GDDKiA: Alpine nie wywiązuje się z deklaracji i po raz drugi schodzi z budowy A1
- conadrogach.pl
- GDDKiA
- 2013-05-16
W 2009 roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podziękowała firmie Alpine za współpracę, bo ta nie chciała realizować inwestycji. Potem jednak firma nabrała chęci do budowy tego samego obiektu według tego samego projektu i złożyła ofertę w kolejnym przetargu na tę samą budowę. Zgodziła się (w październiku 2010 r.) realizować inwestycję wg projektów przekazanych przez GDDKiA, podpisała umowę. Potem jeszcze podpisała porozumienie (w lipcu 2012) , że na pewno będzie realizowała programy naprawcze wskazane przez nadzory budowlane. Jednak znowu się rozmyśliła. GDDKiA nawet w takich przypadkach pomaga wykonawcom, oczywiście w granicach przewidzianych przepisami prawa i konstruktywnego załatwienia sprawy. Dlatego też to GDDKiA, na prośbę Alpine Bau, wypłaciła zaliczkę podwykonawcy – firmie BBR Polska, żeby mógł on zamówić materiały konieczne do kontynuowania budowy mostu. Alpine Bau nie była bowiem w stanie znaleźć środków na zaliczkę dla podwykonawcy. Wskazuje to więc niezbicie, że rzeczywistym powodem zaprzestania budowy obiektu przez Alpine nie są kwestie techniczne, tylko sytuacja finansowa spółki - ocenia GDDKiA.
Jak zaznacza GDDKiA, wykonawca zobowiązał się w podpisanym przez siebie w lipcu 2012 roku porozumieniu, do wdrożenia programu naprawczego zgodnego z decyzją ŚWINB w Katowicach nakazującą wykonawcy realizację robót naprawczych na moście w Mszanie (z maja 2012). Program naprawczy był zaś konsekwencją awarii spowodowanej przez wykonawcę niewłaściwie wykonującego roboty przy układaniu osłonek kabli. Mimo własnej deklaracji, firma Alpine Bau uchyla się od realizacji tego programu , w konsekwencji czego nie jest w stanie dotrzymać terminu wskazanego w decyzji wojewódzkiego nadzoru budowlanego, tj. zakończyć realizacji programu naprawczego do 30.08.2013 r. Zamiast tego, po 9 miesiącach od własnej deklaracji o realizacji programu naprawczego zgodnego z decyzją inspektora nadzoru, Alpine składa alternatywny projekt naprawczy. To kolejne działanie wykonawcy obliczone na wydłużanie realizacji umowy i wprowadzenie inwestora w błąd i jest przykładem nienależytego wykonywania umowy.
W zawartym w lipcu 2012 porozumieniu wykonawca wyraził zgodę na skorzystanie przez GDDKIA z zastępczego wykonawcy w przypadku kiedy firma Alpine nie będzie wykonywała programu naprawczego wskazanego przez SWINB. - Działania firmy Alpine zmuszają nas do podjęcia działań kontraktowych, takich jak uruchomienie gwarancji należytego wykonania oraz wynikających z porozumienia ustalającego z lipca 2012. Most jest już gotowy w 95%, a jego dokończenie jest zdaniem podwykonawców i inżyniera kontraktu możliwe do końca tego roku. Wymaga jedynie rzemieślniczej precyzji i dokładności - zaznacza GDDKiA.
Czytaj więcej:
Alpine Bau: konstruktywne rozwiązanie sporu z GDDKiA niemożliwe. Wycofujemy się z kontraktu na A1