Dwa odcinki S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina na stołach projektantów
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2023-03-20
Z końcem listopada 2022 r. drogowcy podpisali umowy na projekt dwóch odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.
Odcinek Kołbaskowo - Police w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina zaprojektuje konsorcjum firm TPF i Databout za kwotę 14,94 mln zł. Projektowanie zajmie 13 miesięcy.
Pierwszy odcinek dokumentacyjny ZOS rozpocznie swój bieg od Kołbaskowa (węzeł Szczecin Zachód). Trasa S6 będzie prowadziła w kierunku północnym, omijając od zachodu Szczecin. Odcinek ten zakończy się przed węzłem Police. Łączna długość tego fragmentu to 25,5 km.
Dla odcinka S6 Police - Goleniów (w tym tunelu pod Odrą) dokumentację za kwotę 39,8 mln zł wykona firma Voessing Polska, a termin realizacji prac to 15 miesięcy. Odcinek rozpocznie się od węzła Police, który jest zlokalizowany w pobliżu wylotu z tunelu pod Odrą. Ten odcinek będzie biegł głównie w kierunku wschodnim, przechodząc tunelem pod rzeką Odrą i obszarem zakładów chemicznych w Policach. Fragment o długości 23,41 km zakończy się na węźle Goleniów Północ łączącym obecnie drogi ekspresowe S3 i S6.
- Po opracowaniu projektów planowane jest złożenie wniosków o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, a następnie pozyskanie nieruchomości pod drogę – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej – po latach wreszcie pierwsze kilometry w budowie
Mapa drogi ekspresowej S6 Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Mapa: GDDKIA
Przypomnijmy, decyzja środowiskowa dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina została wydana w 2017 roku. Dokumentacja koncepcyjna oraz badanie podłoża zostało zakończone i zatwierdzone w czerwcu 2021 r. Pod koniec listopada 2021 r. Minister Infrastruktury przyznał 411,2 mln zł na prace przygotowawcze dla tej inwestycji. Obejmują one również uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i wypłatę odszkodowań za nieruchomości pod drogę. Przyznanie ww. środków umożliwiło płynną kontynuację procesu inwestycyjnego. Rozstrzygnięty przetrag na dokumentację projketu budowlanego ogłoszono w grudniu ubiegłego roku.
Według założeń droga ekspresowa S6 odciąży Szczecin i będzie stanowiła alternatywę dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Jak zaznaczają drogowcy, droga znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu na terenie woj. zachodniopomorskiego. Szczególne znaczenie będzie miała dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6), trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdy jadące do zakładów chemicznych w Policach.