1. Strona główna
  2. Drogi ekspresowe
  3. Droga ekspresowa S7
  4. Opis drogi

Droga ekspresowa S7

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-05-13
  4. Aktualizacja: 2020-12-13
Droga ekspresowa S7
Droga ekspresowa S7. Zdjęcia: GDDKiA
Droga ekspresowa S7 docelowo będzie miała około 720 km długości. To najdłuższa droga ekspresowa w Polsce spinająca północ kraju (Gdańsk) z południem (Rabka-Zdrój - tu popularnie nazywana jest Zakopianką). Jest ona częścią międzynarodowej drogi E28 (na odcinku Gdańsk-Lipce – Elbląg-Wschód) i E77. Łączy województwa: pomorskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, świętokrzyskie i małopolskie. Jej budowa cały czas trwa, do wykonania pozostały odcinki na północ i południe od Warszawy oraz w woj. małopolskim. Budowa S7 zakończyła się do tej pory na terenie woj. pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i świętokrzyskiego.

Droga ekspresowa S7 Gdańsk – Warszawa – Kielce – Kraków – Rabka Zdrój, jest jedną z najważniejszych dróg w Polsce, gdyż prowadzi ruch w centralnej części kraju w kierunku północ - południe. Większość trasy S7 zaplanowano w przekroju 2×2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu), poza krótkimi fragmentami o układzie 2×3. Trasa S7 będzie stanowiła równoległy korytarz komunikacyjny dla autostrady A1, dla S19 Via Carpatii na wschodzie i drogi ekspresowej S3 na zachodzie, z pełnym dostępem do dróg na południu Europy. 

Według zapowiedzi resortu infrastruktury oddanie do użytkowania ostatniego fragmentu drogi ekspresowej S7 miało nastąpić w 2027 roku. Dzisiaj wiadomo, że termin ten jest nierealny, bowiem nadal brakuje odcinków drogi S7 -  północnej wylotówki z Warszawy. Okazuje się, ze właśnie na fragmnety S7 Warszawa - Czosnów poczekamy najdłużej. 

Mazowieckie

Droga S7 w budowie:

S7 Płońsk – Czosnów

Realizacja drogi ekspresowej S7 Płońsk - Czosnów zostało podzielone na trzy zadania.

S7 Czosnów - Załuski dł. 13 km - umowa z września 2020 r.
S7 Załuski - Modlin dł. 12 km - umowa projektuj i budj z lipca 2020 r.
S7 Modlin - Czosnów dł, ok. 10 km - umowa projektuj i buduj z maja 2020 r. z firmą Budimex.
Zadaniem wykonawców jest przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie wybudowanie w sumie ok. 35 km trasy ekspresowej. Droga ma mieć przekrój 2 x 3 pasy ruchu. Zakończenie robót dla odcinka najbliżej Warszawy przewidziane zostało na koniec 2023 r., a dwa kolejne zakończą się wiosną 2025 r.

S7 Warszawa – Grójec 

W budowie, niestety z problemami, cały czas pozostaje południowy wylot z Warszawy tj. droga ekspresowa S7 w kierunku Grójca. Umowy z wykonawcami podpisano w lipcu 2017 r. Prace projektowe i roboty związane z wybudowaniem dwujezdniowej trasy ekspresowej o łącznej długości ok. 29 km miały trwać 34 miesiące (z wyłączeniem miesięcy zimowych). Inwestycja miała zakończyć się w 2021 r. Miała, bo po problemach z wykonawcami odpłynęła w czasie. Jako pierwszy został wyłączony z prac odcinek S7 Warszawa Lotnisko - Lesznowola. GDDKIA po zerwaniu umowy ogłosiła nowy przetarg i wybrala wykonawcę. Pod koniec 2020 r. podobny problem pojawił się na budowie sąsiedniego odcinka S7 Lesznowola - Tarczyn. Ostatecznie, pierwszy do ruchu oddany został odcinek pomiędzy Grójcem (połączenie z istniejącą drogą S7) a Tarczynem - jesień 2021 roku. We wrześniu 2022 r. drogowcy puścili ruch na odcinku Warszawa - Lesznowola. Po otwarciu tego 7 kilometrowego odcinka kierowcy mieli obiecane, że jeszcze w tym roku będzie zapewniona przejezdność na sąsiednim fragmencie Lesznowola - Tarczyn. Niestety i tej obietnicy nie udało się dotrzymać. 

S7 Warszawa – Grójec realizowana w podziale na trzy odcinki:

  1. Odcinek S7 od węzła Lotnisko (bez węzła) do węzła Lesznowola (z węzłem) o długości 6,64 km. Wykonawcą było konsorcjum firm Rubau Polska Sp. z o. o, Construcciones Rubau S.A. (wartość kontraktu opiewała na 221,4 mln zł). Z uwagi na słabe tempo prac w czerwcu 2019 r. doszło do zerwania kontraktu. Pod koniec lipca ruszył nowy przetarg. Nowa umowę podpisano w lutym 2020 r. z firmą Polaqua. W ramach inwestycji powstały dwie jezdnie po 3 pasy ruchu oraz węzły Zamienie i Lesznowola.

  2. Odcinek S7 od węzła Lesznowola (bez węzła) do węzła Tarczyn Północ (z węzłem) o długości 14,8 km. Wykonawcą była firma IDS-BUD S.A. Wartość kontraktu to 388,7 mln zł. Pod koniec 2019 roku wydano decyzję ZRID, co miała pozwolić na rozpoczęcie prac budowlanych. Ostatecznie z uwagi na znikome zaangażowanie GDDKIA wypowiedziała umowę wykonawcy w październiku 2020 r. Umowę z nowym wykonawcą, firmą PUT Intercor podpisano w czerwcu 2021 r. Kontraktowy termin zakończenia prac to marzec 2024 roku, z zapisem, ze ruch po jezdniach będzie puszczony do konca 2022 r. - niestety termin nie zostal dotrzymany. Obecnie mówi się o wiośnie 2023 r. - wtedy kierowcy będą mogli w pełni korzystać z południowej wylotówki z Warszawy w stronę Krakowa.

    Na tym odcinku przewidywana jest budowa dwóch jezdni po 2 pasy ruchu. W ramach kontraktu powstaną węzły drogowe Antoninów, Złotokłos i Tarczyn Północ. Zadanie obejmuje też remont ok 17 km istniejącej DK7.

  3. Odcinek S7 od węzła Tarczyn Północ (bez węzła) do początku obwodnicy Grójca o długości 7,9 km. Wykonawcą prac o wartosci ponad 203 mln zł była firma Mota-Engil Central Europe S.A. Powstał odcinek dwujezdniowy po dwa pasy ruchu w każdą stronę, węzeł Tarczyn Południe. Jego budowa trwała od wiosny 2019 r. i zakończyła się zgodnie z terminem w II połowie 2021 roku.

Przebieg drogi ekspresowej S7 na trasie Warszawa - Grójec

Początkiem inwestycji S7 Warszawa - Grójec jest włączenie dwujezdniowej drogi w istniejący węzeł Lotnisko (km 0+300 m) na Południowej Obwodnicy Warszawy (S2). W miejscowości Zamienie zaprojektowano węzeł Zamienie. Za miejscowością Nowa Wola powstał węzeł Lesznowola. W miejscowości Wola Gołkowska jest węzeł Antoninów za istniejącym skrzyżowaniem z drogą nr 01343. W miejscowości Szczaki z kolei węzeł Złotokłos w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową nr 2846W. Na wysokości miejscowości Grzywaczówka powstał węzeł Tarczyn Północ w miejscu istniejącego skrzyżowania z drogą nr 876, a w miejscowości Kopana węzeł Tarczyn Południe w miejscu połączenia z istniejącą drogą nr 7. Od węzła Tarczyn Południe trasa S7 biegnie po starym śladzie drogi krajowej nr 7. Końcem realizowanej inwestycji jest włączenie dwujezdniowej drogi w miejsce przed węzłem Grojec (km 29+623) na obwodnicy Grojca.

Po wybudowaniu całej drogi S7 Warszawa - Grójec kierowcy zyskają nowy wyjazd z Warszawy w kierunku Krakowa. W efekcie podróżujący na południe kraju od Południowej Obwodnicy Warszawy (S2) do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego, a w przyszłości również do Krakowa, dojadą bezkolizyjną drogą ekspresową.

 

 

Planowana droga S7 w woj. mazowieckim:

S7 Czosnów - Warszawa

Odcinek S7 Czosnów – Warszawa o długości 23 km to tzw. północny wylot z Warszawy w kierunku Gdańska. Podzielono go na dwa zadania Czosnów - Kiełpin i Kiełpin - Warszawa.

Dla odcinka S7 Czosnów - Kiełpin została opracowana koncepcja programowa i GDDKIA przygotowuje się do realizacji inwestycji. Natomiast w zakresie zadania Kiełpin - Warszawa trwa wykonywanie elementów koncepcji programowej.

Odcinek drogi ekspresowej S7 Warszawa – Kiełpin o długości prawie 13 kilometrów będzie miał po trzy a miejscami nawet cztery pasy ruchu w każdym kierunku. Trasa pobiegnie przez mocno zurbanizowane tereny Bemowa i Chomiczówki, droga przejdzie dwoma tunelami.

S7 od Czosnowa do Warszawy jest obecnie poza limitem 135 mld zł przewidzianych na realizację zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych. Jego realizacja ruszy po zapewnieniu finansowania.

 

Droga S7 w budowie w woj. małopolskim:

S7 Kraków - granica z woj. świętokrzyskim (Moczydło) 

Trasa ekspresowa S7 od Krakowa do granic województwa małopolskiego i świętokrzyskiego ma mieć prawie 55,5 km długości. Powstanie jako droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku z możliwością rozbudowy do trzeciego na każdej z nich. 

Termin oddania drogi ekspresowej S7 – wylotówki z Krakowa w kierunku Warszawy to cały czas wielka niewiadoma. Ukończenie budowy planowane było na 2024 rok. Jednak po zerwaniu kontraktu z wykonawcą odcinka S7 - wylotówki z Krakowa termin ten odpłynął w czasie. 

Droga S7 na północ od Krakowa realizowana jest w podziale na trzy odcinki:

  • Odcinek I: S7 granica woj. świętokrzyskiego (Moczydło) – węzeł Szczepanowice (bez węzła) – długość ok. 23.2 km. Odcinek podzielono na dwa etapy:

    Moczydło - Miechów: umowę na projekt i budowę zawarto w kwietniu 2020 r. z firmą Intercor (752,9 mln zł). Budowa rozpoczęła się w lipcu 2020 r. Realizacja odcinka zakończy się w 2023 r.

    Droga ekspresowa S7 na odcinku Moczydło - węzeł Miechów o długości ok. 18,7 km będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci pas. Powstaną dwa węzły drogowe (Książ i Miechów), 24 obiekty inżynierskie, w tym estakada o długości ponad 600 m, która będzie pełniła także funkcje przejścia dla zwierząt. Estakada ta powstanie na granicy miejscowości Małoszów i Giebułtów w gminie Książ Wielki. 

    Miechów - Szczepanowice - ponad 5 km odcinek 


  • Odcinek II: S7 węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma - prace budowlane ruszyły we wrześniu 2019 r. Tu budowa szła najsprawniej i prace zrealizowano zgodnie z planem. W 2021 roku ponad 13 kilometrowy odcinek został otwarty. 

    Odcinek S7 pomiędzy Szczepanowicami a Widomą ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostały dwa węzły: Szczepanowice i Widoma, z których można zjechać na drogę krajową nr 7. 


  • Odcinek III: S7 węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków Nowa Huta. Trasa o długości 18,3 km zostanie włączona do istniejącego węzła Kraków-Nowa Huta przy ul. Igołomskiej.  W grudniu 2020 roku doszło do zerwania umowy z wykonawcą i cała procedura wyboru nowego wykonawcy musiała ruszyć od początku. 

 

 

 


Planowane i projektowane odcinki drogi ekspresowej S7 w woj. małopolskim:

S7 Kraków - Myślenice

Drogowcy ruszyli z pracami nad studium korytarzowym dla odcinka drogi ekspresowej S7 od Krakowa do Myślenic. Dokumentacja powstanie pod koniec 2021 roku. Będzie ona pierwszym elementem dokumentacji projektowej, określającym lokalizację pasa (korytarza) terenu pod nową drogę z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi i jest kluczowa dla decyzji o prowadzeniu dalszych prac. Pisaliśmy o tym więcej tutaj:

Droga ekspresowa S7 od Krakowa do Myślenic w opracowaniu

S7 Rabka - Chyżne

W toku jest postepowanie przetargowe na wybór wykonawcy, który opracuje studim korytarzowe. Wstępny zakres prac budowlanych dla DK7 Rabka – Chyżne zakłada m.in. budowę dwujezdniowej drogi o długości ok. 35 km, wraz z siecią dróg dojazdowych, obiektów inżynierskich, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony środowiska i systemu odwodnienia. Droga będzie dostosowana do nośności nawierzchni 115 kN/oś.

Realizacja inwestycji jest przewidywana w systemie projektuj i buduj, a łączny koszt jej powstania to około 3,2 mld zł.

Do 2030 r. nowa DK7 Rabka – Chyżne i obwodnice pod Tatrami


Mapa przebiegu planowanej drogi krajowej nr 7 Rabka - Chyżne
Mapa planowanej drogi krajowej nr 7 Rabka - Chyzne. Mapa: GDDKIA

 

Gotowe odcinki drogi ekspresowej S7 na mapie drogowej Polski:

woj. pomorskie:

Południowa Obwodnica Gdańska: Gdańsk Południe (S6) – Żuławy Zachód (w. Koszwały)

Południowa Obwodnica Gdańska to dwujezdniowa droga ekspresowa o długości ok. 18 km, stanowi początek drogi ekspresowej S7 na odcinku Straszyn (węzeł Gdańsk Południe) - Koszwały (węzeł Żuławy Zachód). Powstawała w latach 2009 – 2012 jako jedna ze sztandarowych inwestycji przed Mistrzostwami EURO 2012.

Południowa Obwodnica Gdańska w ciągu drogi ekspresowej S7

Południowa Obwodnica Gdańska w ciągu drogi ekspresowej S7

 Fot.: GDDKiA

 

S7 Gdańsk (Koszwały) – Elbląg (Kazimierzowo)

W II połowie 2015 roku ruszyły prace nad budową drogi S7 od obwodnicy Gdańska do obwodnic Elbląga. Inwestycja podzielona na dwa zadania:

  • S7 Koszwały - Nowy Dwór Gdański o długości 20,5 km. Odcinek oddany do ruchu w październiku 2018. Wartość kontraktu wynosiła 1,642 mld zł.

  • S7 Nowy Dwór Gdański - Kazimierzowo (koło Elbląga) liczący 19,5 km. Trasa udostępniona kierowcom w październiku 2018. Wartość kontraktu to 1,576 mld zł.

Cały odcinek S7-ki Gdańsk - Elbląg ma przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu - pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym. W ramach inwestycji powstał jeden z największych mostów przez Nogat (w Jazowej). Obiekt ma szerokość 16 m oraz 13 przęseł i łączy dwa brzegi rzeki, stanowiącej granicę województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.

Ten 40 kilometrowy fragment S7 połączył istniejące fragmenty tej trasy, południową obwodnicę Gdańska i obwodnicę Elbląga. Umożliwia  szybki, bezpieczny i komfortowy przejazd z Gdańska w kierunku Elbląga i dalej Warszawy.

 

Droga ekspresowa S7 Gdańsk - Elbląg

Droga ekspresowa S7 Gdańsk - Elbląg. Zdjęcia: GDDKIA


woj. warmińsko-mazurskie:

S7 Elbląg – Miłomłyn

Blisko 60 kilometrowa trasa z Elbląga do Miłomłyna w woj. warmińsko-mazurskim powstawała etapami do 2012 roku. Jako pierwszy, w 2007 r. powstała ponad 4 km obwodnica Elbląga (Elbląg Południe d. Raczki – Elbląg Wschód. Jako kolejny powstał w 2011 r. odcinek Elbląg Wschód – Pasłęk Północ o długości 13,7 km. Budowę uwieńczył w 2012 r. fragment Pasłęk – Miłomłyn o długości 37,2 km oraz północna obwodnica Miłomłyna (Miłomłyn Północ – Miłomłyn Południe) o długości ponad 5 km. Trasa w większości jest dwujezdniowa. Jedynie na obwodnicy Miłomłyna jest jednojezdniowa.

S7 Miłomłyn - Olsztynek

Początek odcinka S7  znajduje się przed obwodnicą Miłomłyna, zaś koniec włącza się w istniejący węzeł Olsztynek Zachód. Budowa drogi ekspresowej S7 z Miłomłyna do Olsztynka wyniosła 2 mld 199 mln zł. Realizację trasy S7 Miłomłyn - Olsztynek o długości 38,88 km podzielono na cztery zadania.

  • S7 Miłomłyn – Ostróda Północ (bez węzła). Odcinek o długości 9,2 km budowało konsorcjum firm Budimex SA oraz hiszpański Ferrovial Agroman. Wartość inwestycji to 292,29 mln zł. Drogę udostępniono do ruchu pod koniec 2016 roku.

  • S7 Ostróda Północ (z węzłem) – Ostróda Południe (z węzłem). Odcinek o długości 9,7 km realizuje Budimex. Będzie on stanowił obwodnicę Ostródy. Uzgodniony termin realizacji sierpień 2017 r. Prace potrwały jednak dłużej i zakończyły się w grudniu 2017 r.

  • S7 Ostróda Południe (bez węzła) – Rychnowo. Fragment S7 o długości 8,8 km wybudowało konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Odcinek oddany do użytku w sierpniu 2017 r.

  • S7 Rychnowo – Olsztynek Zachód. Długość odcinka to ok. 11,2 km. Wykonawca firma Strabag miała zakończyć inwestycję w czerwcu 2017 r. Z nowego odcinka skorzystaliśmy jednak dopiero w grudniu 2017 r.

W rezultacie od końca 2017 roku (po oddaniu ostatnich odcinków  Rychnowo - Olsztynek i odcinek obwodnicy Ostródy) cała droga w województwie warmińsko-mazurskim jest w klasie drogi ekspresowej tj. ponad 140 km tej trasy. 

S7 Olsztynek – Nidzica

Umowę na budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Olsztynek-Nidzica wraz z budową obwodnicy Olsztynka w ciągu drogi ekspresowej S51 podpisano w 2009 r. Realizowana była w pilotażowym wtedy systemie zaprojektuj i zbuduj. Odcinek o łącznej długości 31,3 km oddano do ruchu jesienią 2012 r.

Droga ekspresowa S7 Olsztynek - Nidzica

Droga ekspresowa S7 Olsztynek - Nidzica gotowa

Fot.: GDDKiA

S7 Nidzica – Napierki

W ramach inwestycji powstał m.in. odcinek drogi ekspresowej o długości 22,06 km, uzupełnienie stanowi odcinek przejściowy z istniejącą drogą krajową nr 7 o długości 0,28 km, cztery węzły drogowe: Nidzica Północ (Litwinki), Nidzica Południe (Tatary), Powierz, Napierki oraz obiekty inżynierskie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania infrastruktury.

Na całym odcinku projektowanej trasy przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu, pasem dzielącym oraz pasem awaryjnym.

Odcinek S7 Nidzica – Napierki podzielono na dwa zadania:

 

  • S7 Nidzica Południe – Napierki o długości 13,6 km.

    Droga ekspresowa S7 Nidzica - Napierki

         Droga ekspresowa S7 Nidzica - Napierki - galeria zdjęć

Realizacją obu odcinków zajmował się Strabag. Wartość zadań to ponad 620 mln zł. Odcinki udostepniono kierowcom w II połowie czerwca 2017 r.

 

woj. mazowieckie:

S7 Napierki (granica z woj. wamińsko-mazurskim) – Płońsk
Rozbudowa drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od granicy województwa warmińsko-mazurskiego do początku obwodnicy Płońska jest realizowana w formule projektuj i buduj.

Zadanie podzielono na cztery odcinki realizacyjne:

Napierki - Mława (ok. 14 km), odcinek wykona konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe. Umowa opiewa na 294,7 mln zł,


Mława – Strzegowo (ok. 21,5 km). Wykonawcą jest konsorcjum Porr i Porr Bau GmbH. Realizacja zadania wyniesie 446,2 mln zł,


Strzegowo - Pieńki (ok. 22 km), prace realizuje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe za 516,2 mln zł,


Pieńki - Płońsk (ok. 13,7 km). Prace o wartości 311,7 mln zł realizuje konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.
Na pierwsze odcinki (Mława – Strzegowo, Strzegowo – Pieńki, Pieńki – Płońsk) decyzje ZRID wydano we wrześniu 2019 roku. Najdłużej na rozpoczęcie prac czekał odcinek przy granicy z woj. warmińsko-mazurskim tj. Napierki – Mława. Wojewoda mazowiecki wydał decyzję ZRID w marcu 2020 r. Odcinki o łącznej długości 73 km mają być gotowe w II połowie 2021 roku.

W ciągu trasy S7 Napierki - Płońsk pojawią się węzły drogowe: Mława Pn., Mława, Modła, Żurominek, Strzegowo Pn., Strzegowo Pd., Glinojeck, Pieńki Rzewińskie i Dłużniewo.

Powstająca, ponad 70 kilometrowa droga ekspresowa S7 o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu będzie miała nawierzchnię betonową. Jej układanie na dobre rozpocznie się w 2021 roku, ale pierwsze odcinki próbne zostały już wykonane. O zaawansowaniu prac na odcinkach S7 Napierki - Płońsk (stan na grudzień 2020 roku) pisalismy więcej tutaj:

Na północy powstaje ekspresowa S7 pomiędzy Napierkami i Płońskiem

 

Budowa drogi ekspresowej S7 Napierki - Płońs. Zdjęcia: maj 2020, GDDKIA

Przebieg przyszłej S7-ki w większości pokrywa się z istniejącą drogą krajową nr 7 Gdańsk – Warszawa. Na odcinku około 40 km pomiędzy miejscowością Kuklin w gminie Wieczfnia Kościelna, a miejscowością Unierzyż w gminie Strzegowo projektowana trasa S7 poprowadzona jest w nowym korytarzu. Obecna droga krajowa nr 7 na tym odcinku po modernizacji pozostaje w dotychczasowym śladzie, jako droga zbiorcza. Nowa droga S7 zaprojektowana jest po stronie wschodniej istniejącej drogi za wyjątkiem Strzegowa, gdzie poprowadzona jest po stronie zachodniej. Odcinek od granicy województwa warmińsko-mazurskiego do miejscowości Kuklin oraz odcinek pomiędzy miejscowością Unierzyż, a południową granicą opracowania wykorzystują w śladzie istniejącej drogi. Na odcinku wykorzystującym ślad istniejący przewiduje się ze względu na parametry trasy ekspresowej korektę łuków lub korektę położenia istniejącej jezdni. Dobudowa drugiej jezdni do istniejącej proponowana jest na większości odcinków trasy po stronie wschodniej i tylko na nielicznych fragmentach po stronie zachodniej.

Obwodnica Płońska

Rozbudowa 4,7 km odcinka DK7 do parametrów drogi ekspresowej S7 na odcinku obwodnicy Płońska zakończyła się w połowie 2009 r. Obwodnica Płońska omija miasto po jego wschodniej stronie.

Obwodnica Nowego Dworu Mazowieckiego

Ponad 14,5 km obwodnica Nowego Dworu Mazowieckiego powstała w latach 90-tych. Obecnie trasa wymaga modernizacji.

Warszawa  Al. Prymasa Tysiąclecia – Warszawa Lotnisko

W jego skład wchodzą następujące odcinki, które nie są oznaczone jako droga ekspresowa S7 (łączna długość: 20,9 km):

  • węzeł Prymasa Tysiąclecia – Konotopa o długości 10,4 km, oddany do użytku w styczniu 2011 r. – oznaczony jako droga ekspresowa S8. Część trasy wyodrębniono jako droga S2 Warszawa Zachód – Konotopa o dł. 2 km, oddany do użytku w maju 2012 r.

  • odcinek Konotopa – Warszawa Al. Krakowska, 6 km, oddany do użytku w lipcu 2013 (przyjęty jako droga ekspresowa S2 w ramach Południowej obwodnicy Warszawy),

  • odcinek Al. Krakowska – Warszawa Lotnisko, 4,5 km, oddany do użytku 6 września 2013 (oznaczony jako droga ekspresowa S2 w ramach Południowej obwodnicy Warszawy).

S7 Grójec – Jedlińsk

Droga S7 na odcinku Grójec – Jedlińsk liczy prawie 50 km. W jej ciągu powstały obwodnice: wschodnia obwodnica Białobrzegów (7,7 km oddana w 2003 r.) i zachodnia obwodnica Grójca (8,3 km oddana w 2008 r.).

Odcinek Białobrzegi – Jedlińsk o długości 15,7 km został oddany do użytku w wakacje 2008 r. Pod koniec 2009 r. trasa wydłużyła się o blisko 18 km Grójec – Białobrzegi.

 

Zachodnia Obwodnica Radomia

Od października 2018 r. ekspresowo omijamy Radom z zachodniej strony drogą ekspresową S7. Odcinek S7 o długości 24,6 km na całej swojej długości przebiega po nowym śladzie. W ciągu dwujezdniowej trasy powstały 4 węzły: Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe.

Ekspresowa obwodnica Radomia płynnie włącza się w oddane wcześniej odcinki S7 przed i za miastem.

 

Obwodnica Radomia w ciągu drogi ekspresowej S7

Zachodnia obwodnica Radomia w ciągu drogi ekspresowej S7. Zdjęcia: GDDKIA

 

S7 Radom – granica z woj. świętokrzyskim

Odcinek długości 22 km łączy się na północy z końcem Zachodniej Obwodnicy Radomia i biegnie na południe do granicy województw świętokrzyskiego i mazowieckiego. Wykonawcą rozbudowy drogi krajowej nr 7 do parametrów drogi ekspresowej było hiszpańskie konsorcjum Dragados (umowa z lipca 2014 r.). Trasa pełni rolę obwodnicy Szydłowca. Budowa odcinka zakończyła się w czerwcu 2017.

Droga ekspresowa S7 Radom - granica województwa

Droga S7 Radom - granica województw - galeria zdjęć

 

woj. świętokrzyskie:

S7 Odcinek granica województwa mazowieckiego – Skarżysko-Kamienna

Odcinek drogi ekspresowej S7 Skarżysko-Kamienna – granica województwa świętokrzyskiego z mazowieckim został oddany kierowcom do ruchu pod koniec 2019 roku (pół roku przed umownym terminem). W 2020 roku realizowano już tylko ostatnie prace poza jezdnią główną.

Ten 7,8 km fragment trasy biegnie po zachodniej stronie starej drogi krajowej nr 7. W początkowym i końcowym fragmencie inwestycji zaplanowano dwa węzły: Skarżysko Centrum i Skarżysko Północ.

Wykonawcą odcinka S7 Skarżysko Kamienna - granica z woj. mazowieckim była firma Budimex S.A.

 Skarżyski odcinek drogi ekspresowej S7

Skarżyski odcinek drogi ekspresowej S7. Zdjecia: GDDKIA

S7 Węzeł drogowo – kolejowy w Skarżysku Kamiennej

Węzeł drogowo kolejowy Skarżysko I budowany w latach 2004-2005 zastąpił jednopoziomowe skrzyżowanie drogi S7 z drogą krajową 42 i linią kolejową Łódź – Dębica. W ramach inwestycji powstały: droga S7 - 2,1 km, droga nr 42 - 1,3 km, 6 obiektów inżynierskich. W późniejszym drugim etapie inwestycji wybudowano przedłużenie dwujezdniowej drogi 42 w kierunku Starachowic.

S7 Skarżysko-Kamienna – Występa

Dwujezdniowy odcinek Skarżysko-Kamienna – Występa drogi ekspresowej S7 Warszawa – Kielce – Kraków łączy istniejące już nowe przejście przez Skarżysko z wybudowanym w roku 2009 węzłem Kielce Północ. Na odcinku 3 kilometrów od Skarżyska w stronę Kielc nowa dwujezdniowa droga S7 biegnie po śladzie już istniejącej. Dalej poprowadzona jest na zachód od obecnej drogi S7 tworząc obwodnicę Suchedniowa, Ostojowa, Łącznej i Występy. Prace zakończono w 2011 roku.

Droga ekspresowa S7 Skarżysko Kamienna - Występa

Droga ekspresowa S& Skarżysko Kamienna - Występa

 Fot.: GDDKiA

 

S7 Węzeł Północ. Odcinek Występa – Kielce

Węzeł Kielce Północ to ponad 7-kilometrowy odcinek ekspresowej drogi S7 oraz ponad 2-kilometrowy dwujezdniowy odcinek drogi krajowej 73 klasy GP. Powstało bezpieczne i bezkolizyjne połączenie drogi ekspresowej S7 Warszawa – Kielce – Kraków z drogą krajową nr 73 Wiśniówka – Kielce – Tarnów. W 2009 r mieszkańcy Kielc i pobliskich miejscowości zyskali szybki i wygodny wylot w stronę Warszawy i Krakowa, a kierowcy jadący drogą S7 bezpieczne połączenie ze stolicą województwa świętokrzyskiego.

 

S7 Obwodnica Kielc / Odcinek Wiśniówka - Chęciny

Oddana do użytku w latach 80. ubiegłego wieku kielecka obwodnica miała co prawda tylko jedną jezdnię, ale posiadała status drogi ekspresowej. W ramach nowej inwestycji droga biegnąca od węzła Kielce Północ do węzła Chęciny zyskała drugą jezdnię po zachodniej stronie tej już istniejącej na odcinku 22,7 km. Przebudowane zostały również węzły w Jaworzni, Chęcinach i Kostomłotach. Lata realizacji to 2010-2013.

 

S7 Chęciny - Jędrzejów

Nowa dwujezdniowa droga ekspresowa od węzła Chęciny do węzła Jędrzejów liczy około 21 km i łączy wybudowaną w 2013 roku obwodnicę Kielc z istniejącą obwodnicą wschodnią Jędrzejowa. W ramach zadania powstały trzy dwupoziomowe węzły drogowe w Tokarni, Brzegach i Mnichowi . Umowę na realizację inwestycji na kwotę 585,7 mln zł podpisano w czerwcu 2015 z konsorcjum z liderem Salini Polska. Prace trwały ponad 1,5 roku dłużej niż zakładała umowa. Przejezdność trasy zapewniono ostatecznie w grudniu 2018 r. 

 

Droga ekspresowa S7 Chęciny - Jędrzejów

Droga ekspresowa S7 Chęciny - Jędrzejów. Zdjęcia: GDDKIA


Obwodnica Jędrzejowa

Obwodnica Jędrzejowa o długości 5,8 km realizowana była w latach 2003 -2005. Obwodnicę (oznaczoną jako droga ekspresowa) stanowi odcinek dwujezdniowy o długości 3,1 km; z kolei jednojezdniowy odcinek obwodnicy – o długości 2,7 km – oznakowany jest jako droga krajowa.

S7 Jędrzejów – granica z woj. małopolskim

Odcinek udostępniono dla ruchu we wrześniu 2017 roku.W ramach inwestycji powstał nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S7 Jędrzejów – granica z woj. małopolskim o długości około 20 kilometrów z czterema węzłami w Jędrzejowie, Łączynie, Mierzawie i Wodzisławiu. Nowa droga z 4-kilometrową obwodnicą Wodzisławia biegnie w przeważającej części po śladzie już istniejącej trasy.

20 kilometrów nowej drogi S7 łączącej Świętokrzyskie z Małopolską

S7 Jędrzejów - granica woj. świetokrzyskiego i małopolskiego. Zdjecia: GDDKIA

 

Woj. małopolskie:

Wschodnia obwodnica Krakowa. S7 Kraków odc. węzeł Christo Botewa (Rybitwy) –Bieżanów (A4)

Zakres inwestycji obejmował: budowę dwujezdniowej drogi o parametrach ekspresowej na długości 2,7 km, budowę 6 obiektów mostowych, budowę węzła Bieżanów. Odcinek stanowi część Wschodniej Obwodnicy Krakowa udostępniony dla ruchu w listopadzie 2010 r.

Wschodnia obwodnica Krakowa. S7 węzeł Igołomska – węzeł Christo Botewa (Rybitwy)

Budowa odcinka drogi ekspresowej S7 węzeł Igołomska – węzeł Christo Botewa wraz z nową przeprawą mostową nad Wisłą zgodnie z umową trwała do lipca 2017 r. Odcinek to tak zwana Trasa Nowohucka w Krakowie będąca zarazem częścią wschodniej obwodnicy miasta. Wykonawcą prac było konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o. oraz Heilit + Woerner Sp. z o.o.

Budowa realizowana była we wschodniej części Krakowa, w dzielnicach: Podgórze i Nowa Huta i ma przejąć ruch tranzytowy z drogi krajowej nr 79 i przeprowadzić go nową drogą klasy S do autostrady A4 Katowice – Kraków – Rzeszów. Powstało 4,5 km trasy głównej, 1,55 km nowej dwujezdniowej drogi krajowej nr 79 oraz przeprawa przez Wisłę o długości 700 metrów i dwa dwupoziomowe węzły: Rybitwy i Igołomska.

Obwodnica Krakowa: Droga S7 z nowym mostem przez Wisłę - galeria

Obwodnica Krakowa: Droga S7 z nowym mostem przez Wisłe


S7 Myślenice – Lubień. Zakopianka

Zakres inwestycji obejmował budowę tzw. Zakopianki tj. dwujezdniowej drogi o parametrach ekspresowej S7 na odcinku 16,2 km, w tym obwodnicy Lubnia o długości 4,0 km, trzech węzłów drogowych dwupoziomowych (Stróża, Pcim, Lubień).

Budowa drogi S7 na odcinku Myślenice - Lubień wraz z obwodnicą Lubnia została podzielona na dwa etapy:

  • S7 od Myślenic do granicy gmin Pcim i Lubień (12,2 km)
  • S7 od granicy gmin Pcim i Lubień wraz z obwodnicą Lubnia do włączenia w stary przebieg na wysokości Witkówki (4,0 km).

Prace realizowane były w latach 2004-2009.

 

S7 Lubień – Rabka Zdrój. Zakopianka


W woj. małopolskim w budowie od 2016 roku jest Zakopianka S7 Lubień - Rabka-Zdrój. Kierowcy korzystają już z odcinka Skomielna Biała - Rabka-Zdrój. Budowa trasy potrwa jednak dłużej niż planowano, bo potrzebny jest nowy wykonawca, który dokończy budowę drugiej jezdni S7 Lubień - Naprawa.

Cała inwestycja obejmuje budowę 16,7 km Zakopianki w tym 15,83 km drogi ekspresowej S7. Oprócz budowy dwukomorowego tunelu o długości 2,06 km, który stanowił będzie 12,3% całej trasy wybudowane zostanie 38 obiektów inżynierskich. Koszt całości odcinka wyniesie ponad 2 mld 105 mln zł.

 

Realizację drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrojem GDDKiA podzieliła na trzy zadania:

S7 Lubień – Naprawa. Odciek o długości 7,6 km realizowało polsko - ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa (521,5 mln zł). od koniec grudnia 2019 r. oddana do ruchu została jezdnia lewa. Ruch odbywa się po niej w dwóch kierunkach. Prawa jezdnia nie została ukończona. W lipcu br. GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim wykonawcą, konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING.Na 7,6 km pierwszego odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa oprócz dwujezdniowej drogi klasy S zaprojektowano m.in. dwa MOP-y (Lubień i Krzeczów), 10 obiektów inżynierskich i 6 małych obiektów mostowych na potoku Krzywańskim. Do dokończenia pozostała m.in. druga jezdnia i estakada.

Pod koniec sierpnia ruszył nowy przetarg, z wyłączeniem dokończenia estakady w Lubniu. Umowę na estakadę zawarto z dotychczasowym jej wykonawcą, polską firmą TBM. Koszt prac wyceniony został na ponad 42,2 mln zł. Nadal czekamy na podpisanie umowy z wykonawcą trasy:

Strabag daje osiem miesięcy na dokończenie Zakopianki S7 Lubień – Naprawa

S7 Naprawa – Skomielna Biała wraz z budową tunelu. Odcinek tunelowy S7 Naprawa – Skomielna Biała buduje firma włoska, Astaldi (prawie 969 mln zł).
Na tzw. odcinku tunelowym, o długości ok. 3 km, powstaje dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km (czyli w praktyce dwa tunele o sumarycznej długości 4120 m). W październiku 2019 r. przebito na wylot prawą nitkę tunelu pod górą Luboń Mały, pod koniec kwietnia 2020 r. przebito lewą nitkę. Na tym odcinku powstaje także jeden wiadukt, przed północnym portalem tunelu, o długości 321 m. Zakończenie budowy według harmonogramu to 2021 rok.

Zakopianka: S7 Naprawa - Skomielna Biała za półmetkiem, druga nitka tunelu przebita
S7 Skomielna Biała – Chabówka. Odcinek liczący 6,1 km realizowała włoska firma SALINI IMPREGILO (ponad 615 mln zł).
Na trzecim odcinku S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój wraz z dwujezdniową DK47 Rabka Zdrój - Chabówka, o długości 6,1 km, oprócz dwujezdniowej drogi wybudowano m.in. dwa węzły drogowe (Skomielna Biała i Zabornia), Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej, 17 obiektów inżynierskich, w tym najdłuższą estakadę liczącą 1 km długości oraz 4 małe obiekty na ciekach, przy węźle Skomielna. Sam węzeł też tworzą długie obiekty: estakada nad potokami, DK28 i dwoma łącznicami węzła Skomielna będzie miała 425 m, a dwie łącznice tego węzła ponad 350 m każda (356 m i 367 m). Najwyższe podpory na estakadzie w Skomielnej mają 50 m wysokości. Odcinek został oddany do ruchu po koniec września 2019 r.

 

 

Podsumowując, budowa trasy S7 Lubień - Rabka rozpoczęła się w 2016 r. i przebiega z opóźnieniem. Odcinek S7-ki wraz z DK47 Skomielna Biała – Rabka Zdrój - Chabówka miał być gotowy jako pierwszy w II połowie 2018 roku. Budowa trwała jednak znacznie dłużej - kierowcy pojechali nowym odcinkiem jesienią 2019 roku. Najdłużej realizowany miał być odcinek tunelowy S7 Naprawa - Skomielna - do 2021 r. Po zerwaniu umowy na sąsiednim fragmencie Lubień - Naprawa, prace przedłużą się również do II połowy 2021 r.

 

 

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE