Droga S11: Siedmiu chętnych do budowy obwodnicy Szczecinka
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2015-08-25
W przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Szczecinka w ciągu drogi S11 wpłynęło łącznie 7 ofert. Najniższą cenę prawie 323 mln zł zaoferowało konsorcjum firm Eurovia Polska S.A. i Warbud S.A. Kryteriami przetargu są w 90 % cena, w 5 % czas realizacji (od 34 do 37 miesięcy) i również w 5 % okres gwarancji (od 5 do 10 lat).
Obwodnica Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11 będzie miała długość 12 kilometrów. Na trasie powstaną dwa węzły drogowe oraz 2 ronda na początku i końcu obwodnicy.
Droga krajowa nr 11 Kołobrzeg – Bytom to jedna z podstawowych tras komunikacji drogowej na terenie województwa zachodniopomorskiego i jedna z głównych tras drogowych Polski. Łączy Środkowe i Wschodnie Wybrzeże Bałtyku poprzez tereny Wielkopolski ze Śląskiem, a poprzez autostradę A4 z Małopolską i Podkarpaciem. Docelowo trasa ta ma posiadać parametry drogi ekspresowej. Jej jeden ekspresowy odcinek funkcjonuje jako zachodnia obwodnica Poznania.
Obecnie DK nr 11 przebiega przez miasto Szczecinek. Natężenie ruchu na przejściu przez Szczecinek wynosi 12,7 tys. pojazdów na dobę (GPR 2010). Ze względu na stale rosnący ruch pojazdów konieczna jest budowa obwodnicy, która wyprowadzi ze Szczecinka uciążliwy ruch tranzytowy.
Ze względu na usytuowanie miasta na względnie wąskim pasie terenu pomiędzy jeziorami Trzesiecko po stronie zachodniej i Wielimie po stronie wschodniej oraz obszary objęte ochroną na podstawie ustawy o ochronie przyrody. Obwodnica będzie omijać Szczecinek od wschodu ponieważ wytyczenie trasy obwodnicy po zachodniej stronie jeziora Trzesiecko lub omijającej po stronie wschodniej jezioro Wielimie wiązałoby się ze znaczącym wydłużeniem drogi i dużą ingerencją w obszary cenne przyrodniczo.