Eksperci: Nowy program budowy dróg to koncert życzeń
- conadrogach.pl
- OIGD, RynekInfrastruktury.pl
- 2015-09-02
Zgodnie z zapowiedziami premier Ewy Kopacz, na realizację 3,9 tys. km sieci autostrad i dróg ekspresowych, 57 nowych obwodnic i poprawę bezpieczeństwa ruchu w latach 2014-2025 trafi 107 mld zł. Środki te będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego m.in. z refundacji środków pochodzących z funduszy UE. Przyjęcie nowego programu drogowego przez rząd jest planowane we wrześniu 2015 r.
Rząd przewiduje także alternatywny (pozabudżetowy) sposób finansowania inwestycji drogowych. Planowane jest powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, które będą miały za zadanie pozyskiwanie środków finansowych na zasadach rynkowych. Ten mechanizm jest planowany do zastosowania dla budowy A1 Tuszyn – Częstochowa, A18 Olszyna - Golnice oraz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce.
W nowym załączniku do PBDK lista inwestycji przeznaczonych do realizacji zawiera niemal wszystkie planowane ciągi dróg o które zabiegały lokalne samorządy i stowarzyszenia. Brakuje jednak podziału na konkretne odcinki dróg, które będą realizowane oraz ich źródła finansowania.
- Program jest niekompletny, gdyż brak wskazania konkretnych odcinków z szacunkowymi kwotami uniemożliwia zweryfikowanie realności dokumentu - zaznacza Barbara Dzieciuchowicz w wywiadzie dla portali „RynekInfrastruktury.pl. – Program jest bardzo ambitny i jeżeli udałoby się zrealizować wszystkie postawione cele, byłby to olbrzymi sukces Polski. Natomiast musimy być realistami i wydaje mi się, że uczciwość wobec wszystkich obywateli i rynku wykonawczego wymaga powiedzenia wprost, na co nas stać, zamiast obiecywać coś, co nie jest realne lub niemożliwe do zweryfikowania – dodaje.