1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Droga ekspresowa S7 coraz bliżej granic Krakowa

Droga ekspresowa S7 coraz bliżej granic Krakowa

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2024-08-26
  4. Aktualizacja: 2024-08-28
Droga ekspresowa S7 coraz bliżej granic Krakowa
Budowa ostatniej części drogo S7 Kraków - Warszawa. Odc. Widoma - Nowa Huta. Zdjęcia: GDDKIA
Realizacja ponad 55 kilometrowej drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa trwa już prawie dziesięć lat. Prace podzielono na odcinki i duża część ekspresówki została już oddana do ruchu. Obecnie, po oddaniu obwodnicy Miechowa, kierowcy dojadą S7-ką do Widomej. Do końca tego roku mamy dotrzeć do granic stolicy Małopolski.

Budowa ekspresowego połączenia pomiedzy Krakowem i Warszawą to jedna z najwazniejszych inwestycji drogowych na mapie Polski. Pierwsze prace dla drogi ekspresowej S7 Kraków – Moczydło mogły ruszyć po wydaniu decyzji środowiskowej w styczniu 2015 r. Wtedy budowę ponad 55 kilometrowej trasy S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa podzielono na trzy odcinki:

  • Moczydło - Szczepanowice (24 km);
  • Szczepanowice - Widoma (13,1 km) 
  • Widoma - Kraków Nowa Huta (18,3 km).

Mapa drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa - odcinki realizacyjne

Mapa drogi ekspresowej S7 na północ od Krakowa - odcinki realizacyjne

Mapa: GDDKIA

Granicami poszczególnych odcinków były węzły pozwalające na przejazd na dotychczasową drogę krajową nr 7, co w razie przesunięcia w czasie realizacji poszczególnych odcinków ułatwiałoby ruch tranzytowy.

Niestety, decyzja środowiskowa spotkała się z licznymi protestami i odwołaniami. Dotyczyły one przede wszystkim odcinka S7 Miechów - Szczepanowice, a konkretnie okolic wsi Poradów i Parkoszowice. Rozpatrywanie odwołań dotyczących tylko tego krótkiego, 5-km fragmentu trasy powodowało, że cała inwestycja została wstrzymana. Dlatego też drogowcy zdecydowali się wydzielić z niej fragment trasy Miechów - Szczepanowice, którego dotyczyło postępowanie odwoławcze. Tym samym pierwszy odcinek małopolskiej S7 na północ od Krakowa, Moczydło - Szczepanowice, został podzielony na dwie części: Moczydło - Miechów i Miechów - Szczepanowice.

Dzięki podjęciu tej decyzji mogła ruszyć budowa S7 od granicy województw do węzła Miechów w lipcu 2020 r. Trasa wymagała budowy wielu obiektów, m.in. 400-metrowej estakady, co przełożyło się na czas trwania budowy. Realizacja kontraktu zajęła trzy lata.

- Gdybyśmy nie podjęli decyzji o podzieleniu inwestycji na dwie części, to prawdopodobnie trasa z Moczydła do Szczepanowic byłaby gotowa najwcześniej w 2026 r. – zauważają przedstawiciele krakowskiego oddziału GDDKIA. Tymczasem z odcinka wschodniej obwodnicy Miechowa, kierowcy korzystają od 26 sierpnia 2024 r.

Droga S7 obok Miechowa otwarta. Odcinek ułatwia podróż na trasie Kraków – Warszawa

Odcinek S7, wschodnia obwodnica Miechowa pod ruchem

Odcinek S7, wschodnia obwodnica Miechowa pod ruchem. Zdjecia: GDDKIA

Odcinek o długości 5,3 km to krótki ale bardzo ważny element drogi ekspresowej S7. Połączył dwie już istniejące części tej trasy, dzięki czemu w Małopolsce na północ od Krakowa kierowcy mogą obecnie korzystać z 37 km ekspresówki. 

W budowie pozostają jeszcze odcinki w ramach zadania Widoma – Kraków Nowa Huta. Ta część inwestycji została podzielona na dwa pododcinki. Z pozamiejskiej części drogi S7 o długości 11,2 km, od Widomej do węzła Mistrzejowice, który będzie połączony tymczasowym zjazdem z S52 Północną Obwodnicą Krakowa, mamy skorzystać jeszcze pod koniec tego roku. Na sam węzeł i odcinek na terenie miasta Kraków poczekamy dłużej. Po przeprojektowaniu węzła wykonawca powrócił do prac po wydaniu decyzji ZRID tj. w lipcu br. Szacowane oddanie węzła do ruchu, który dopnie cały ring krakowski, to połowa 2026 r.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Jak dojadę - Kraków Jak dojadę - Miechów