1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Ekspresowa Zakopianka coraz dłuższa. Tunel w ciągu S7 Lubień - Rabka-Zdrój otwarty

Ekspresowa Zakopianka coraz dłuższa. Tunel w ciągu S7 Lubień - Rabka-Zdrój otwarty

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2022-11-12
Ekspresowa Zakopianka coraz dłuższa. Tunel w ciągu S7 Lubień - Rabka-Zdrój otwarty
Nowy tunel na Zakopiance otwarty. Oznacza to koniec budowy drogi S7 Lubień - Rabka Zdrój. Zdjęcia: GDDKIA
Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa o długości 15,8 km w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km w tunelu pod ziemią. Tunel, jako ostatni etap Zakopianki Lubien - Rabka, został oddany do ruchu w sobotę, 12 listopada 2022 r. Połączył oddane wcześniej nowe odcinki Zakopianki, dzięki temu pomiędzy Myślenicami i Rabką-Zdrój kierowcy mają do dyspozycji ok. 32 km drogi ekspresowej S7.

Dobra wiadomość dla osób wybierających weekend, święta czy ferie w Tatrach. Koniec budowy ekspresowej Zakopianki Lubień - Rabka Zdrój. Od soboty, 12 listopada 2022 r., kierowcy mogą korzystać z tunelu pod górą Luboń Mały w ciągu nowej drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój. To ostatnia udostępniona część budowanej drogi S7.

Tunel posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, długość 2058 m, wysokość 4,7 m, szerokość użytkową 14,9 m, dwa pasy ruchu po 3,5 m każdy oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu.

Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż ścian tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m. Wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne, ze względu na hałas utrudniający rozmowy, są oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.

Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała. W tym Centrum dyspozytorzy pracują całodobowo.

Jak wyglądała historia budowy tunelu na Zakopiance. Jak należy poruszać się w tunelu?

Od 12 listopada 2022 r. kierowcy korzystają z tunelu na Zakopiance w ciągu S7 Lubień - Rabka Zdrój

Od 12 listopada 2022 r. kierowcy korzystają z tunelu na Zakopiance w ciągu S7 Lubień - Rabka Zdrój. Zdjęcia: GDDKIA


Budowa drogi ekspresowej S7 Lubień - Rabka-Zdrój o długości 15,8 km rozpoczęła się w 2016 r. Oczekiwana przez wszystkich jadących w góry i na południe Europy droga ekspresowa w dużej mierze przebiega na wiaduktach i estakadach, a na odcinku o długości 2 km pod ziemią. Największa estakada ma kilometr długości i wznosi się w najwyższym punkcie 50 m nad terenem (zlokalizowana jest na odcinku Skomielna Biała - Rabka-Zdrój). Tunel stanowi 12,3 proc. całej trasy.

Droga ekspresowa S7 Lubień - Rabka Zdrój, węzeł Skomielna Biała

Droga ekspresowa S7 Lubień - Rabka Zdrój, węzeł Skomielna Biała. Zdjęcia: GDDKIA

Na potrzeby budowy trasa S7 Lubień - Rabka Zdrój została podzielona na trzy zadania:

  • S7 Lubień - Naprawa
  • S7 Naprawa - Skomielna Biała (tunelowy)
  • S7 Skomielna Biała - Rabka-Zdrój wraz z dwujezdniowym odcinkiem DK47 Rabka-Zdrój - Chabówka)

Decyzją Rady Gminy Jordanów, na której terenie zlokalizowany jest tunel, otrzymał on im. "Marii i Lecha Kaczyńskich". Z kolei estakada o długości blisko kilometra, pomiędzy tunelem a Zbójecką Górą, decyzją Rady Gminy Lubień otrzymała im. gen. Stanisława Maczka.

 

 

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S7 Jak dojadę - Lubień Jak dojadę - Rabka-Zdrój