Dwie koncepcje przebudowy autostrady A4 Wrocław - Krzywa
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2018-11-24
Obecnie trasa A4 pomiędzy Wrocławiem i Legnicą jest jedną z najbardziej obleganych i niebezpiecznych dróg w Polsce. Po otwarciu drogi ekspresowej S3, która łączy się z A4 w okolicach Legnicy ruch wzrósł jeszcze bardziej. A4-ka korkuje się niemal codziennie. Przyczyną są kolizje lub po prostu duży ruch. Do wypadków dochodziło też przez wtargnięcie zwierząt na drogę, dlatego drogowcy odgrodzili A4-kę płotem. Zadanie objęło odcinki od węzła Krzyżowa do węzła Budziszów Wielki oraz od węzła Budziszów Wielki do węzła Bielany Wrocławskie. Budowa siatek dla zwierząt obok wprowadzonych ograniczeń dla tirów, to tylko dorywcze rozwiązania, minimalnie poprawiające warunki podróżowania na A4-ce Wrocław – Krzyżowa. Konieczna jest jej wielka przebudowa, o której mowa od lat…
Gruntowna przebudowa autostrady A4 obejmie odcinek o długości 110 kilometrów i krótki fragment autostrady A18. Kierowcy mają dostać komfortową trasę z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Rozważane są dwie koncepcje – rozbudowa autostrady o dodatkowy pas albo budowa nowej nitki. Drugi pomysł z pewnością ograniczyłby utrudnienia. Nowa nitka mogłaby być budowana niezależnie od istniejącej – nie byłoby paraliżujących ruch utrudnień.
Tak wyglądała przebudowa autostrady prowadzona kilkanaście lat temu. Była koszmarem dla kierowców. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie podobne prace na A4-ce, gdy natęzenie ruchu jest o wiele większe. Zdjęcia: conadrogach.pl
Zakres prac jest olbrzymi, bo oprócz poszerzenia autostrady muszą być wyburzone wszystkie poniemieckie wiadukty nad autostradą i wąskie zjazdy na węzłach autostradowych. Niektóre z węzłów mogą być zlikwidowane bo te obecne są zbyt blisko siebie. Przeciwko takim rozwiązaniem protestują sąsiednie gminy, które boją się, ze ograniczony dostęp zmniejszy ich atrakcyjność np. inwestycyjną.
Z rządowych zapowiedzi wynika, że mogą wystartować prace przygotowawcze, po których możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych. Potrwają one do 2020 roku. Z trzypasowej autostrady i nowych węzłów skorzystamy najwcześniej w 2023 roku.
Na razie rząd zapewnił finansowanie dla I etapu inwestycji obejmującego prace przygotowawcze dla A4-ki Wrocław – Krzyżowa. Prace przewidują dokończenie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonanie koncepcji programowej oraz nabycie nieruchomości.