Do 2030 r. nowa DK7 Rabka – Chyżne i obwodnice pod Tatrami
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2020-06-17

Program rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza został przyjęty przez Radę Ministrów. Ma on poprawić dostęp do regionu Podtatrza, przy jednoczesnym zachowaniu jego walorów kulturowych i środowiskowych.
Program obejmie teren dwóch powiatów: tatrzańskiego i nowotarskiego, wraz z gminami: Zakopane, Bukowina Tatrzańska, Poronin, Kościelisko, Biały Dunajec, Nowy Targ, miasto Nowy Targ, Rabka-Zdrój, Szczawnica, Czarny Dunajec, Czorsztyn, Jabłonka, Krościenko nad Dunajcem, Lipnica Wielka, Łapsze Niżne, Ochotnica Dolna, Raba Wyżna, Spytkowice, Szaflary.
Obszar ten charakteryzuje się znacznym ruchem turystycznym. Przykładowo – w okresach poza sezonem (marzec – maj oraz październik – listopad) natężenie ruchu na drodze krajowej nr 7 osiągało poziom ok. 16 tys. pojazdów w ciągu doby, podczas gdy w najwyższym sezonie (lipiec – sierpień) było to ok. 24 tys. pojazdów na dobę. Tylko w samym 2018 r. Tatrzański Park Narodowy odwiedziło blisko 4 mln osób.
W ramach przyjętego programu modernizowana będzie infrastruktura komunikacyjna oraz budowany system transportowy z wykorzystaniem niskoemisyjnego transportu zbiorowego. Prace obejmą m.in. budowę i rozbudowę linii kolejowych i sieci drogowej oraz likwidację tzw. „wąskich gardeł.”
Zakopianka: S7 Naprawa - Skomielna Biała za półmetkiem, druga nitka tunelu przebita
Budowa Zakopianki na odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Zdjęcia: GDDKIA
DK7 Rabka - Chyżne bedzie rozbudowana
Przypominamy, że jesienią ubiegłego roku resort infrastruktury dał zielone światło do przygotowań dla budowy drogi dwujezdniowe klasy GP (na parametrach klasy S) w ciągu drogi krajowej nr 7 na odc. Rabka – Chyżne i budowy obwodnicy Nowego Targu. Zakres prac przygotowawczych obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie studium korytarzowego, wraz z określeniem klasy technicznej planowanej drogi, co będzie wynikało z przeprowadzonych analiz oraz prognoz ruchu. W ramach tych prac zostanie ponadto zlecone opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i materiałami do decyzji środowiskowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej.
Wstępny zakres prac budowlanych dla DK7 Rabka – Chyżne zakłada m.in. budowę dwujezdniowej drogi o długości ok. 35 km, wraz z siecią dróg dojazdowych, obiektów inżynierskich, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony środowiska i systemu odwodnienia. Droga będzie dostosowana do nośności nawierzchni 115 kN/oś. Realizacja inwestycji jest przewidywana w systemie projektuj i buduj.
Obwodnica Nowego Targu w przygotowaniu
Z kolei dla obwodnicy Nowego Targu prace przygotowawcze obejmują wykonanie dokumentacji technicznej, nabycie nieruchomości oraz badania archeologiczne. W ramach zadania powstanie połączenie DK47 z DK49 o długości koło 5 km, stanowiące obwodnicę Nowego Targu.
W wyniku realizacji inwestycji wybudowany zostanie nowy odcinek drogi krajowej poza zwartą zabudową. Włączenie nowej trasy do istniejącej drogi krajowej nr 49 (ul. Jana Pawła II) nastąpi w pobliżu planowanego nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 969, realizowanego jako obwodnica miejscowości Waksmund, Ostrowsko i Łopuszna.
W ramach zadania powstaną 4 obiekty inżynierskie: 1 most i 3 wiadukty, oświetlenie drogowe w rejonie skrzyżowań i węzłów dwupoziomowych, na projektowanych wiaduktach i moście przez Biały Dunajec oraz urządzenia ochrony środowiska: ekrany akustyczne i przejścia dla małych zwierząt. Ponadto zrealizowana zostanie sieć infrastruktury technicznej: wodociągowa, techniczna, kanalizacyjna oraz elektrotechniczna.
Proces przygotowawczy ma być realizowany w latach: 2020 – 2022.
Rząd obiecuje miliardy na budowę ekspresówek w tym S6, S10, S8 i S5
Inwestycje przewidziane do realizacji w ramach programu rozwoju systemu transportowego obszaru Podtatrza
Rewitalizacja linii 99 Chabówka-Zakopane – inwestycja podstawowa na linii zakopiańskiej
- Realizacja: do 2023 r.
- Koszt: 356 mln zł.
- Efekt: zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h.
Przebudowa dróg przez powiaty przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych
- Długość dróg objętych projektami: 17,4 km.
- Wartość zadań: 33 mln zł.
Przebudowa dróg przez gminy przy wsparciu Funduszu Dróg Samorządowych
- Długość dróg objętych projektami: 21,2 km.
- Wartość zadań: 39 mln zł.
Rozbudowa dwóch skrzyżowań na DK47 z ul. Wojdyły i ul. Ustup w Zakopanem
Realizacja: do 2023 r.
Koszt: 22 mln zł.
Inwestycje planowane do 2030 r.
- Rozbudowa linii kolejowej nr 99 o drugi tor na wybranych odcinkach Nowy Targ – Zakopane.
- Budowa obwodnic – Nowy Targ, Zakopane, Chochołów, Czarny Dunajec, Jabłonka.
- Budowa drogi DK 7 na odc. Rabka – Chyżne.
- Budowa rond – Zakopane, Szaflary.
- Poprawa płynności ruchu i bezpieczeństwa na odcinku DK47 Nowy Targ – Zakopane.
- Uzupełnienie miejskiej sieci drogowej – Zakopane, Nowy Targ.
- Budowa, modernizacja i rozbudowa dróg powiatowych i gminnych – gmina Kościelisko, Zakopane, Poronin, Brzegi, Wierch Olczański, Wierch Rusiński, Kaniówka.
- Budowa Centrum Przesiadkowego w Kuźnicach.
- Budowa parkingów buforowych – Nowy Targ, Zakopane.
- Budowa parkingów „Park&Ride” przy przystankach Podhalańskiej Kolei Regionalnej.
- Budowa ścieżek rowerowych oraz sieci wypożyczalni rowerów elektrycznych.
- Zakup taboru kolejowego oraz niskoemisyjnego taboru autobusowego.