Droga ekspresowa S22
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2018-10-07
- Aktualizacja: 2022-12-15
Droga ekspresowa S22 powstała w śladzie tzw. Berlinki wybudowanej przez Niemców w 1938 roku jako jednojezdniowa autostrada. Droga łącząca Elbląg z Królewcem (obecnie Kaliningrad) została zniszczona podczas II wojny światowej. Rangę drogi ekspresowej zyskała dopiero po przebudowie prowadzonej w latach 2006-2008.
Droga zaczyna swój bieg na węźle Elbląg-Wschód, gdzie łączy się z jedną z najważniejszych dróg ekspresowych w Polsce – drogą S7 (aktualnie w budowie na wielu odcinkach). Wraz z drogą ekspresową S7 stanowi obwodnicę Elbląga. Praktycznie na całym swoim przebiegu jest drogą jednojezdniową. Tylko w pobliżu granicy państwa ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Odcinek drogi ekspresowej S22 Elbląg – Grzechotki oddano do użytku jesienią 2008 roku. Przebudowa drogi krajowej nr 22 do parametrów trasy ekspresowej na 50 km fragmencie trwała blisko dwa lata i kosztowała 482 mln zł. W ramach przebudowy wykonano 50 km jednojezdniowej drogi ekspresowej oraz wybudowano i przebudowano 49 obiektów mostowych.
W ciągu drogi ekspresowej powstały węzły drogowe:
- Wilkowo (połączenie z drogą wojewódzką nr 509),
- Błudowo (połączenie z drogą wojewódzką nr 505),
- Chruściel (połączenie z drogą krajową nr 54, która jest alternatywną drogą do Obwodu Kaliningradzkiego oraz drogą wojewódzką nr 506),
- Maciejewo (połączenie z drogą wojewódzką nr 507).
Droga S22 w zimowej scenerii. Zdjęcie: GDDKiA.
W 2005 roku w Narodowym Planie Rozwoju pojawiła się informacja o planie przedłużenia drogi ekspresowej S22 z Elbląga aż do Gorzowa Wielkopolskiego. Inwestycja była planowana do realizacji po 2013 roku. Była to jednak ostatnia wzmianka o planach rozbudowy tej drogi. W żadnym z kolejnych planów rządowych nie ma mowy ani o wydłużeniu drogi S22, ani o budowie drugiej nitki na istniejącym już odcinku.