1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Dobre tempo na budowie S3 Bolków – Kamienna Góra. Opóźnienie na odcinku do Lubawki

Dobre tempo na budowie S3 Bolków – Kamienna Góra. Opóźnienie na odcinku do Lubawki

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-12-14
Dobre tempo na budowie S3 Bolków – Kamienna Góra. Opóźnienie na odcinku do Lubawki
Droga ekspresowa S3 od Bolkowa do Kamiennej Góry będzie miała ponad 16 km, wiadukty i dwa tunele. Zdjęcia: Michał Soroko/GDDKiA
Zakończyło się nasuwanie wiaduktów w ciągu drogi S3 pomiędzy Bolkowem i Kamienną Górą. Jednak najbardziej zaawansowane są prace przy budowie tuneli. Mimo, że budowa dwóch tuneli w górach Kaczawskich to olbrzymie wyzwanie, wykonawca może poszczycić się zrealizowanym zdaniem w blisko 80 procentach. Tak w skrócie wygląda stan prac na budowie S3 Bolków – Kamienna Góra w grudniu 2022. Budowa 31-kilometrowej trasy Bolków – Kamienna Góra – Lubawka jest realizowana w podziale na dwa odcinki. Jaki jest postęp prac i kiedy pojedziemy nową drogą S3?

Pogoda sprzyja budowie drogi S3 Bolków – Lubawka

Wykonawcą odcinka drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.  Pierwsze prace w terenie ruszyły w II połowie sierpnia 2021 r. po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Od tego czasu trasa nabrała kształtów, wyrosły obiekty inżynierskie i wydrążono tunele w górach. Prace postępują zgodnie z planem.

W branży mostowej, gdzie zaawansowanie wynosi ok. 70 proc., prace prowadzone są w zakresie zbrojenie, betonowań ustrojów nośnych, montaż desek gzymsowych, betonowanie kap chodnikowych. Prace trwają na wszystkich obiektach inżynierskich.

Aktualne zdjęcia z budowy drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra

Zakończyło się nasuwanie wiaduktów na S3 pomiędzy Bolkowem i Kamienną Górą

Prace przy wiaduktach w ciągu odc. S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjęcia: listopad 2022 r. Michał Soroko/GDDKIA



W listopadzie zakończyło się nasuwanie dwóch wiaduktów, których łączna długość wynosi 884 m. To obiekty o roboczych nazwach WS-31 i WS-36. Obecnie odbywa się tam montaż desek gzymsowych, zbrojenie i betonowanie kap chodnikowych oraz ścianek zaplecznych. Jak wyjaśniają drogowcy, technologia nasuwania podłużnego polega na budowaniu mostu segmentami. Budowanie tą metodą polega na przesuwaniu gotowej konstrukcji mostu z wytwórni za przyczółkiem na kolejne podpory. Na wytwórni betonuje się około 25-metrowe segmenty o konstrukcji skrzynkowej. Po związaniu betonu spręża się je, następnie zwalnia się deskowanie i wysuwa te elementy za pomocą specjalnego układu pras hydraulicznych na łożyskach ślizgowych w kierunku przeszkody.

Do zakończenia głównych robót na obiektach mostowych pozostały do zabetonowania jeszcze ustrój nośny na obiekcie MS-25, WD-27, WS-37 i WD-38, gdzie obecnie trwają prace związane z deskowaniem i zbrojeniem. Prace te uzależnione są od panujących warunków atmosferycznych.

Stan prac na budowie S3 pod koniec 2022 roku

Stan prac na budowie S3 pod koniec 2022 roku. Zdjęcia: GDDKIA


Jednak największe zaawansowanie prac, które sięga ok. 79 proc. dotyczy budowy tuneli. Prace w dłuższym tunelu prowadzone są w zakresie obudowy ostatecznej: izolacja wodna, zbrojenie i betonowanie przyczółków i sklepienia. Do dziś zabetonowano prawie 198 (stan na 4 grudnia 2022 r.) z 369 segmentów, co stanowi łączną długość ponad 2470 z ok. 4574 m.


S3 Bolków - Lubawka, budowa tuneli to już prawie 80 proc zrealizowanych prac

S3 Bolków - Lubawka, budowa tuneli to już prawie 80 proc zrealizowanych prac. Zdjęcia: listopad 2022 r. Michał Soroko/GDDKIA


Zakończenie prac związanych z betonowaniem obudowy ostatecznej planowane jest w III kw. 2023 r. W krótszym tunelu TS-32 prowadzone obecnie są prace związane z betonowaniem kaloty tunelu. Do dziś zabetonowano 52 z 54 segmentów. W listopadzie br. zakończono betonowanie ścian tunelu. Obecnie zaawansowanie w robotach żelbetowych wynosi ok. 84 proc. Zakończenie robót betonowych na tym tunelu planowane jest do końca tego roku.

W branży drogowej główne prace koncentrują się na nasypach i podbudowach. W połowie lipca br. rozpoczęły się roboty związane z układaniem podbudowy zasadniczej z betonu asfaltowego i do dzisiaj ułożono ok. 145 tys. m2. Na początku września br. rozpoczęło się układanie warstwy wiążącej z betonu asfaltowego.

Droga ekspresowa S3 na odcinku od Bolkowa do Kamiennej Góry będzie wybudowana w przekroju trasy dwujezdniowej o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ciągu trasy powstają dwa dwunawowe tunele drogowe: TS-26 o długości ok. 2300 m (pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice) oraz TS-32, o długości ok. 320 m, niedaleko miejscowości Gostków.

 

Jest poślizg na odcinku S3 do Lubawki

Niestety, jest poślizg na budowie sąsiedniego odcinka prowadzącego z Kamiennej Góry do Lubawki. Ponad 15 km odcinek miał być gotowy w połowie tego roku, ale jego otwarcie przeciągnie się prawie o rok. Już latem br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała o nowym terminie , tj. obecnie pierwszej połowie 2023 r.  Opóźnienia dotyczyły głównie prac przy estakadach, których w ciągu odcinka będzie aż pięć. Warto dodać, że łączna trasy poprowadzonej estakadami wynosi ok. 4,5 km, co stanowi prawie 29 procent całego realizowanego odcinka.

Jedna z estakad w ciągu odcinka drogi S3 Kamienna Góra - Lubawka
Jedna z estakad w ciągu odcinka drogi S3 Kamienna Góra - Lubawka. Zdjęcia: GDDKIA

Kiedy koniec budowy drogi S3?

Budowa drogi ekspresowej S3 na Dolnym Śląsku zakończy się w 2024 roku. W tym samym roku zakończą się również prace dla odcinków w woj zachodniopomorskim tj. Troszyn – Świnoujście. Dzięki temu za dwa lata ekspresowa droga S3 połączy Świnoujście na północy z południową granicą kraju.

Budowa drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do południowej granicy z Czechami w Lubawce pochłonie 2,5 mld zł.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Bolków Jak dojadę - Kamienna Góra