1. Strona główna
  2. Drogi ekspresowe
  3. Droga ekspresowa S17
  4. Opis drogi

Droga ekspresowa S17

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-03-26
  4. Aktualizacja: 2019-08-27
Droga ekspresowa S17
Droga ekspresowa S17 w woj. lubelskim. Zdjęcia: GDDKiA
Droga ekspresowa S17 docelowo będzie liczyła około 310 km i połączy Warszawę z Lublinem i dalej z przejściem granicznym z Ukrainą w miejscowości Hrebenne. Biegnący przez Polskę odcinek jest częścią międzynarodowej trasy europejskiej E372 prowadzącej w kierunku Lwowa. Obecnie w realizacji jest cały, brakujący fragment S17, który połączy Warszawę z Lublinem. Na kolejne odcinki z Piask do przejścia granicznego w Hrebenne będziemy musieli poczekać zdecydowanie dłużej. Tu jako pierwszą otwarto obwodnicę Tomaszowa Lubelskiego (sierpień 2023 r.).

Droga ekspresowa S17 to jedna z priorytetowych tras Polski Wschodniej w tym województwa województwa lubelskiego i mazowieckiego. Startując w okolicach Warszawy będzie pełnić rolę wschodniej obwodnicy stolicy (WOW). Tam tez połączy się z drogą ekspresową S8 i autostradą A2. W województwie lubelskim jako obwodnica omija Lublin i komunikuje się z drogami ekspresowymi S12 i S19.

Gotowe odcinki drogi ekspresowej S17

Województwo mazowieckie:

Obwodnica Garwolina

Obwodnica Garwolina jest 12,8 km fragmentem drogi krajowej ekspresowej S17 łączącej Warszawę z Lublinem. Obwodnica realizowana była w latach: 2005r. - 2007r.  Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa biegnąca po południowo - zachodniej stronie Garwolina. Początek obwodnicy znajduje się przed miejscowością Miętne w km 40+400 drogi krajowej nr 17 i kończy się w km 53+197 w rejonie miejscowości Sulbiny. W ciągu trasy powstały 3 węzły drogowe: Miętne, Stacyjna, Sulbiny.

Oddana do użytkowania w 2007 roku obwodnica Garwolina zyskała wśród kierowców jeżdżących na trasie Warszawa – Lublin określenie „siedem minut szczęścia”. Tyle mniej więcej czasu zajmowało przejechanie zgodnie z przepisami całej blisko 13-kilometrowej trasy. To była zapowiedź gruntownych zmian, jakie czekają trasę Warszawa - Lublin.

 

S17 Garwolin – granica woj. lubelskiego

Umowę na realizację w trybie projektuj i buduj podpisano z firmą Budimex, która zrealizowała objęte inwestycją oba odcinki: od obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Gończyc i od obwodnicy Gończyc do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego. Prace zakończyły się latem 2019 r.

  • S17 Garwolin – Gończyce - odcinek liczy 12,2 km i zyskał status drogi ekspresowej dzięki dobudowie drugiej jezdni a miejscami budowie nowej drogi po nowym śladzie. W jej ciągu powstały dwa węzły drogowe Górzno i Gończyce.

  • S17 Gończyce – granica z woj. lubelskim - odcinek o długości ponad 13 km. Zadanie polegało na dobudowaniu drugiej jezdni do już istniejącej, bądź wytyczeniu nowej drogi po nowym śladzie. Wjazd na drogę S17 na tym odcinku będzie możliwy dzięki węzłowi Trojanów.

 

Województwo lubelskie:

S17 Skrudki - Kurów Zachód

W październiku 2015 r. podpisano umowę na „projektuj i buduj” z firmą Mota-Engil Central Europe (kontrakt o wartości ok. 270,8 mln zł). Odcinek o długości 13,2 km przebiega równolegle do istniejącego odcinka drogi krajowej nr 17 po jego południowo-zachodniej stronie. Trasa została oddana do ruchu zgodnie z harmonogramem w czerwcu 2019 r.

 

S17 Kurów (węzeł Kurów Zachód, skrzyżowanie z S12) – Jastków

Prawie 24 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Kurów Zachód (nazwa robocza Sielce) – Jastków (Bogucin) pozwala do czerwca 2013 roku ominąć Kurów, Markuszów i Garbów.

 

Droga ekspresowa S17 Kurów - Jastków

Droga ekspresowa S17 Kurów - Jastków. Zdjęcia: GDDKiA

 

Umowę na realizację tego zadania podpisano w 2011 roku. Zadanie obejmowało budowę dwujezdniowej drogi klasy S (o długość 23,7 km), łącznicę na węźle Kurów Zachód w ciągu S12 oraz 20 obiektów inżynierskich. Wjazd na drogę ekspresową jest możliwy poprzez węzły:

  • Kurów Zachód (robocza nazwa Sielce) na przecięciu z projektowaną drogą ekspresową S12 (odc. Puławy – węzeł Kurów Zachód) i istniejącą DK17.
  • Kurów Wschód (Kurów) – na przecięciu z drogą powiatową nr 1514L.
  • Nałęczów (Przybysławice) – na przecięciu z przedłużeniem drogi wojewódzkiej nr 826.
  • Jastków (Bogucin) – na przecięciu z istniejącą DK12/17.

Wartość całego projektu wyniosła ok. 785 mln zł. Odcinek był jednym z pięciu zadań na jakie podzielono budowę drogi ekspresowej S17 Kurów – Lublin – Piaski o długości prawie 67 km.

S17 Jastków – Lublin Sławinek

We wrześniu 2014 roku oddano do użytku drogę ekspresową S17 pomiędzy węzłami Jastków i Lublin Sławinek o długości 7,7 km wraz z łącznikiem do przedłużonego miejskiego odcinka al. Solidarnościw Lublinie.

Umowę na realizację odcinka drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Jastków i Lublin Sławinek podpisano 9 czerwca 2011 roku. Budowa wydłużyła się za sprawą przeprowadzenia dodatkowych prac na nasypie przechodzącym przez dolinę Ciemięgi. Wartość inwestycji wyniosła 484,5 mln zł. W jej ramach zbudowano m.in. 10,2 km drogi ekspresowej (w obrębie węzła Lublin Sławinek także S19), 2 km łącznika do granic Lublina oraz węzeł Lublin Sławinek, na przez który przebiegają trzy drogi ekspresowe (12, 17 i 19).

 

Północna obwodnica Lublina. S17 Lublin Sławinek – Lublin Rudnik

Ponad 10 km odcinek drogi ekspresowej od węzła Lublin Sławinek do węzła Lublin Rudnik od października 2014 roku pełni rolę północnej obwodnicy Lublina. Było to jedno z pięciu zadań budowanej drogi ekspresowej S17 na odcinku Kurów – Lublin – Piaski. Droga jest dwujezdniowa z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, powstały trzy węzły drogowe:

  • Lublin Sławinek (pierwotnie Dąbrownica) - skrzyżowanie dróg S12 (kierunek Puławy) i S17 (kierunek Garwolin) z zachodnią obwodnicą Lublina S19 (kierunek Rzeszów);
  • Lublin Czechów (Jakubowice) – skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 809;
  • Lublin Rudnik (Lubartów) – skrzyżowanie z DK19 - drogą ekspresową S19 (kierunek Lubartów).

W ramach tego kontraktu przebudowano również fragment drogi krajowej 19 klasy GP od węzła Lublin Rudnik do granicy miasta Lublin. Całość prac związana z tym zadaniem wyniosła 659,5 mln zł.

 

Droga ekspresowa S17/S12 Kurów - Lublin - Piaski wraz z obwodnicą Lublina

S17 Kurów - Lublin - Piaski wraz z obwodnicą Lublina. Zdjęcia: GDDKiA

 

Wschodnia Obwodnica Lublina. S17 Lublin Rudnik – Lublin Felin

Jesienią 2014 roku udostępniono kierowcom odcinek drogi ekspresowej położony na przecięciu z DK19 węzłem Lublin Rudnik a wyjazdem z miasta w stronę Piask. Odcinek ten stanowi wschodnią obwodnicę Lublina.

 

Wschodnia obwodnica Lublina w ciągu S17 i S12

Wschodnia obwodnica Lublina. Zdjęcia: GDDKiA

Umowę na realizację odcinka pomiędzy węzłami Lublin Rudnik i Lublin Felin podpisano 6 grudnia 2011 roku. Wartość inwestycji wyniosła ok. 829,4 mln zł. W ciągu trzech lat zbudowano 12,8 km drogi ekspresowej oraz trzy węzły drogowe komunikujące różne dzielnice Lublina:

  • Lublin Tatary (nazwa robocza Włodawa) – na przecięciu z istniejącą drogą krajową nr 82.
  • Lublin Zadębie (Mełgiewska) – na przecięciu z zaprojektowaną po nowym śladzie ulicą Mełgiewską.
  • Lublin Felin (Witosa) – na przecięciu z zaplanowaną ulicą „Projektowaną”, klasy G (stanowiącą połączenie al. Witosa w Lublinie z al. Lotników Polskich w Świdniku)

oraz wiele obiektów inżynieryjnych z najbardziej okazałym, estakadą o długości blisko 1000 metrów przecinającą dolinę Bystrzycy Jakubowickiej.

Oddany do użytkowania odcinek drogi jest czwartym z pięciu na jakie podzielono budowę drogi ekspresowej S17 Kurów – Lublin – Piaski.

Mapa obwodnicy Lublina

Mapa obwodnicy Lublina

Mapa obwodnic Lublina. Mapa: GDDKiA

 

S17 węzeł Lublin Felin – Piaski

Budowa obejmowała ponad 13 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S17 ze wspólnym przebiegiem z S12 od obwodnicy kublina (węzeł Felin, robocza nazwa w. Witosa) do obwodnicy Piask. W ramach inwestycji powstał nowy dojazd do Świdnika od al. Witosa w Lublinie do al. Lotników Polskich w Świdniku. Powstało 15 obiektów inżynieryjnych i jeden węzeł drogowy -Świdnik – na przecięciu ulicy Kusocińskiego z DK12/17. Zadanie realizowane było w latach 2010 – 2013 jako jedno z pięciu odrębnych zadań budowy drogi ekspresowej S17 odcinek Kurów – Lublin – Piaski.

 

Droga ekspresowa S17  Lublin - PIaski

Droga ekspresowa S17 Lublin - Piaski. Zdjęcia: GDDKiA

 

Obwodnica Piask

Obwodnica Piask to 4,2 km odcinek drogi ekspresowej S17 realizowany w latach 2002 – 2004. Początek obwodnicy znajduje się na końcu dwujezdniowego odcinka drogi krajowej nr 12/17 Lublin-Piaski, koniec na włączeniu do istniejącej drogi krajowej nr 12 na kierunku Piaski-Chełm. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa w ciągu, której powstały węzły: Mełgiew - na przecięciu z drogą powiatową nr 2113L i Chełm - na przecięciu z DK12.

 

Obwodnica Piask w ciągu drogi ekspresowej S12 i S17

 Obwodnica miejscowości Piaski. Zdjęcia: GDDKiA

 

Odcinki drogi ekspresowej S17 w budowie:

Województwo mazowieckie:

Wschodnia obwodnica Warszawy S17 węzeł Zakręt - węzeł Lubelska

Cała inwestycja przewiduje powstanie prawie 5-kilometrowego odcinka ekspresówki, która usprawni przejazd m.in. na trasie Warszawa – Lublin i domknie ring dróg szybkiego ruchu wokół stolicy. Całkowity koszt inwestycji wyniesie prawie 735 milionów złotych.

W ramach przedsięwzięcia powstaną również dwa węzły drogowe: Zakręt i Lubelska. Węzeł Zakręt połączy drogę krajową nr 2 i projektowaną drogę ekspresową S17. Z kolei węzeł Lubelska (oddany do ruchu wraz z odcinkiem S2 Południową Obwodnicą Warszawy) jest jednym z kluczowych węzłów całego Warszawskiego Węzła Drogowego na obwodnicy stolicy, gdyż w ramach tego węzła spinają się drogi ekspresowe S17 i S2 oraz autostrada A2. Węzeł Lubelska umożliwia m.in. podróż w kierunku: Terespola (planowaną autostradą A2) i Lublina (drogą krajową nr 17 – docelowo drogą ekspresową S17).W ramach węzła powstał również odcinek drogi ekspresowej S2 o długości 1,5 kilometra. 

Odcinek S17 przebiega częściowo po nowym śladzie oraz wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 17. Będzie drogą ekspresową o przekroju2 x 3 pasy ruchu. W ramach tego zadania powstanie węzeł drogowy Zakręt. Umowa na realizację wspomnianego odcinka S17 (2,5 km) została popisana w listopadzie 2017 roku. Wykonawcą jest firma Warbud, a koszt robót to blisko 225 mln zł. Planowany termin ukończenia to II kw. 2021 r. Natomiast budowa węzła Lubelska jest odrębnym zadaniem i potrwa do IV kwartału 2020 r.

Kolejny fragment trasy to własnie węzeł Lubelska, skrzyżowanie S17 z A2 i S2. Wykonawcą prac jest firma PORR. Wartość robót budowlanych to nieco ponad 190 mln zł, a planowany termin ukończenia to IV kw. 2020 r. Długość S17 w zakresie węzła Lubelska to ok. 3,5 km.

 

S17 obwodnica Warszawy (węzeł Lubelska) – obwodnica Kołbieli

Fragment od węzła Lubelska do początku obwodnicy Kołbieli, mierzy ponad 15 km. Prace budowlane ruszyły w kwietniu 2018 r., a wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.  Wartość kontraktu to ok. 370,5 mln zł. 

W ramach inwestycji powstaną cztery węzły drogowe: Wiązowna I, Wiązowna II, Wólka Mlądzka, Ostrów. Droga wykonana będzie w technologii betonu cementowego, po trzy pasy ruchu do węzła Wiązowna II, a dalej po dwa pasy w każdą stronę aż do końca odcinka.

Prace budowlane mają zakończyć się się w IV kwartale 2019 roku.

 

Prace przy budowie drogi S17 Garwolin - Kurów

Prace na odcinkach Garwolin - granica woj. mazowieckiego i lubelskiego. Zdjecia: marzec 2019 r., GDDKIA

 

Obwodnica Kołbieli

Ten 8,7 km odcinek projektuje i buduje również konsorcjum STRABAG. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa z nawierzchnią betonową, po dwa pasy w obie strony. Inwestycja obejmuje budowę obwodnicy wraz z węzłem drogowym Kołbiel, na przecięciu projektowanej obwodnicy drogi S17 z projektowaną obwodnicą w ciągu drogi nr 50. Początkowo planowano, że węzeł Kołbiel na S17 będzie krzyżował się z jednojezdniową przyszłą obwodnica tej miejscowości w ciągu DK50. W trakcie opracowywania dokumentacji projektowej poszerzono jednak przekrój DK50 do dwóch jezdni co przełożyło się na wydłużenie okresu projektowania i uzyskania decyzji ZRID. 

Koszt budowy tego odcinka to ok. 225 mln zł, a planowany termin zakończenia prac to II kw. 2020 r. Być może jedną jezdnią trasy kierowcy pojadą już w 2019 roku.

S17 Kołbiel – Garwolin

Odcinek S17 Kołbiel (koniec obwodnicy) – Garwolin (początek obwodnicy) będzie liczył ponad 13 km. Inwestycja polega na rozbudowie drogi krajowej nr 17 do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej. Wiąże się to z dobudowaniem drugiej jezdni do już istniejącej lub wytyczeniem dwujezdniowej drogi po nowym śladzie. Na przecięciu z drogą wojewódzką 805 powstanie węzeł Lipówki.

W styczniu 2016 r. podpisano umowę na realizację z firmą Budimex za blisko 290 mln zł. Kierowcy skorzystają z nowej trasy w IV kw. 2019 roku.


Mapa realizowanych odcinków drogi ekspresowej S17 Warszawa - Kurów k. Lublina. Mapa: GDDKIA

Mapa realizowanych odcinków drogi ekspresowej S17 Warszawa - Kurów k. Lublina. Mapa: GDDKIA

Mapa drogi ekspresowej S17 wg. stanu na marzec 2019 r. Aktualizacja: Odcinki S17 od obwodnicy Garwolina do węzła Kurów Zachód zostały oddane do ruchu w m-cach czerwiiec - wrzesień. Mapa: GDDKIA

 

Województwo lubelskie:

S17 granica z woj. mazowieckim – Skrudki

Ponad 20 km odcinek drogi S17 z okolic miejscowości Skrudki w kierunku granicy z woj. mazowieckim jest  najdłuższym spośród wszystkich fragmentów na jakie podzielono budowe trasy Warszawa - Kurów.  Trasa omija od wschodu Ryki i przebiega przez najtrudniejsze geologicznie tereny rzecznych dolin. 

Umowę podpisano w październiku 2015 r. (w trybie „projektuj i buduj”) z firmą PORR Polska Infrastructure. Prace wyniosą ok. 610  mln zł, a kierowcy pojadą nim na poczatku września 2019 r.

Nawierzchnia dwujezdniowej drogi ekspresowej S17 wykonana będzie w technologii betonu cementowego. 

 

Taka będzie droga S17 Warszawa - Lublin! Odcinek granica woj. mazowieckiego i lubelskiego – węzeł „Skrudki

Taka będzie droga S17 Warszawa - Lublin! Odcinek granica woj. mazowieckiego i lubelskiego – węzeł „Skrudki

Wizualizacje drogi ekspresowej S17: GDDKiA

 

 

Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego

Blisko 9,6 kilometrowa obwodnica ominie Tomaszów Lubelski po wschodniej stronie.  Wykonawcą prac,  które ruszyły na poczatku 2019 r., jest  Mota-Engil Central Europe. Kosztem blisko 195 mln zł powstanie jednojezdniowa trasa o długości blisko 10 km z docelowym układem dwujezdniowym w obrębie węzłów. 

Połączenia drogi S17 z istniejącym układem drogowym umożliwią węzły: Tomaszów - Północ (wraz z przełożeniem DW 850 – wiadukt ponad proj. S17), Tomaszów -Południe (w tym wiadukt ponad proj. S17), oraz skrzyżowania na początku i na końcu planowanej drogi S17. Powstanie również estakada w dolinie rzeki Sołokiji, mosty, wiadukty, przepusty i przejazdy drogowe.

Planowany termin oddania to II kw. 2021 r.

Mapa przebiegu drogi ekspresowej S17 na odcinku obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Mapa: GDDKIA

Mapa drogi ekspresowej S17 - obwodnica Tomaszowa Lubelskiego

 

 

Planowane odcinki drogi ekspresowej S17:

Województwo mazowieckie:

Wschodnia Obwodnica Warszawy - S17 od węzła Drewnica (Marki) do węzła Lubelska

Odcinek drogi S17 od Marek do węzła Lubelska będzie liczył 20,15 km. Odcinek będzie łączył się od zachodu z drogą ekspresową S8 Marki-Radzymin w węźle Drewnica, a od południa z autostradą A2 i drogą S2 (Południowa Obwodnica Warszawy).

Jej realizację podzielono na trzy etapy:

  • etap 1 – ponad 14 km odcinek drogi S17 węzeł Drewnica – węzeł Zakręt (bez węzła). W ramach tego etapu wydzielono dwa zadania: Drewnica – Ząbki (3,6 km) i Ząbki – Zakręt (ponad 10 km). Oba odcinki sa na etapie oracowywania koncepcji programowej i dokumentacji projektowej.

    Jesienią 2018 r. zawarto umowę na prace koncepcyjne dla odcinka Drewnica – Ząbki. Firma Mosty Katowice na zaprojektowanie 3,6 km odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy ma czas do końca września 2019 roku. Ten fragment obwodnicy ma być oddany do ruchu w 2024 roku.

    Dla odcinka Ząbki - Zakręt w IV kwartale 2020 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy w systemie ,,Projektuj i Buduj” i w połowie 2021 roku podpisanie umowy z wykonawca prac. Po zakończeniu prac projektowych, pod koniec 2022 roku mogłaby ruszyć realizacja robót budowlanych, które potrwałyby dwa lata (IV kwartał 2024r.) Oznacza to, ze z nowego odcinka Wschodniej Obwodnicy Warszawy skorzystamy najwcześniej na przełomie 2024-2025 roku.
  • etap 2 – około 2,5 km odcinek drogi S17 węzeł Zakręt – węzeł Lubelska. Droga częściowo pobiegnie po nowym śladzie oraz wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 17. Zadanie obejmuje rozbudowę istniejącego odcinka. Wykonawcą jest firma Warbud. Wartość kontraktu to 225 mln zł. Zadanie w realizacji. 

  • etap 3 – około 2 km fragment jako węzeł Lubelska, który połączy drogi ekspresowe S17, S2 (Południowa Obwodnica Warszawy) i budowaną autostradę A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki (docelowo wschodnia granica kraju). Wykonawcą węzła Lubelska jest firma PORR. Prace wyniosą ponad 190 mln zł. Zadanie w realizacji.



Województwo lubelskie:

S17 Piaski koło Lublina - Hrebennne (granica z Ukrainą)

W kwietniu 2019 r. mają być podpisane \umowy na przygotowanie dokumentacji projektowej dla 120 km trasy i dziewięciu odcinków realizacyjnych od Piask do granicy w Hrebennem.

 

Droga ekspresowa S17 Piaski - Hrebenne - mapa przebiegu

Droga ekspresowa S17 Piaski - Hrebenne - mapa przebiegu. Mapa: GDDKIA

 

 

Inwestycję o łącznej długości ok. 120 km podzielono na trzy części.

Pierwsza dotyczy trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości ok. 44 km: węzeł Piaski Wschód – w. Łopiennik (ok. 15,9 km), w. Krasnystaw Północ – w. Izbica (ok. 17,8 km) oraz w. Izbica – w. Zamość Sitaniec (ok. 10,3 km).

Druga obejmuje cztery odcinki realizacyjne (ok. 54,2 km): w. Zamość Wschód – w. Zamość Południe (ok. 12,2 km), w. Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (początek obw. ok. 18 km), obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (dobudowa drugiej jezdni ok. 6,7 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km).

Trzecia część dotyczyła odcinków pomiędzy węzłami Łopiennik i Krasnystaw Północ (ok. 9,8 km) oraz Zamość Sitaniec i Zamość Wschód (ok. 12 km).

Wykonawca dokumentacji przeanalizuje możliwe warianty przebiegu trasy przedstawiając je społeczeństwu. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej na jeden z wariantów przeprowadzi jeszcze badania geologiczne terenu oraz wykona elementy koncepcji programowej.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE