Dwie jezdnie S7 z Olsztynka do Nidzicy
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2012-11-20
Umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 Olsztynek – Nidzica wraz z obwodnicą Olsztynka w ciągu drogi S51 podpisano w maju 2009 r. Jest to inwestycja drogowa zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”, który zakłada zastąpienie dwóch odrębnych przetargów na projektowanie i realizację inwestycji tylko jednym przetargiem na projekt i wykonanie łącznie.
W ramach kontraktu zaprojektowano i wybudowano 31,3 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o przekroju poprzecznym 2x2 z szerokim pasem dzielącym umożliwiającym rozbudowę drogi do przekroju poprzecznego 2x3. Dostęp do drogi jest możliwy poprzez pięć węzłów: Olsztynek-Wschód, Olsztynek-Zachód, Grunwald, Waplewo i Rączki. W ciągu drogi powstały 33 obiekty mostowe. Dwa z nich to górne przejścia dla dużych zwierząt, tzw. „zielone mosty” zlokalizowane w okolicach Witramowa oraz pomiędzy Waplewem a Frąknowem.
Budowa drogi ekspresowej S7 wraz z obwodnicą Olsztynka w ciągu drogi S51 jest inwestycją finansowaną z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość kontraktu wyniosła ponad 1,185 mld zł. Dofinansowanie z POIiŚ to kwota 1,052 mld zł
Budowa drogi ekspresowej S7 Olsztynek-Nidzica
Droga ekspresowa S7 znajduje się w sieci europejskich korytarzy transportowych TEN-T. Stanowi połączenie między Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i przejściem granicznym ze Słowacją w Chyżnem. Przez województwo warmińsko-mazurskie przechodzi 155 km tej trasy, w całości przewidziane do przebudowy do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej. Do tej pory w standardzie drogi ekspresowej wykonano ponad 4 km obwodnicy Elbląga (2007), 14 km na odcinku Elbląg – Pasłęk (2011) oraz 36,5 km na odcinku Pasłęk – Miłomłyn (2012). Łącznie z zakończonym obecnie odcinkiem siódemki i obwodnicy Olsztynka kierowcy będą mieli do dyspozycji prawie 86 km dwujezdniowej drogi ekspresowej.