GDDKIA: Wszystko zgodnie z planem - na koniec roku pojedziemy S5
- Anna Kluba
- conadrogach.pl
- 2019-10-19
- Wszystkie dotychczas zawarte umowy na dokończenie drogi S5 mają na celu udostępnienie jej kierowcom jeszcze w IV kwartale br. Krok po kroku zrealizowaliśmy plan, który określiliśmy po odstąpieniu od umowy z dotychczasowym wykonawcą S5 Poznań - Wronczyn. Podjęliśmy działania mające na celu zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa. Przejęliśmy ochronę placu budowy oraz utrzymanie tymczasowej organizacji ruchu. Sukcesywnie, zgodnie z Prawem zamówień publicznych powierzaliśmy wykonanie kluczowych robót nowym wykonawcom – wyliczają przedstawiciele poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. I dodają, że jeżeli warunki atmosferyczne nie wpłyną na realizowane prace to w IV kwartale br. kierowcy będą mogli korzystać z pełnowymiarowej drogi ekspresowej S5 wraz z trzema węzłami obsługującymi wszystkie relacje.
Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań - Wronczyn, październik 2019 r. Zdjecia: GDDKIA
Aktualnie na budowie trasy S5 realizowane są prace w miejscu łączącym dwa odcinki Poznań - Wronczyn oraz Wronczyn - Kościan. Realizowany jest węzeł Konarzewo, prowadzone są prace przy zabezpieczeniu obiektów mostowych oraz związane z montażem ekranów akustycznych. Od tygodnia trwają również prace na węźle Stęszew, na jezdni lewej S5 oraz prace związane z ogrodzeniem drogi i oznakowaniem pionowym.
- Jeszcze w tym roku zamierzamy ogłosić postępowanie przetargowe i podpisać umowę na wykonanie dróg serwisowych, zbiorników retencyjnych, Miejsc Obsługi Podróżnych oraz nasadzeń zieleni. Przy takim harmonogramie wykonawca będzie mógł rozpocząć prace wiosną przyszłego roku – zapowiadają drogowcy.
Na finiszu są pozostałe dwa odcinki S5 przebiegające przez województwo wielkopolskie tj. Wronczyn – Kościan i Kościan - Radomicko o łącznej długości około 35 kilometrów. Oddanie ich do ruchu planowane jest również w IV kwartale br. Oznacza to, że pod koniec roku kierowcy pojadą całą dwujezdniową ekspresową trasą z Poznania do Wrocławia.
Co z budową S5 od granicy Wielkopolski z woj. kujawsko-pomorskim do autostrady A1?
Budowa drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim obejmuje 7 siedem odcinków o łącznej długości około 130 km. Obecnie na czterech odcinkach trasy S5 realizowane są roboty i w tym roku mamy pojechać dwoma odcinkami (Żnin Północ - granica z woj. wielkopolskim i Maksymilianowo - Tryszczyn) - będzie to 33,6 km trasy. Dla pozostałych trzech odcinków ekspresowej piątki, po zerwaniu umów z wykonawcą, trwają przetargi. Tu prace ruszą dopiero na wiosnę przyszłego roku. Z planów GDDKIA wynika, że ekspresowa trasa S5 połączy się z autostradą A1 w 2022 roku.
Co na budowach S5 w kujawsko-pomorskim?
Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg ekspresowych na mapie Polski. Połączy Autostradową Obwodnicę Wrocławia A8 na węźle Wrocław Północ z autostradą A2 koło Poznania i autostradą A1 na węźle Nowe Marzy w okolicy Grudziądza. Trasa tworzy obwodnice Trzebnicy, Żmigrodu, Rawicza, Leszna, Śmigla, Kościana, Stęszewa, Kostrzyna, Gniezna, Żnina, Szubina i Świecia, Wschodnią Obwodnicę Poznania oraz Zachodnią i Północno-Zachodnią Obwodnicę Bydgoszczy.