Ekspresowo S3 przez Lubuskie. Zwężenie jedynie na moście przez Odrę
Budowa mostu na Odrze w ciągu drogi ekspresowej S3 zakończy się w tym roku. Do tego czasu będzie to jedyne wąskie gardło na dwujezdniowej S3-ce w woj. lubuskim. Zdjęcia: GDDKIA

Lubuski odcinek drogi ekspresowej S3 jest w całości przejezdny i jest jedną z najczęściej wybieranych tras w drodze na letni wypoczynek. Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Zawężenie do jednej jezdni występuje tylko na moście na Odrze na wysokości Cigacic. Budowa obiektu ma potrwać do końca tego roku.

Niemal cała dwujezdniowa droga ekspresowa S3 w woj. lubuskim służy kierowcom. Trwają jedynie prace związane z budową drugiego mostu na wschodniej jezdni drogi S3 w okolicach Cigacic. Ruch odbywa się w obu kierunkach, przy zawężeniu do jednej jezdni (po jednym pasie w każdym kierunku). Przy dużym natężeniu pojazdów ruch może spowalniać.

Prace związane z budową mostu przez Odrę mają zakończyć się w grudniu tego roku. A prace jakie zostały jeszcze do wykonania to m.in. betonowanie płyty pomostu obiektu, które wykonywane jest trzema metodami: nasuwanie, betonowanie nawisowe oraz betonowanie na rusztowaniu stałym. Roboty na poszczególnych częściach odbywają się w trzech etapach:

  • Etap I. betonowanie i montaż kolejnych przęseł pomostu metodą nasuwania. Tą metodą wykonano część obiektu nad terenem zalewowym od podpory P11 do podpory P6 na lewym brzegu rzeki. Etap ten jest zakończony.

  • Etap II. Równoczesne betonowanie i montaż przęseł nad podporami P3 na prawym brzegu i P4 na lewym brzegu rzeki metodą nawisową. W tym etapie nad każdą z tych podpor co tydzień przybywa ok. 8 m długości pomostu; od podpory P4 w kierunku podpór P6 i P3, a od podpory P3 w kierunku podpory P4 oraz P1. Na połączeniu odcinków pomostu pomiędzy podporami P1 i P3, P3 i P4 oraz P4 i P6 powstaną tzw. zworniki.

  • Etap III. Betonowanie trzech zworników. W pierwszej kolejności będzie zabetonowany zwornik spinający przęsło nurtowe pomiędzy podporami P3 i P4, następnie zwornik P1 do P3 i zwornik przy podporze P6. Zakończenie betonowania ustroju nośnego mostu planowane jest na połowę września.

 

Most na Odrze w ciągu drogi ekspresowej S3

Most na Odrze w ciągu drogi ekspresowej S3. Zdjęcia: GDDKIA

 

W dalszym etapie wykonywane będą roboty przygotowawcze do wykonania nawierzchni (izolacja, krawężniki, kapy chodnikowe), zamontowane zostaną elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery, barieroporęcze) oraz ekrany akustyczne. Ten etap zakończy się do końca października. W połowie listopada odbędzie się próbne obciążenie i wykonawca rozpocznie procedury administracyjne w celu uzyskania pozwolenia na użytkowanie. W połowie grudnia planowane jest przekazanie mostu do eksploatacji.

Droga ekspresowa S3 połączy porty w Świnoujściu i Szczecinie z granicą polsko-czeską. W woj. zachodniopomorskim na trasie Szczecin - Świnoujście w realizacji jest obecnie ponad 40 km trasy na odcinkach Brzozowo – Miękowo i Miękowo – Rzęśnica. Roboty budowlane ruszyły wiosną tego roku, a ich zakończenie planowane jest w 2021 roku. W przygotowaniu jest też ostatni fragment S3 Świnoujście – Troszyn o długości 33 km. 


Natomiast w woj. dolnośląskim, jedynie poza ok. 14 km odcinkiem w. Kaźmierzów (koło Polkowic) - w. Lubin Północ, trasa aż do Bolkowa została już udostępniona do ruchu. Niestety, oddanie tego fragmentu w przyszłym roku stoi pod znakiem zapytania, bo GDDKIA dopiero szuka nowego wykonawcy, który dokończy prace.

Co ważne, są już umowy na projekt i budowę pozostałego fragmentu trasy, do granicy z Czechami. Projektowany obecnie fragment przebiega przez pasmo Gór Wałbrzyskich m.in. w dwóch tunelach. Jeden z nich będzie miał długość ok. 2300 m, natomiast drugi ok. 320 m.

Zgodnie z porozumiem podpisanym przez strony rządowe Polski i Czech, S3 po stronie czeskiej połączy się z autostradą D11.

 

ZOBACZ PODOBNE

KOMENTARZE

rasel
2019-07-09 11:44
Sceptyk, jak tak tęsknisz za pamiątkami po Adolfie, to pojedź sobie do Auschwitz-Birkenau, może czegoś cię to nauczy kapuściana głowo
FZ
2019-07-09 11:24
A S3 Polkowice dalej nic ciekawe czy za rok na wakacje będzie przejezdne wątpię
MM
2019-07-09 09:46
Ruszyli starą betonówkę bo była w takim stanie że auto można było na niej uszkodzić
Jarzabek terner II klasy
2019-07-08 19:42
@Sceptyk, rozumiem ze według Ciebie, powinni wybudować tą drogę w ciągu jednego roku od marca do maja, ewentualnie od bidy od października do grudnia i najlepiej jakby jeszcze miesiąc przed czasem oddali. Poza tym piszesz nie na temat mając na uwodzę artykuł, bo dotyczy zupełnie innego odcinka.
Sceptyk
2019-07-08 19:11
Czyli typowa polska robota:"wąskie gardło ".I oczywiście muszą się pierdolić koło Szczecina w wakacje, bo kierowcy jadąc z babami i dzieciakami odczuliby zbyt duży komfort.Na ch-j ruszyli tą betonowkę byłaby pamiątka po Adolfie.

TWÓJ KOMENTARZ

Twój podpis:
Twój komentarz: