1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Droga S3. W tym roku nowy odcinek na południu Polski

Droga S3. W tym roku nowy odcinek na południu Polski

  1. Michał Zawadzki
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-02-03
Droga S3. W tym roku nowy odcinek na południu Polski
Budowa drogi ekspresowej S3 do Lubawki zakończy się w 2022 r. Na odcinek w stronę Bolkowa poczekamy do 2023 r. Zdjęcia: GDDKIA
W województwie dolnośląskim trwa budowa dwóch ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3, powstają tunele w górach, piętrzą się nowe wiadukty i mosty. Ponad 31 kilometrowa trasa poprowadzi od Bolkowa, gdzie obecnie kończy się droga S3, do Lubawki na granicy z Czechami. Przygranicznym odcinkiem S3-ki mamy pojechać jeszcze w tym roku. Sprawdzamy postęp prac i jak wygląda budowa drogi S3 do Lubawki.

Okres zimowy nie wstrzymał prac na realizowanych odcinkach drogi S3 Bolków – Kamienna Góra (16,1 km) i Kamienna Góra – Lubawka (15,3 km). Najbardziej zaawansowane prace są na fragmencie prowadzącym do południowej granicy państwa, gdzie stan zawansowania rzeczowego wynosi prawie 70 proc. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych wykonawcy prowadzą roboty na wszystkich możliwych frontach.

W 2024 r. zakończy się budowa ważnej drogi ekspresowej na zachodzie kraju


Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka - mapa

Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka. Mapa: GDDKIA


S3 Kamienna Góra – Lubawka: zaawansowanie, terminy, zdjęcia z budowy

Wszystko wskazuje, że prace zakończą się zgodnie z harmonogramem w II połowie br. i kierowcy pojadą odcinkiem drogi S3 o długości ok. 15,3 km od Kamiennej Góry do granicy w Lubawce. Nowa trasa będzie miała po dwa pasy ruchu w obie strony wraz z pasami awaryjnymi. W ramach tego odcinka wybudowane zostaną trzy węzły drogowe - Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Poza przebudową istniejącego układu drogowego, sieci i infrastruktury towarzyszącej, wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową S3 oraz 13 przepustów dla celów ekologicznych (przejścia dla małych zwierząt i płazów).


Droga ekspresowa S3 Kamienna Góra - Lubawka

Droga ekspresowa S3 Kamienna Góra - Lubawka. Zdjecia: styczeń 2022 r., GDDKIA

Obecnie na budowie pracuje niemal 200 jednostek sprzętowych (m.in. koparki, spycharki, wozidła, dźwigi czy betonowozy zwane popularnie gruszkami) i prawie 950 osób. Roboty ziemne prowadzone są przy wykopach w gruntach skalistych oraz nieskalistych. Zakończono już prace związane m.in. z odhumusowaniem, wycinką drzew i krzewów, wzmocnieniami podłoża oraz wymianą gruntu. W zakresie robót drogowych wykonano do tej pory ponad 40 tysięcy m³ wykopów. Natomiast roboty branżowe związane są z meliorację rowów rzek oraz realizacją zbiorników retencyjnych. Ponadto wykonawca na bieżąco prowadzi utrzymanie wprowadzonych dotychczas tymczasowych organizacji ruchu. 


Budowa S3 Kamienna Góra - Lubawka, obiekty inżynierskie

Budowa drogi ekspresowej S3 zad. IV odc. Kamienna Góra - granica państwa w Lubawce. Trasa główna - obiekt WS40. Styczeń 2022. Zdjęcia: GDDKiA


W maju 2021 roku rozpoczęto nasuwanie pięciu obiektów inżynierskich. Ich długości wynoszą od 435 do prawie 600 m. Łączna długość obiektów wynosi niemal 4,5 km, co stanowi ok. 29 proc. całej realizowanej trasy. Cztery obiekty zostały już nasunięte, a ostatni, przy sprzyjających warunkach atmosferycznych, wykonawca zakończy na początku lutego 2022 r.

Budowa drogi S3 do Lubawki. Trasa główna - obiekt WS41
Budowa drogi ekspresowej S3. Trasa główna - obiekt WS41. Styczeń 2022. Zdjecia:  GDDKiA

GDDKIA ma w planach 250 km nowych dróg ekspresowych na Dolnym Śląsku

 

S3 Bolków - Kamienna Góra: drążenie tuneli, realizowane prace, terminy, zdjęcia z budowy

Mimo przerwy zimowej pełną parą idą też prace na budowie S3 Bolków – Kamienna Góra. Wykonawca nie poprzestaje tylko na drążeniu tunelu, ale prowadzi także prace w zakresie robót drogowych oraz mostowych.

Obecnie realizowane są drogowe związane są z usuwaniem warstwy ziemi urodzajnej, wykopami w gruntach nieskalistych i skalistych oraz wykonywaniem i osuszaniem warstw nasypów. Ponadto wykonawca na bieżąco prowadzi utrzymanie wprowadzonych dotychczas tymczasowych organizacji ruchu.

Budowa S3 zad. III odc. Bolków - Kamienna Góra.

Budowa drogi S3 zad. III odc. Bolków - Kamienna Góra. Styczeń 2022. Zdjęcia: GDDKiA.

W zakresie branży mostowej, jeśli warunki atmosferyczne są sprzyjające, powstają dwa obiekty inżynierskie tj. WS31 oraz WS36, które realizowane są metodą nasuwania,. W zakresie poszczególnych obiektów inżynierskich, prowadzone są prace związane z deskowaniem i betonowaniem ustroju nośnego oraz wykonaniem pali fundamentowych.


Nasuwanie wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra

Nasuwanie wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjecia: styczeń 2022 r., GDDKIA


W grudniu 2020 roku rozpoczęło się drążenie dłuższego tunelu drogowego (TS-26), który przechodzi przez pasmo Gór Wałbrzyskich i Kaczawskich. Drążenie rozpoczęto od portalu południowego, zlokalizowanego w obrębie miejscowości Stare Bogaczowice. Do 23 stycznia 2022 roku na portalu południowym wydrążono w nawie wschodniej ok. 1295 metrów kaloty (górna część tunelu), a w nawie zachodniej ok. 1255 metrów. Od marca 2021 roku trwa także drążenie tunelu od strony portalu północnego, gdzie w nawie wschodniej wydrążono ok. 755 metrów kaloty, a w nawie zachodniej ok. 740 metrów. Do zakończenia drążenia kaloty pozostało jeszcze w nawie wschodniej ok. 220 metrów, a w nawie zachodniej ok. 170 metrów. Wykonawca planuje, że cały tunel będzie wydrążony jeszcze w I kw. 2022 roku. Po przebiciu tunelu prowadzone będą prace związane z zabezpieczeniem wyrobiska górniczego. Kolejnym etapem będą roboty związane realizacją obudowy ostatecznej.

Dotychczas wykonawca zrealizował przebicie siedmiu przejść poprzecznych pomiędzy nawami. Ostatnie, ósme przejście zostanie wykonane po finalnym przebiciu obu naw. Ponadto rozpoczęto już drążenie przejazdu awaryjnego o długości 38 m, znajdującego się pomiędzy obiema nawami w środku ich długości.


Budowa tunelu TS26 przez góry Bystrzyckie i Kaczawskie w ciągu drogi S3

Budowa tunelu TS26 przez Góry Bystrzyckie i Kaczawskie w ciągu drogi S3. Zdjecia: styczeń 2022 r., GDDKIA


Krótszy tunel drogowy (TS-32) w ciągu S3 realizowany jest metodą górniczą w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja tunelu.

Tunel drogowy TS32 w ciągu drogi S3 Bolków - Kamienna Góra

Tunel drogowy TS32 w ciągu drogi S3 Bolków - Kamienna Góra. Zdjecia: styczeń 2022 r., GDDKIA

Obecnie prowadzone są prace związane ze zbrojeniem i betonowaniem fundamentów na 21 z 27 segmentów (obie nawy jednocześnie). Trwa montaż systemu deskowań do betonowania konstrukcji tunelu oraz zbrojenie i betonowanie ścian na siódmym segmencie (ściana A i C). Na czwartym segmencie jezdni prawej trwa montaż systemu deskowań do betonowania konstrukcji tunelu i zbrojenia kaloty.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S3 Jak dojadę - Kamienna Góra Jak dojadę - Lubawka