Ekspresowa S8 obwodnica Marek po konsultacjach
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2013-01-17
Dzisiaj krajowa ósemka przebiega w bezpośrednim sąsiedztwie zwartej zabudowy miasta Marki i Słupna. Droga jest dwujezdniowa po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, z licznymi skrzyżowaniami bez perspektyw na rozbudowę. Według danych drogą tą przejeżdża około 60 tysięcy pojazdów na dobę, w tym około 20% to pojazdy ciężarowe i autobusy. Olbrzymie natężenie ruchu powoduje, że trasa jest wąskim gardłem w północno-wschodniej części aglomeracji warszawskiej. Dlatego inwestycja jest jedną z priorytetowych zarówno dla Warszawy jaki i całego Mazowsza.
Ostatnio realizacja inwestycji otrzymała zielone światło. W exposé, wygłoszonym w październiku br., premier Donald Tusk zapowiedział, że w 2013 r. ogłoszony zostanie przetarg na budowę obwodnicy Marek w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Realizację tego postulatu umożliwi zmiana „Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015”, przyjęta przez rząd.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przewiduje budowę nowego północnego wylotu z Warszawy drogi ekspresowej S8 w kierunku Białegostoku na odcinku od projektowanej Wschodniej Obwodnicy Warszawy do obwodnicy Radzymina. Realizacja inwestycji ma poprawić komunikację Pasma Wołomińskiego i zapewnić powiązanie z Warszawą, a także wyprowadzić z gminy Marki ruch tranzytowy. Dzięki temu udrożni się wylot z Warszawy w kierunku Białegostoku. Nowy przebieg dla trasy ekspresowej S8 wytyczono po wschodniej stronie Marek. Do realizacji wybrano wariant III o długości około 14 kilometrów.
Harmonogram prac zakłada, że w 2013 roku zostanie ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. GDDKiA planuje, że prace projektowe i zgody na realizację inwestycji powinny być uzyskane w 2014 roku. Sama budowa potrwa dwa lata. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to w 2016 roku kierowcy skorzystają z nowej obwodnicy.
Obwodnica Marek będzie częścią korytarza I (Warszawa - przejście graniczne w Budziskach), obecnej i przyszłej sieci TEN-T, czyli najważniejszym połączeniem Polski i innych państw Unii Europejskiej z krajami bałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią. Obwodnica poprawi spójność sieci drogowej, powstanie bowiem jednolity ciąg komunikacyjny – północna obwodnica Warszawy od węzła A2/S8 w Konotopie do wybudowanej wcześniej obwodnicy Radzymina. Nowa droga ekspresowa S8 będzie objęta systemem opłat viaTOLL.