GDDKIA szuka wykonawców drogi S3 Bolków – Kamienna Góra – Lubawka
- A.K.
- conadrogach.pl, GDDKiA
- 2017-05-31
31 maja 2017 r. GDDKiA ogłosiła przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S3 od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła), o długości ok. 16,1 km oraz od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa, o długości ok. 15,3 km.
Przetarg toczy się w formuje „projektuj i buduj” co oznacza, że przed przystąpieniem do prac budowlanych wykonawca opracuje projekt i uzyska wszystkie potrzebne decyzje i pozwolenia. Do robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych.
Taka będzie droga ekspresowa S3 Legnica - Lubawka
Dla odcinka S3 Bolków – Kamienna Góra GDDKIA wymaga, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 50 miesięcy od daty zawarcia umowy a nie krócej niż 47 miesięcy od daty zawarcia umowy. Z kolei dla odcinka Kamienna Góra – Lubawka zamawiający wyznaczył czas 37 miesięcy od daty zawarcia umowy z uwzględnieniem, ze minimalny termin realizacji wynosi 31 miesięcy.
Koszty budowy 31 km trasy, szacowane przez GDDKIA, to aż 3,2 mld zł. Jak argumentuje resort transportu powodem jest fakt, ze trasa powstanie w górzystym terenie, gdzie konieczna będzie budowa tuneli: w Starych Bogaczowicach o dł. 2,3 km oraz 350-metrowego w okolicy miejscowości Gostków.
Resort infrastruktury poinformował, że droga będzie ukończona w 2023 roku.
Droga ekspresowa S3 będzie miała docelowo ok 470 km długości i połączy Świnoujście z granicą państwa z Czechami w Lubawce. Droga przebiegać będzie w układzie południkowym przez Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Lubin i Legnicę. Obecnie trwa jej budowa na terenie województwa lubuskiego i dolnośląskiego.
Droga ekspresowa S3 ma strategiczne znaczenie dla układu komunikacyjnego Polski zachodniej. Jest też ważną drogą europejską. Stanowi fragment trasy międzynarodowej E65. Za pośrednictwem linii promowych zapewni połączenie Skandynawii z Czechami, i dalej przez Austrię, z portami basenu Morza Śródziemnego. Dokończenie jej budowy to priorytety zarówno dla strony polskiej jak i czeskiej, bowiem kontynuacją S3-ki na południe od Lubawki ma być czeska droga R11.