1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Ekspresowo na trasie Garwolin – Ryki. Dzisiaj otwarcie 30 km odcinka drogi S17

Ekspresowo na trasie Garwolin – Ryki. Dzisiaj otwarcie 30 km odcinka drogi S17

  1. Anna Kluba
  2. conadrogach.pl
  3. 2019-07-04
Ekspresowo na trasie Garwolin – Ryki. Dzisiaj otwarcie 30 km odcinka drogi S17
Od 4 lipca droga ekspresowa S17 będzie dłuższa o 30 km od Garwolina do Ryk. Dzięki temu szybciej pokonamy trasę Warszawa - Lublin. Zdjęcia: GDDKiA
W czwartek wieczorem (4 lipca) pierwsi kierowcy pojadą nowym odcinkiem drogi ekspresowej S17 na trasie Warszawa – Lublin. Na mapie samochodowej Polski pojawi się 30 kilometrowy odcinek z Garwolina do miejscowości Ryki. To kolejny, udostępniany fragment, bo od kilku tygodni jeździmy ekspresowo odcinkiem na północ od Lublina (S17 Kurów – Skrudki).

W ostatnim czasie kierowcy dostali ponad 40 kilometrów nowej drogi ekspresowej S17 na trasie Warszawa – Lublin. Jako pierwszy udostępniono odcinek Kurów – Skrudki w woj. lubelskim. Teraz do ruchu trafia 30 kilometrowy fragment od obwodnicy Garwolina do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego. Do pełnego połączenia ekspresówki pomiędzy Garwolinem a Piaskami koło Lublina zabraknie już tylko odcinka Skrudki – granica województw – poczekamy na niego do końca sierpnia.

- Kierowcy skorzystają z odcinka od końca obwodnicy Garwolina do granicy z województwem lubelskim oraz kolejnych kilku kilometrów do węzła Ryki Północ gdzie zjadą na stary przebieg DK17. Kolejnym, 15-kilometrowym odcinkiem S17 omijającym Ryki, kierowcy pojadą pod koniec wakacji. Wtedy też dystans 140 km od Garwolina do Piask pokonają w 70 minut – mówi Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

 

mapa drogi ekspresowej S17 Warszawa - Lublin - Hrebenne

Mapa drogi ekspresowej S17 Warszawa - Lublin - Hrebenne. Odcinki w użytkowaniu (czarne), oddawane, w budowie (czerwone) i projektowaniu (niebieskie). Mapa: GDDKIA

Na części odcinka oddawanej do ruchu S17-ki pojedziemy chwilowo tylko setką. - Aby skrócić oczekiwanie kierowców na możliwość jazdy dwoma jezdniami na całej trasie, od Garwolina do węzła Ryki Północ, na części będzie chwilowo obowiązywać ograniczenie prędkości do 100 km/h. Związane jest to z trwającym jeszcze uzyskiwaniem pozwolenia na użytkowanie dla odcinka od końca obwodnicy Garwolina do Gończyc oraz od granicy województwa mazowieckiego do węzła Ryki Północ. Dlatego też, jeszcze przez kilkanaście dni, będzie obowiązywała tymczasowa organizacja ruchu z przekreślonym oznakowaniem „eski”. Po uzyskaniu pozwoleń na użytkowanie ograniczenie prędkości zniknie – wyjaśnia Krynicki.

Dwujezdniowa droga ekspresowa S17 od końca obwodnicy Garwolina do granicy z województwem lubelskim, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą pod trzeci, powstała w większości w miejscu starej drogi krajowej nr 17. Jedynie na wysokości Gończyc i Trojanowa biegnie po nowym śladzie, jako obwodnica omijając je od wschodu. W ramach inwestycji powstały m.in.: trzy węzły (Górzno, Gończyce i Trojanów), dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, 23 obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej i nad nią oraz urządzenia ochrony środowiska.

Jezdnia nowej trasy w kierunku Warszawy w dużej mierze wykorzystuje korpus starej drogi, wytyczonej niemal 200 lat temu w czasach Dyrekcji Jeneralnej Dróg i Mostów Królestwa Polskiego. Jezdnia w kierunku Lublina powstała od podstaw, podobnie jak system dróg umożliwiających obsługę ruchu lokalnego.

Nawierzchnia na trasie głównej S17 wykonana jest z betonu cementowego, a jedynie w obrębie obiektów inżynierskich oraz na drogach lokalnych zastosowano nawierzchnię bitumiczną. Nawierzchnia z betonu cementowego będzie na całym odcinku trasy S17 od węzła Zakręt na obwodnicy Warszawy do węzła Kurów Zachód.

 

Betonowa nawierzchnia drogi ekspresowej S17 Warszawa - Lublin

Betonowa nawierzchnia drogi ekspresowej S17 Warszawa - Lublin. Zdjęcia: GDDKIA

Przypomnijmy, realizację odcinka od Grawolina do granicy województw podzielono na dwa mniejsze zadania: od obwodnicy Garwolina do końca obwodnicy Gończyc o długości 12,2 km oraz od obwodnicy Gończyc do granicy województw o długość 13 km. Oba odcinki budowała firma Budimex. Wartość robót na pierwszym odcinku to ok. 291 mln zł, a na drugim ok. 317 mln zł. Łączny koszt realizacji tych dwóch odcinków, uwzględniający odszkodowania za przejęte nieruchomości, prace archeologiczne i wynagrodzenie nadzoru to ok. 840 mln zł.

Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, jako jeden z pięciu kontraktów S17 pomiędzy Garwolinem i węzłem Kurów Zachód (i dojazdem do mostu w Puławach), na które w 2017 roku podpisano umowę o dofinansowanie.

 

Droga ekspresowa S17 docelowo będzie liczyła około 310 km i połączy Warszawę z Lublinem i dalej z przejściem granicznym z Ukrainą w miejscowości Hrebenne. Droga ekspresowa S17 to jedna z priorytetowych tras Polski Wschodniej w tym województwa lubelskiego i mazowieckiego. Startując w okolicach Warszawy będzie pełnić rolę wschodniej obwodnicy stolicy (WOW). Tam tez połączy się z drogą ekspresową S8 i autostradą A2. W województwie lubelskim jako obwodnica omija Lublin i komunikuje się z drogami ekspresowymi S12 i S19.Biegnący przez Polskę odcinek jest częścią międzynarodowej trasy europejskiej E372 prowadzącej w kierunku Lwowa.

Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze S17 Jak dojadę - Ryki Jak dojadę - Garwolin