• Facebook - conadrogach
Dwie koncepcje przebudowy autostrady A4 Wrocław - Krzywa
Ruszają przygotowania do przebudowy autostrady A4 Wrocław - Krzywa Dobudowa trzeciego pasa czy budowa nowej nitki autostrady - którą z koncepcji wybiorą drogowcy? Zdjęcia: conadrogach.pl

Drogowcy szykują się do przebudowy dolnośląskiego odcinka autostrady A4 z Wrocławia do Krzywej. Pojawiają się dwie koncepcje – rozbudowa do trzech pasów ruchu lub budowa nowej nitki obok już istniejącej. Po przebudowie autostrada będzie płatna dla kierowców aut osobowych.

Obecnie trasa A4 pomiędzy Wrocławiem i Legnicą jest jedną z najbardziej obleganych i niebezpiecznych dróg w Polsce. Po otwarciu drogi ekspresowej S3, która łączy się z A4 w okolicach Legnicy ruch wzrósł jeszcze bardziej. A4-ka korkuje się niemal codziennie. Przyczyną są kolizje lub po prostu duży ruch. Do wypadków dochodziło też przez wtargnięcie zwierząt na drogę, dlatego drogowcy odgrodzili A4-kę płotem. Zadanie objęło odcinki od węzła Krzyżowa do węzła Budziszów Wielki oraz od węzła Budziszów Wielki do węzła Bielany Wrocławskie. Budowa siatek dla zwierząt obok wprowadzonych ograniczeń dla tirów, to tylko dorywcze rozwiązania, minimalnie poprawiające warunki podróżowania na A4-ce Wrocław – Krzyżowa. Konieczna jest jej wielka przebudowa, o której mowa od lat…

 

Gruntowna przebudowa autostrady A4 obejmie odcinek o długości 110 kilometrów i krótki fragment autostrady A18. Kierowcy mają dostać komfortową trasę z trzema pasami ruchu i pasem awaryjnym. Rozważane są dwie koncepcje – rozbudowa autostrady o dodatkowy pas albo budowa nowej nitki. Drugi pomysł z pewnością ograniczyłby utrudnienia. Nowa nitka mogłaby być budowana niezależnie od istniejącej – nie byłoby paraliżujących ruch utrudnień.

 

Przebudowa autostrady A4 Wrocław - Krzyżowa

Tak wyglądała przebudowa autostrady prowadzona kilkanaście lat temu. Była koszmarem dla kierowców. Dzisiaj trudno wyobrazić sobie podobne prace na A4-ce, gdy natęzenie ruchu jest o wiele większe. Zdjęcia: conadrogach.pl

 

Zakres prac jest olbrzymi, bo oprócz poszerzenia autostrady muszą być wyburzone wszystkie poniemieckie wiadukty nad autostradą i wąskie zjazdy na węzłach autostradowych. Niektóre z węzłów mogą być zlikwidowane bo te obecne są zbyt blisko siebie. Przeciwko takim rozwiązaniem protestują sąsiednie gminy, które boją się, ze ograniczony dostęp zmniejszy ich atrakcyjność np. inwestycyjną.

 

Z rządowych zapowiedzi wynika, że mogą wystartować prace przygotowawcze, po których możliwe będzie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych. Potrwają one do 2020 roku. Z trzypasowej autostrady i nowych węzłów skorzystamy najwcześniej w 2023 roku.

 

Na razie rząd zapewnił finansowanie dla I etapu inwestycji obejmującego prace przygotowawcze dla A4-ki Wrocław – Krzyżowa. Prace przewidują dokończenie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wykonanie koncepcji programowej oraz nabycie nieruchomości.

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

Sly
2018-12-05 20:14
A ja zaproponowałbym trzecie rozwiązanie - przedłużenie S8 od węzła Łozina omijałaby mniej więcej od północy miejscowości Brzeg Dolny, Legnicę i Chojnów, łącząc się za Krzyżową z węzłem na A4 / A18. Dodatkowo Wrocław otrzymałby kawałek porządnej obwodnicy odciążającej miasto od części tranzytu.
Ed
2018-12-03 09:05
Jestem pełen podziwu dla cymbałów co projektują nasze drogi i dla tych którzy je zatwierdzają. Wszystkie autostrady w Polsce powinny być minimum trzypasmowe, szczególnie że są i tak płatne ! Obwodnice autostradowe miast powinny mieć cztery do pięciu pasów. Przecież to było do przewidzenia że się będą dwa pasy korkować, wystarczy popatrzeć na zachodnich sąsiadów, w większości autostrady trzypasmowe a i tak potrafią się korkować. Z roku na rok aut przybywa, nie rozumiem takiego podejścia do budowy nierentownych dwupasmowych autostrad. No chyba że w niedalekiej przyszłości samochody będą latały a nie jeździły ... Drogi ekspresowe powinny iść w miarę w linii prostej w niedalekiej odległości od większych miast wzdłuż których biegną, niezależnie od biegu starej drogi krajowej. Jak się popatrzy na mapę to te drogi są o kilkanaście procent dłuższe od ich poprzedniczek dróg krajowych, obwodnice miast to pierścienie, tysiące niepotrzebnych zakrętów. Czemu nie można projektować dróg w miarę prostych jak je buduje się od nowa ?
Rychu
2018-11-30 12:51
Cały problem wynika z tego że w Polsce przeciętny Kowalski ma na każdy temat więcej do powiedzenia niż osoba która jest fachowcem w swojej dziedzinie.
andi1974
2018-11-29 11:33
Cały problem wynika z błędnego planowania i projektowania dróg w Polsce. I tak, droga S3 od Zielonej Góry powinna być poprowadzona przez Nowogród Bobrzański, Żagań, Iłowę (węzeł z A18) Ruszów, Pieńsk, Zgorzelec (węzeł z A4) do Zawidowa. Odcinek ten to 131 km: https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=15.3991990&y=51.9394294&z=12&rc=95s6IxbNUL95j6Sxby5heCSkV.iHrxcNIg9iZs.x318C9jK3ixfdn4&rs=coor&rs=osm&rs=osm&rs=coor&rs=osm&rs=osm&ri=&ri=24490196&ri=24489206&ri=&ri=15438&ri=15683&mrp=%7B%22c%22%3A111%7D&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&xc=%5B%5D. Dla porównania odcinek S3 Zielona Góra - Legnica - Lubawka to 181 km: https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=15.6401197&y=51.9219916&z=12&rc=9jNbvxf3.G9kYevx1SXg&rs=osm&rs=ward&ri=15683&ri=208&mrp=%7B%22c%22%3A111%7D&rt=&rt=&xc=%5B%5D. Jest to już o 50 km dłuższy odcinek. Przez takie zaplanowanie drogi droga do Pragi wydłuża się łącznie o 76 km - Zawidów - Liberec - Praha 132 km: https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=14.6469441&y=50.1070090&z=13&rc=9h1vfxXzAi95sOvxbNS4&rs=ward&rs=coor&ri=1998&ri=&mrp=%7B%22c%22%3A111%7D&rt=&rt=&xc=%5B%5D , Lubawka - Hradec Kralove - Praha 158 kmhttps://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=14.6074156&y=50.0988183&z=14&rc=9h19fxXw3G9kYevx1SXg&rs=stre&rs=ward&ri=143851&ri=208&mrp=%7B%22c%22%3A111%7D&rt=&rt=&xc=%5B%5D Ponadto od Zielonej Góry do Zawidowa droga przebiega praktycznie po terenie płaskim, głównie przez grunty państwowe. Budując S3 przez Legnicę i Bolków dojdą koszty budowy tuneli. Gdyby S3 była budowana od Zielonej Góry w kierunku Zgorzelca i Zawidowa, to za zaoszczędzone 50 km budowy drogi + zaoszczędzone koszty z tytułu budowy tuneli można byłoby zbudować drogę klasy S od Zielonej Góry przez Lubin do Wrocławia - równoległa do A4 i jednocześnie jako alternatywa dla A4 w razie jakiś prac lub wypadku. Przy dołożeniu dodatkowych środków dobudowanie łącznika klasy "S" Lubin - Legnica. I po problemie.
kierow
2018-11-28 00:49
Super że ktoś myśli o nowej nitce obok starej to zbawienie podczas budowy bo by nie było paraliżu. Ruch na tym odcinku jest chyba największy w całej polsce jeśli chodzi o autostrady i drogi szybkiego ruchu. Przebudowa istniejącego odcinka i zwężenie to giga problem bo nie ma alternatywnych dróg tym bardziej z zachodu jadą nią mieszkańcy Wrocławia, Łódzi, Katowic, Krakowa, Tarnowa, Ukraina. Już teraz jak coś się stanie to jest problem z obiazdem tym bardziej jeśłi po przebudowie znikło by kilka węzłów. Osobna nitka była by w przyszłości dobrym rozwiązaniem w razie wypadku było by gdzie puścić objazd.
un
2018-11-26 23:51
A propos zwężenia przy pozostawieniu 2 pasów vs. zamknięcia jednej jezdni i ruchu dwukierunkowego jak na szosie: różnicy wielkiej nie ma, przy czym jeśli pasy są szersze, da się w miarę bezpiecznie poruszać z prędkością np. 100 km/h, natomiast gdy pasy będą wąziutkie, to co chwilę będą przytarcia i jakieś cięższe zdarzenia, bo 2 pasy w jedną stronę wyzwalają w Polaku gadzi mózg („muszę wyprzedzić”).
tewas
2018-11-26 12:16
jakie to jest,, myślenie" naszych drogowców niech ktoś mi przypomni kiedy i ile trwał remont odcinka Wrocław -Legnica ciężko było wtedy pomyśleć o poszerzeniu , ale to przerasta naszych drogowców.
kon
2018-11-26 00:21
znając polskie realia budowa będzie bardzo uciążliwa dla kierowców co pokazali w wielu miejscach w Polsce ale jadąc kiedys tą drogą mijałem milion ciężarówek i jak by mieli to zwężyc przy budowie to bedzie armagedon dosłownie. mam nadzieje ze ktos pomysli zanim bedzie koszmar co najmniej na 2.5 roku
1 2 następna >

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: