosty podwieszane, ale ich parametry konstrukcyjne odpowiadają mostom belkowym. W widoku ogólnym charakteryzują się m.in. tym, że wysokości konstrukcyjne dźwigarów głównych są znacznie mniejsze niż w normalnych mostach belkowych, a pylony są ponaddwukrotnie niższe niż w klasycznych mostach podwieszanych. Różnice pomiędzy innymi typami mostów: ustrój nośny (extradosed) jest „delikatniejszy” niż belkowy, mniej masywny, a pylony około 1/3 niższe niż w wantowym. Na moście w Kwidzynie miało miejsce pierwsze zastosowanie w Polsce betonu o zwiększonej wytrzymałości B-80. Cały ustrój nośny mostu został wykonany z tego materiału. Na moście zastosowano 54 wanty, każda z nich ma 75 cięgien, a jedno cięgno składa się 7 drutów. Najdłuższe z want mają po ok. 100 m długości. Most w Kwidzynie ma piąte miejsce na świecie i pierwsze w Europie, jeśli chodzi o długość przęsła a to jest najistotniejszy parametr dla konstrukcji mostowych.
Dzięki przeprawie, Kwidzyn zyskał połączenie przez drogę krajową nr 91 i wojewódzką 231 z autostradą A1 (poprzez węzeł Kopytkowo). Nowy most połączył dwa duże regiony województwa pomorskiego – Kociewie z Powiślem. Do tej pory przejechało mostem około 1,2 mln samochodów. Średnio w ciągu doby przejeżdża przeprawą 3 290 pojazdów, a średnie maksymalne natężenie w szczycie wynosi 300 pojazdów na godzinę.
Most przez Wisłę koło Kwidzyna w ciągu drogi krajowej nr 90
Most przez Wisłę koło Kwidzyna w ciągu drogi krajowej nr 90 to jeden z największych mostów typu extradosed na świecie – o długości przęseł 204 m i ponad długości całkowitej 808,5 m. Most w Kwidzynie to nowoczesne technologie infrastruktury drogowej harmonijnie wkomponowane w obszary chronione Natura 2000.
Co to jest most sprężony typu extradosed?
Dążenie konstruktorów do zwiększenia efektywności sprężania zaowocowało stworzeniem nowego układu nośnego – tzw. mostu typu extradosed (z ang. extradosed prestressed bridge – EPB) łączącego ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. W tego typu konstrukcjach część kabli sprężających poprowadzonych jest nad podporami (poza przekrojem dźwigara), które wykonane w formie niskich pylonów pełnią rolę tzw. dewiatorów. Rozpiętości przęseł mostów typu extradosed wynoszą najczęściej od 100 do 200 m. Dużą zaletą tego typu rozwiązania (w porównaniu z obiektami wantowymi) jest znaczne mniejszy koszt budowy, wynikający z konstruowania niższych pylonów. Pod względem atrakcyjności architektonicznej konstrukcje te zazwyczaj znacznie przewyższają mosty belkowe. Mosty typu exstradosed wyglądem przypominają mosty podwieszane, ale ich parametry konstrukcyjne odpowiadają mostom belkowym. W widoku ogólnym charakteryzują się m.in. tym, że wysokości konstrukcyjne dźwigarów głównych są znacznie mniejsze niż w normalnych mostach belkowych, a pylony są ponaddwukrotnie niższe niż w klasycznych mostach podwieszanych. Różnice pomiędzy innymi typami mostów: ustrój nośny (extradosed) jest „delikatniejszy” niż belkowy, mniej masywny, a pylony około 1/3 niższe niż w wantowym. Na moście w Kwidzynie miało miejsce pierwsze zastosowanie w Polsce betonu o zwiększonej wytrzymałości B-80. Cały ustrój nośny mostu został wykonany z tego materiału. Na moście zastosowano 54 wanty, każda z nich ma 75 cięgien, a jedno cięgno składa się 7 drutów. Najdłuższe z want mają po ok. 100 m długości. Most w Kwidzynie ma piąte miejsce na świecie i pierwsze w Europie, jeśli chodzi o długość przęsła a to jest najistotniejszy parametr dla konstrukcji mostowych.