Droga ekspresowa S7 od Krakowa do Myślenic w opracowaniu
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-10-16
Ekspresowa droga S7 w niedługim czasie skomunikuje pięć województw: pomorskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. Będzie jedną z dłuższych dróg szybkiego ruchu w Polsce, łącząc wybrzeże Bałtyku, z górami na południu kraju. Stanie się kluczowym ciągiem nie tylko o znaczeniu krajowym, ale również europejskim. W układzie docelowym S7 będzie miała gigantyczny zasięg, połączy główne ośrodki aglomeracyjne i gospodarcze kraju (Trójmiasto, Warszawę i Kraków) oraz elementy sieci drogowej (m.in. autostrady A1, A2, A4).
Aby tak się stało konieczne jest zlecenie jej realizacji w standardzie ekspresówki na południu Polski. Chodzi o odcinek pomiędzy Krakowem a Myślenicami. Generalna Dyrekcja poinformowała o rozpoczęciu pierwszych prac przygotowawczych dla inwestycji. Mniej więcej za rok powstanie studium korytarzowe drogi szybkiego ruchu S7 od Krakowa do Myślenic.
Droga nr 7 na odcinku Kraków - Myślenice będzie ekspresowa. W opracowaniu korytarze trasy. Mapa: GDDKIA
- Studium korytarzowe obejmie powierzchnię blisko 3 tys. km² na ternie siedmiu powiatów i 34 gmin. Jesteśmy otwarci na współpracę ze wszystkimi jednostkami samorządu terytorialnego w zasięgu potencjalnego oddziaływania inwestycji – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Studium korytarzowe jest pierwszym elementem dokumentacji projektowej, określającym lokalizację pasa (korytarza) terenu pod nową drogę z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi i jest kluczowa dla decyzji o prowadzeniu dalszych prac.
Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwala na wybór optymalnych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i jednocześnie realnych pod względem technicznym i ekonomicznym. Przeprowadzone analizy interdyscyplinarne pozwalają wszechstronnie ocenić porównywane warianty, jak i zaproponować optymalny, zdaniem inwestora (GDDKiA), przebieg korytarza trasy drogowej. Na dalszym etapie przygotowania inwestycji projektanci zaproponują w tym korytarzu kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej trasy. One będą przedmiotem szczegółowych analiz przed wyborem preferowanego rozwiązania, na który zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Problemy z budową S7 Warszawa – Grójec. GDDKIA zerwała umowę z IDS-BUD
Docelowy przebieg drogi ekspresowej S7 został określony w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, gdzie droga ekspresowa S7 posiada relację Gdynia (Morska) - S6 (Gdańsk) - Elbląg - Olsztynek - Płońsk - Warszawa - Radom - Kielce - A4 (Kraków Bieżanów) - (wspólny przebieg S7 i A4) - A4 (Kraków) - Rabka-Zdrój (Zabornia). Oznacza to, że praktycznie cały przebieg drogi krajowej nr 7 planowany jest jako droga ekspresowa. Jedynie końcowy odcinek od Rabki-Zdrój do Chyżnego nie stanowi elementu sieci dróg szybkiego ruchu.
Zakopianka: Jest umowa z wykonawcą estakady w Lubniu. S7 Lubień – Naprawa w przetargu
Przypominamy, ze dla odcinka drogi krajowej nr 7 Rabka - Chyżne ruszyły kolejny przetarg na opracowanie studium korytarzowego. Poprzedni przetarg został unieważniony. Żadna z 3 ofert nie spełniała warunków przetargu. DK7 na tym odcinku ma być dwujezdniowa.