Ekspresowe Obwodnice Poznania
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2012-10-25
Przypomnijmy, budowa drogi ekspresowej S5 od Gniezna do węzła Poznań Wschód (połączenie z autostradą A2) rozpoczęła się jesienią 2009 roku. Całkowita wartość projektu to ponad 1 400 mln zł, z czego 85% finansowane jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Część trasy z Gniezna do wsi Czachurki budowała hiszpańska firma Dragados za 537 mln zł. Drugi odcinek do węzła Kleszczewo na autostradzie A2 za 527 mln zł wykonało konsorcjum firm Eurovia, Hochtief i Warbud.
Teraz ponad 35 km trasy prowadzi aż pod Gniezno. Wyeliminowano skrzyżowania jednopoziomowe poprzez budowę bezkolizyjnych węzłów drogowych. Został stworzony bezpieczny odcinek trasy drogowej zapewniający wysoki komfort dalekobieżnego ruchu.
Na etapy podzielono także budowę 27 km trasy obwodnicy zachodniej S11. Z początkiem czerwca został puszczony ruch na kolejnym odcinku obwodnicy od węzła Tarnowo Podgórne do węzła Poznań Zachód - łączącym trasę z autostradą A2. Prace przy tym odcinku rozpoczęto w lipcu 2009 roku. Wykonawcy Skanska (lider) i Intercor oddali już cały realizowany projekt, którego wartość wyniosła 514 mln zł brutto.
Nadal do wykonania jest odcinek zachodniej obwodnicy Poznania między Swadzimiem a Rokietnicą. Niestety brakuje pieniędzy na jego realizację. W przyszłości poznańska trasa S11 kończyć się będzie węzłem Poznań Północ, który połączy budowaną drogę z drogą nr 11 prowadzącą z Poznania w stronę Piły.