1. Strona główna
  2. Informacje
  3. Gdańsk: Zobacz, jak wygląda tunel pod Martwą Wisłą!

Gdańsk: Zobacz, jak wygląda tunel pod Martwą Wisłą!

  1. conadrogach.pl
  2. info. pras
  3. 2014-10-16
Gdańsk: Zobacz, jak wygląda tunel pod Martwą Wisłą!
Jeśli ktoś chciałby zobaczyć gdański tunel pod Martwą Wisłą, ma nie lada okazję. 19 października w godz. 10.00-14.00 Miasto Gdańsk zaprasza na Dzień Otwarty Tunelu. Zwiedzający będą mogli przejść trasą od węzła Marynarki Polskiej do węzła Ku Ujściu, skąd komunikacja miejsca będzie odwozić zainteresowanych do Marynarki Polskiej.
- Wyjątkowość budowy gdańskiego tunelu, który jest pierwszym drogowym tunelem powstającym w Polsce pod wodą, a wydrążonym za pomocą maszyny TBM powoduje, że warto odwiedzić tę wyjątkową budowę – podkreśla Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Każdy, kto w niedzielę zdecyduje się zobaczyć tunel, może liczyć na możliwość rozmowy z inżynierami, którzy tunel budowali. Będzie też poczęstunek oraz drobne upominki. Pierwsze 2000 osób, które  odwiedzą tunel otrzyma przypinkę z wizerunkiem DAMROKI – gdańskiej maszyny TBM która wydrążyła obie rury tunelu.

- By zwiedzanie przebiegało bezpiecznie i sprawnie, prosimy o ubranie odpowiedniego obuwia - najlepiej z twardą podeszwą i ciepłego stroju. Warunki jakie panują na budowie, powodują że warto racjonalnie ocenić swoje siły, ponieważ do pokonania na piechotę nie zawsze równą powierzchnią będzie około 1,5 kilometra trasy – dodaje Magdalena Skorupka-Kaczmarek. - Ruch w tunelu będzie obowiązywał TYLKO w jedną stronę, co oznacza, że nie będzie można tą samą drogą wrócić na rondo Marynarki Polskiej.

Najlepszym środkiem dotarcia do miejsca startu spaceru będzie komunikacja miejska. Dodatkowe tramwaje linii 7 i 10 oraz autobus 158, dowiozą zwiedzających na rondo Marynarki Polskiej - na tymczasowy przystanek tuż przy rondzie. Możliwy jest też przyjazd samochodem i pozostawienie go na otwartym parkingu P5 przy PGE Arenie (od strony Marynarki Polskiej) lub na płatnym parkingu P4 oraz płatnych parkingach przy Amber Expo. Z powrotem – już po zwiedzaniu - bezpłatny autobus przy Węźle Ku Ujściu  odwiezie zwiedzających trasą: Ku Ujściu- Brama Wyżynna- Dworzec Gdańsk Główny- Marynarki Polskiej - informuje gdański magistrat.

Tunel pod Martwą Wisłą, łączący tzw. Drogą Zieloną z Węzłem Marynarki Polskiej, stanowi fragment Trasy Słowackiego, drogi, która po oddaniu tunelu do użytku, połączy Port Lotniczy z Portem Morskim. W najniższym miejscu będzie przebiegał na głębokości niemal 35 m. Obie rury będą posiadać po dwa pasy ruchu, zostaną również połączone siedmioma przejściami, będącymi drogami ewakuacyjnymi. Lokalizacja wylotu z tunelu znajduje się na  wysokości nabrzeża „Dworzec Drzewny”, od strony Ku Ujściu (ok. 500 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły). Z drugiej strony, od Węzła Marynarki Polskiej, wylot jest usytuowany na wysokości nabrzeża „Dworzec Wiślany”, ponad 300 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.

Całkowita wartość inwestycji to 1,42 mld zł, z czego dotacja z Unii wyniesie 1,15 mld zł. Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885  mln zł.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje ofertę przewozową, w ramach której planuje się uruchomienie linii autobusowej z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic.

- Nowa linia autobusowa z pewnością zyska na ogromnej popularności wśród mieszkańców z powodu krótkiego czasu przejazdu – mówi Sebastian Zomkowski, Z-ca Dyrektora ds. Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. – Wspólnie z Zakładem Dróg i Zieleni w Gdańsku przystąpimy wkrótce do analizy miejsc potencjalnych przystanków na trasie, biorąc pod uwagę m.in. sąsiedztwo zakładów pracy, instytucji czy szkół. Jeszcze zbyt wcześnie, by mówić o numerze linii oraz rodzaju taboru, jaki będzie ją obsługiwał. O tym będziemy informować wraz z postępem prac. Już teraz cieszymy się, że w momencie uruchomienia tunelu siatka połączeń autobusowych w Gdańsku wzbogaci się o nową trasę, atrakcyjną nie tylko z racji swojej oferty, ale i faktu przejazdu tunelem – podkreśla Zomkowski.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 m całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą

1072,5 m długość jednej wydrążonej rury tunelu

2200 t – waga maszyny TBM

91 m -  długość maszyny TBM

12,56 m – średnica tarczy maszyny TBM

11m  – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu

35 m – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły

1076 – tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)

500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli

40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Podziel się:
AKTUALNOŚCI
ZOBACZ PODOBNE
Zobacz również Utrudnienia na drodze 6 Utrudnienia na drodze 7 Jak dojadę - Gdańsk