W 2024 r. zakończy się budowa ważnej drogi ekspresowej na zachodzie kraju
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2022-01-24
Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Dargobądz. Dzięki temu, po przekazaniu wykonawcy w ciągu 7 dni placu budowy, możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych.
Ważna inwestycja na drodze S3. Zmianę przejdzie węzeł Goleniów Południe
Odcinek drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn został podzielony na dwa odcinki realizacyjne. Odcinek Świnoujście - Troszyn, dla którego dzisiaj została wydana decyzja ZRID będzie rozpoczynał się od ronda na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu. Koniec odcinka nastąpi przed węzłem Dargobądz. Od tego węzła będzie rozpoczynał się odcinek Dargobądz - Troszyn. Nowobudowana S3 włączy się w istniejącą obwodnicę Troszyna.
Droga ekspresowa S3 - istniejąca ekspresowa obwodnica Troszyna w woj. zachodniopomorskim. Zdjecia: GDDKIA
Obecna DK3 na tym odcinku jest jednojezdniowa, co nie zapewnia odpowiedniej przepustowości dla ruchu drogowego i negatywnie wpływa na bezpieczeństwo (np. potencjalne zderzenia czołowe). Dlatego konieczna jest budowa dwujezdniowej S3, która zapewni możliwość przejazdu bez zatorów i spowolnień ruchu. Ma to szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu.
S3 Świnoujście - Dargobądz
Odcinek ma długość 17 km. Rozpoczyna się od połączenia z tunelem w Świnoujściu w pobliżu terminala promów morskich, a kończy na zachód od węzła Dargobądz. Na trasie powstaną cztery węzły drogowe - Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Wybudowanych zostanie również 10 wiaduktów i dwie estakady oraz kładka dla pieszych. Powstaną również przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
To ostatnia decyzja ZRID wydana dla budowy drogi ekspresowej S3 w Polsce. W grudniu ubiegłego roku decyzję ZRID uzyskał odcinek S3 Dargobądz – Troszyn.
Może ruszać budowa pierwszego odcinka S3 do Świnoujścia
Mapa drogi ekspresowej S3 Świnoujscie - Troszyn. Dwa ostatnie odcinki S3 w budowie. Mapa: GDDKIA
S3 Dargobądz - Troszyn
Odcinek ma 16 km długości i obejmie budowę węzła Dargobądz, a także Wolin Zachód i Wolin Wschód. Nowy odcinek połączy się z obwodnicą Troszyna. W ramach inwestycji przewidziano też budowę pary miejsc Obsługi Podróżnych kategorii II na wschód od miejscowości Dargobądz. Przy węźle Wolin Wschód powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Wybudowanych zostanie również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakada. Powstaną również przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.
Ruszają pierwsze roboty dla S3 Świnoujście - Troszyn. W 2024 r. jednojezdniwą droge zastąpi wygodna ekspresówka aż do nowego tunelu w Świnoujsciu. Zdjęcia: GDDKIA
Przypominamy, że w budowie są dwa odcinki drogi S3 Bolków - Lubawka na Dolnym Śląsku. Budowa fragmentu Kamienna Góra – Lubawka zakończy się w tym roku. W drugiej połowie 2023 r. kierowcy pojadą odcinkiem Bolków – Kamienna Góra z tunelami w górach.
Budowa ostatnich odcinków drogi S3 na Dolnym Śląsku. W tym roku S3 do granicy w Lubawce
Budowa drogi ekspresowej S3 Bolków - Kamienna Góra - Lubawka (woj. dolnoślaskie). Zdjecia: GDDKIA
Zakończenie realizacji odcinka Świnoujście – Troszyn planowane jest w 2024 roku, wówczas cała S3 od wybrzeża bałtyckiego do granicy z Czechami będzie gotowa.
Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo około 520 km długości. Przebiega w układzie południkowym od Świnoujścia przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin, Legnicę do Lubawki.
Droga ekspresowa S3 ma strategiczne znaczenie dla układu komunikacyjnego Polski zachodniej. Jest też ważną drogą europejską. Stanowi fragment trasy międzynarodowej E65. Za pośrednictwem linii promowych zapewni połączenie Skandynawii z Czechami, i dalej przez Austrię, z portami basenu Morza Śródziemnego. Dokończenie jej budowy powinno być priorytetem zarówno dla strony polskiej jak i czeskiej, bowiem kontynuacją S3-ki na południe od Lubawki ma być czeska droga R11.