Gülermak i Budimex wybrani do budowy najdroższego odcinka S19
- Michał Zawadzki
- conadrogach.pl
- 2024-07-22
S19 między Jawornikiem a Lutczą to krótki, bo zaledwie 5,2 kilometrowy odcinek, ale przebiegający przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych, charakterystycznej dla fliszu karpackiego. Dodatkowo na etapie budowy konieczne będzie zabezpieczenie stwierdzonych osuwisk oraz terenów predysponowanych osuwiskowo. Zadanie będzie także wyzwaniem inżynierskim. Większość odcinka będzie stanowił 3 kilometrowy tunel pod górą Kamieniec i blisko 800 metrowa estakada.
Przetarg na projekt i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą trwa od czerwca 2022 roku. Jego realizacja od początku wzbudzała dużo pytań, a w trakcie przetargu pojawiały się odwołania od decyzji podejmowanych przez GDDKIA. Po dwóch latach jest wreszcie szansa, że drogowcy podpiszą umowę z wyłonionym wykonawcą, konsorcjum firm Gülermak i Budimex. Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania za kwotę 1 909 653 720,00 zł w terminie 59 miesięcy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat.
- Oferta konsorcjum firm Gülermak (lider) i Budimex została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na realizację odcinka drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą. Przy braku odwołań od dokonanego wyboru oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, będziemy mogli podpisać umowę – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypominamy, że w przetargu wpłynęło siedem ofert:
- Koli̇n İnşaat Turi̇zm Sanayi̇ ve Ti̇caret – ok. 1,85 mld zł,
- Gülermak/Budimex – ponad 1,9 mld zł
- Stecol – ponad 1,93 mld zł
- PORR – ponad 2,16 mld zł
- NDI/NDI Sopot/Dogus İnşaat ve Ticaret – ponad 2,7 mld zł
- Nurol İnşaat ve Ticaret – ponad 2,77 mld zł
- Mostostal Warszawa/Acciona Construccion – ponad 2,86 mld zł.
Odcinek drogi S19 Jawornik - Lutcza - wybór oferty, lipiec 2024 r.
Mapa: GDDKIA
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe.
Kolejne 79,3 km trasy Via Carpatia są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Dodatkowo, rozbudowywany o dodatkową jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka. Natomiast przed podpisaniem umowy jest ostatni odcinek S19 w naszym regionie, między Jawornikiem a Lutczą, którego częścią będzie tunel o długości prawie 3 km.
Inwestycja realizowana będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w systemie Projektuj i buduj. Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą, o długości ok. 5,2 km, poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli, jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19.
Zakres prac obejmuje budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. W ciągu trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana wcześniej estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt.
W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD), infrastrukturę systemu zarządzania ruchem oraz urządzenia ochrony środowiska. Zostaną także wybudowane dodatkowe jezdnie obsługujące teren przyległy, przebudowane zostaną drogi kolidujące z inwestycją a także infrastruktura techniczna.